Et ungt band med spiller med innlevelse på en trang klubbscene hvor det er lavt under taket.
Illustrasjonsbilde fra Revolver Oslo. Foto: Magnus Jovik.

Slik lager du en bærekraftig turné med mindre arrangører

03.06.2025

Hvordan få en turné til å gå opp økonomisk, logistisk og kunstnerisk når man jobber med mindre arrangører?

I samarbeid med Musikkontoret, FolkOrg og Norsk Jazzforum har vi utarbeidet en guide til turnéplanlegging for artister på små spillesteder. I guiden får du tips om hvordan du kan bygge gode turnéruter, skape tett samarbeid med lokale aktører og sørge for at både artist og arrangør får en vellykket konsertopplevelse. Med god planlegging kan man sette opp en turné som både er bærekraftig og som gir artisten nye muligheter.

 

Praktisk, økonomisk og gjennomførbart

Det første steget i planleggingen av en vellykket turné er å identifisere arrangører som passer til din musikkstil og målgruppe. Et lurt sted å starte er vår medlemsoversikt. Her ligger en oppdatert oversikt på alle våre medlemmer som er aktuelle aktører når man planlegger en turné. En god turnérute må være praktisk, økonomisk og gjennomførbar. Jobber man strategisk med lokale arrangører i planleggingsfasen kan det bety mindre reising mellom hver konsert og bedre flyt i produksjonen. Guiden gir videre flere gode tips til hvordan du kan planlegge en god rute, viktigheten av gode relasjoner til arrangørene og markedsføring. 

Ved å samarbeide tett med lokale arrangører og legge tilrette for fleksibilitet, kan du ikke bare få en velorganisert turné – du kan også skape helt unike musikkopplevelser.

Les hele guiden på musikkontoret.no

Om Musikkontoret

Musikkontoret er en felles ressursbank for hele musikkbransjen i Norge. Her skal du finne relevant informasjon og inspirasjon til egen karriere. Musikkontoret.no driftes av Musikkontoret AS som eies av de syv musikkontorene BRAK, MØST, NORD, STAR, SØRF, TEMPO og ØKS.