#

Spekket program på Arrangørkonferansen i Haugesund 25.- 27. Oktober!

01.10.2013
1. oktober er påmeldingsfristen til Arrangørkonferansen i Haugesund, og Norsk Rockforbund har mye å by på. Foredragsholderne kommer denne gang fra både inn- og utland og har svært variert bakgrunn og kompetanse. Med andre ord bør det være noe av interesse for alle, enten man er festival, spillested, klubb eller kulturhus.

Sponsing i fokus
På konferansen vil Norsk Rockforbund lansere den splitter nye publikasjonen Sponsorhåndboken for konsertarrangører. I den anledning har vi invitert blant annet Gunnar Nybø som er markedsdirektør i Norges Håndballforbund og styremedlem i Sponsor- og Eventforeningen. Nybø vil gi oss innsikt i de siste internasjonale trender innen sponsing og se på hvordan dette kan påvirke utviklingen av samarbeidsavtalene til norske konsertarrangører.

Vi har også invitert postdoktor ved Norges Handelshøyskole, Siv Skard, til å holde en sponsorworkshop. Skard er også juryformann for SPOT-prisen. I tillegg vil forfatter av Sponsorhåndboka Linnea Elisabeth Svensson selvsagt også være tilstede og  dele nyttig kunnskap om temaet, relevant både for helårsarrangørene og festivalene.
Siv _skard _nett 180pxl 
Siv Skard ble i 2012 tildelt Sponsor- og Eventforeningens hederspris. I begrunnelsen kunne man blant annet lese følgende:

«I 2010 fikk Norge sin første doktorand innenfor sponsing som akademisk forskningsområde. Gjennom disputasen ved Norges Handelshøyskole med avhandlingen ”Kommunikasjonseffekter innen sponsing”, ble vårt fagområde belyst i en forskningssammenheng, med spesielt fokus på effekter og målbarhet. Siden den gang har doktoranden vist seg å være en fremragende formidler av stoffet. Hun har blåst nytt liv i sponsingens akademia og vi er ikke i tvil om at hun vil være en ambassadør for fortsatt utvikling og forståelse av fagområdet i årene som kommer».

Economic Impact of Events and Festivals on local regions
Til Haugesund kommer også Teresa Moore, faglig leder av Music and Event Management på Buckinghamshire New University. På Arrangørkonferansen tar hun en nærmere titt på hvilke økonomiske fotavtrykk konsertarrangører etterlater seg i lokalsamfunnet. Teresa Moore er blant de fremste på dette feltet også internasjonalt, og vi er stolte over å kunne presentere henne som foredragsholder både fredag og lørdag.

Teresa _Moore2
Teresa Moore. Bilde er hentet fra http://bucks.ac.uk

Publikumsutvikling
Ingen konsert uten publikum. Vi har invitert Per Alexanderson som er en godt kjent person i svensk musikkbransje.

Med sin brede bakgrunn tar han sikte på å inspirere oss til å trekke publikum til våre konserter.

Alexanderson har blant annet bakgrunn fra Hultsfredfestivalen, Malmøfestivalen, Export Music Sweden, Sveriges Radios P3 og SVT. 

23s 34-peralexandersson -525
Per Alexandersson. Bildet er hentet fra aftonbladet.se

Parallellsesjoner
Store deler av lørdagen er viet parallellsesjoner. Her vil deltakerne kunne velge mellom fire parallelløp etter nivå og interessefelt.

Temaer er:

  • Prosjektledelse ved Stine Marie Røverdatter
  • "Hvordan lage en sikkerhetsplan?" ved Jørgen Aass
  • "Sponsorarbeid 1" ved Linnea E. Svensson
  • "Sponsorarbeid 2" ved Siv Skard, postdoktor NHH
  • "Juss for konsertarrangører" ved Henriette Larsen, jurist
  • Juridisk spørretime
  • Frivillighåndtering- og motivasjon
  • Dialogmøte med Norsk kulturråd og Musikkutstyrsordningen
  • "Leadership &  management" ved Teresa Moore, Buckinhamshire University
  • Søknadsskrivetime
  • Økonomi helårsarrangør
  • Økonomi festival

Debatter om utviklingen for helårsarrangørene og festivalene
Når vi samler arrangørbransjen er det selvsagt at vi også skal ta de interessante debattene. På fredag vil vi diskutere ståa for helårsarrangørene anno 2013, med målsetning om å sammen diskutere utfordringene i feltet og se på hvordan Norsk Rockforbund som konsertarrangørenes interesseorganisasjon kan jobbe fremover for å sikre gode rammevilkår slik at vi også i fremtiden kan oppleve «gode konsertopplevelser i hele landet- hele året».

Lørdagens paneldebatt vil ta for seg fremtidens festivalbransje. I Europa ser vi en kommersialisering av bransjen der tunge kommersielle aktører nå overtar større andeler av festivalbransjen. Panelet skal synse og diskutere hvordan dette vil prege bransjen i årene fremover. Vil vi se samme utvikling i Norge og hva vil dette gjøre med bransjens uavhengighet og særegenhet?