Hvem bestemmer hva som er kult? Dette skal vi dykke dypere ned i under årets Arrangørkonferanse i Kristiansand 13. -14. oktober.
Hvem bestemmer hva som er kult? Dette skal vi dykke dypere ned i under årets Arrangørkonferanse i Kristiansand 13. -14. oktober.

Hvilken musikk er kul- og hvorfor er noen konsertscener kulere enn andre?

04.09.2017

Er kulhet en akseptert form for markedsføring i kulturlivet? 

Kulhet er et smalt fenomen som favner bredt, som både tiltrekker og avskrekker på samme tid og uansett om du liker det eller ikke, så setter det store fotavtrykk etter seg. Veldig mange har lyst til å være kule…man skal bare ikke innrømme det eller snakke om det.

Arrangørkonferansen i Kristiansand 13. – 14. oktober drister vi oss til å bryte en mengde tabuer og snakke om det man helst ikke skal snakke om, og I HVERT FALL IKKE analysere - altså kulhet. Vi drister oss også til å gjøre dette foran et publikum som sannsynligvis har sterke meninger om hva som er kult og ikke kult. Kenneth Tangnes fra byrået Kontra vil snakke om hvorfor- og hvordan noen mestre de kulturelle referansene i et slags kulturelt våpenkappløp, mens noen ikke får det til i det hele tatt. ‘Mine kulturelle referanser er bedre enn dine kulturelle referanser.’

Bli med og se hvordan denne kunnskapen kan omsettes rent personlig eller i ditt virke som arrangør. Husk at påmeldingen til konferansen stenger allerede tirsdag 12. september. Så sikre deg billett nå dersom du vil få med deg landets viktigste happening for arrangører. 

 

Kulhet

Hvis vi husker tilbake til den tiden da vi var ungdom, så husker vi kanskje den jenta eller gutten eller den gjengen som hadde det der lille magiske ved seg. Det er nærmest umulig å si bestemt hva det var. Kanskje det var det litt ironiske eller sarkastiske smilet, den bekymringsløse og likegyldige måten de satt henslengt i stolen på, musikken han lyttet til, boken hun leste, det verdenstrøtte blikket eller det at ingenting virket som om det kunne vippe de av pinnen? Det er umulig å si……det virket som om ingenting gjorde noe særlig inntrykk på dem, de avslørte aldri sine følelser, du kom aldri helt innpå dem, alt de sa og gjorde kunne oppfattes som tilslørte spydigheter og det var umulig å si om de var ironiske eller likefremme. Når de var samlet så virket det som om de hadde egne koder og et helt eget språk, de var sannsynligvis ikke spesielt hyggelige og selvsagt spilte de i et band som spilte lite tilgjengelig og sær musikk…..likevel følte du en magnetisk tiltrekning til dem. De var kule! Og man kunne aldri helt bli som dem. Det er lett å være både nysgjerrig og litt irritert på hvorfor noen har den posisjonen. Det spennende er imidlertid at slike typer har eksistert i flere hundre år og i nærmest alle kulturer.

Det kule handler om å finne en perfekt balansegang mellom det å passe inn og det å skille seg ut - i spenningen mellom gruppetilhørighet og individualisme. For mye av det ene eller andre og du blir oppfattet som enten hipster eller friker. Hipsteren er opptatt av å omgi seg med alle de riktige symbolene på at de har ‘skjønt greia’, mens frikeren går til absurde lengder i desperate forsøk på å skille seg ut. Uansett hvilken side av knivseggen du faller ned på, så har du prøvd for hardt og stanken av innsats blir for sterk. Skulle du derimot klare å finne balansen, så må du hele tiden jobbe for å holde deg der. Kulhet er nemlig som et glatt såpestykke - straks du tror du har knekt koden og skjønt greia, så beveger kulheten seg videre. Kulhet er noe du kun kan hige etter, aldri fullt ut oppnå.

 

Den endeløse jakten

Uansett om man liker det eller ikke, så er kulhet en verdi som er viktig for mange mennesker og i forskjellige områder i samfunnet.

Kulhet er desperat jaktet på av markedsførere, i næringslivet, i politikken og i kultur- og underholdningsbransjen. Fenomenet er idealisert av tenåringer, ungdom og unge voksne, men har også vært og er et skjold mot undertrykkelse (rase, kjønn, legning, alder, nerds), fattigdom og politisk forfølgelse - både for å yte motstand, men også for å bevare verdighet - kulhet er underdogens strategi. Men også aristokratiets! Kulhet har aspekter av estetikkfilosofi og italienske renessanseidealer i seg og har slektskap til tilsvarende mekanismer for hva som oppfattes som god og dårlig smak, det vakre og ikke minst sannhet.

Kulhet er en holdning og bestemt personlighetstype, et stilideal for artister, en akseptert form for markedsføring i kulturlivet, en kilde til konstant kulturell innovasjon og ikke minst makt - kulhet er et fenomen spredt til hele kloden, har en historie som går flere hundre år tilbake i tid og finnes i forskjellige varianter i de fleste kulturer.

Er du enig med Kenneth Tangnes som mener at kulhet er et nøkkelbegrep for å forstå hva som beveger både ungdoms- og populærkultur og andre sider av samfunnet generelt? Mer om dette og hvordan du kan omsette din kunnskap om kulhet på Arrangørkonferansen i Kristiansand 13. - 14. oktober. 

Til Arrangørkonferansen

Påmelding innen 12. september.