Hvem er egentlig Aria?
Jeg er utdannet samtidsdanser og koreograf, og det har aldri vært noe tvil om at jeg skulle jobbe med kultur. Jeg har vært vokalist og låtskriver i flere band, gitt ut plate, danset i forestillinger, men aller mest har jeg jobbet med kulturprosjekter og administrasjon. Nå blir det vel 17 år jeg har jobbet i kulturfeltet, blant annet med klarering og synkronisering av musikk, A&R, arrangementer og ungdomskultur. Noe av det beste jeg vet er å gå på festival og konferanse. Så mye inspirerende folk! Jeg bor på Nesodden i en klassisk kjernefamilie. Mann, to barn, liten bil. Rundt nyttår får vi hund. Det gleder jeg meg til.
Hvorfor søkte du på vikariatet som arrangørfaglig rådgiver i Norske Kulturarrangører?
Jeg har lenge hatt lyst til å jobbe i Norske Konsertarrangører og når muligheten bød seg var det ikke noe tvil. Den jobben måtte jeg ha. Jeg tar et års pause fra AKKS Oslo etter 11 år som daglig leder. Det er stas å få bytte ut daglig ledelse med kompetanseheving for arrangører. Litt morsomt at jeg startet i Norske Konsertarrangører, og samme uke byttet vi navn til Norske Kulturarrangører! En helt riktig utvikling for organisasjonen synes jeg.
Hva ser du på som de største utfordringene for kulturarrangører i dag?
Akkurat nå er det jo å komme seg etter etterdønningene fra pandemien. Publikum er ikke helt i gang igjen, mange faste frivillige er ute av trening og mange har fylt livene sine med andre ting. En fjerdedel har falt fra på teknikersiden, det er mangel på teknisk utstyr og prisene øker. I tillegg var det flere som ikke fikk de krisemidlene de hadde regnet med. Det er en krevende tid å være arrangør i, og jeg tror de fleste kommer til å kjenne på det her en stund. Men det skjer positiv utvikling også. Jeg hører fra flere hold at mange unge har meldt seg som frivillige for første gang, og det er jo veldig positivt for kulturlivet og for kulturarrangører i hele landet.
Hva gleder du deg mest til i jobben?
Alt! Nå har jeg vært her en liten stund, og det er mange ting jeg både gleder meg til og gleder meg over. Kollegaene mine for eksempel. For en bra gjeng som jobber her! Jeg har allerede snakket med mange medlemmer i forbindelse med kursbooking, og synes det er interessant å høre hva de trenger, jobber med og tenker på. Som tidligere nevnt er jeg jo veldig glad i seminarer, og det er kanskje fordi jeg er så glad i å møte nye folk. Jeg er prosjektleder for Konsertfrivillighetens dag på by:Larm 17. september, og jeg gleder meg til å feire konsertfrivilligheten sammen med arrangørene og høre hva det spennende panelet vårt har å fortelle om det de gjør for å lykkes med frivilligrekruttering. Jeg har vært opptatt av tilgjengelighet helt siden jeg startet band på 2000-tallet med en gitarist som brukte krykker på grunn av lammelse i beina. Da så jeg plutselig konsertarenaer, festivaler og bygg med nye øyne, og det ble veldig tydelig for meg at ikke alle steder var like tilgjengelige. Derfor er det et privilegium å få jobbe med Tilgjengelighetsmerket hos NKA. Alle burde ta Tilgjengelighetsmerket.
Fortell oss om din beste konsertopplevelse.
Oj, det er så mange bra, så jeg går for noen av de største konsertopplevelsene. Bel Canto i Stavanger Konserthus i 94 var en stor opplevelse. Jeg elsket platene deres og det var så fint og viktig for meg å se dem live. Før konserten kom ordentlig i gang gikk strømmen på scenen, og Anneli Drecker måtte dra tørre vitser til det var i orden. De var kleint og morsomt og førte egentlig bare publikum og bandet nærmere hverandre. Etterpå fikk jeg lov å komme backstage og snakke med bandet. Jeg var kjempefan og ble for alvor inspirert til å begynne med musikk selv. Jeg har vært på utallige Motorpsycho-konserter opp igjennom, og var så heldig å få komme backstage og lære gitarriffet til S.T.G fra kilden selv. Men for flere år siden da jeg var på konsert med dem ble jeg litt satt ut da Snah både smilte og så ut over publikum i løpet av konserten. Det hadde jeg ikke sett før, han pleide jo bare å se på skoene sine, haha. Den vakreste konserten jeg har vært på var Susanne Sundfør, alene med et lite el-flygel på by:Larm i 2007. Det var som å se en aromaterapeut dypt konsentrert i arbeid, bare i konsertform. Helt magisk. Det hender at musikkbransjefolk småprater litt under konserter, men her var det bransjen som hysjet hvis noen snakket. Etter konserten var jeg så fylt opp av opplevelsen at det ikke var plass til å se noen andre artister den kvelden.
Aria vikarierer i stillingen som arrangørfaglig rådgiver for Nyaling Saidy Kiil, som er i fødselspermisjon frem til februar 2023.