Med svært positive tall for festival-Norge for 2013 som bakteppe har 150 konsertarrangører vært samlet i Haugesund for arrangørkonferanse. Den rekordstore samlingen er en årlig begivenhet for norske konsertarrangører. Dette er stedet hvor bransjen møtes, utveksler erfaringer og staker ut kursen for fremtiden.
Grunnen til at Haugesund ble valgt som vertskapsby for årets konferanse var flere. For det første har NRF aldri tidligere besøkt byen med våre arrangementer, men det helt klart tyngste argumentet var det spennende arrangørmiljøet rundt 5501 som kunne tilby en veldig solid pakke. Konferansen fant sted både på kulturhuset Festiviteten, Høvleriet, Jimmy Legs og Byscenen.
Sponsorarbeid i fokus - lansering av Sponsorhåndboken
Programmet hadde et spesielt fokus på sponsorsarbeid. Norsk Rockforbunds aller nyeste publikasjon, Sponsorhåndboken for konsertarrangører ble høytidelig lansert med snorklipping av forfatter Linnéa Elisabeth Svensson. Tilbakemeldingene var svært gode. Boken er delt inn fem deler med følgende overskrifter: Hva er sponsing? - Din identitet - Veien til sponsoravtalen - Aktivering - Evaluering og målinger.
Boken legges fortløpende ut for salg i nettbutikken.
Festivalundersøkelsen 2013: Positive sponsortall
Festivalundersøkelsen er en årlig kartlegging som gjøres blant Norsk Rockforbunds 85 medlemsfestivaler. Undersøkelsen må ansees for å være intern og ikke metodemessig kvalitetssikret. Denne gir likevel en god indikasjon av hvordan ståa er i festivalbransjen anno 2013 og kan vise tendenser på utvikling i markedet.
Hele 78,8 % av festivalene melder om flere besøkende sammenlignet med 2012. Dette utgjør et antall på 770 000 besøkende. Årets festivalundersøkelse har en oppslutning på 63 %.
Daglig leder i Norsk Rockforbund, Line Endresen Normann sier følgende når hun kort skal oppsummere årets festivalsesong:
- Festivalsommeren 2013 bør vi kunne oppsummere som en kjempesuksess. De siste tre årene har vært relativt stabile, det er små og få store økonomiske smeller og det er oppgang i sponsorinntekter. Antall festivaldøgn er fortsatt økende noe som viser at den norske befolkningen fortsatt elsker å dra på festival.
Noen nøkkeltall:
- 770 000 besøkende på festivalene i 2013
Til sammenligning var det 694 000 besøkende i 2010 og 735 000 i 2011. - 78, 8 % av festivalene melder om flere besøkende enn i fjor
- Totalomsetningen i 2013 var på ca. 319 millioner kroner.
- 60 % melder om bedre resultat enn fjoråret
- 62 % av festivalene har gått med positivt resultat, 12 % av festivalene har gått i break even, 26 % har gått i underskudd.
- Av de festivalene som har gått med røde tall er 70 % i størrelsesorden 0- 250.000 kroner. Dette viser at festivalsommeren 2013 er preget av små svingninger og store økonomiske smeller. Dette vitner om en bransje som vi absolutt bør kunne kalles friskmeldt.
- Ved spørsmål om de viktigste årsakene til hva som har påvirket resultatet nevnes følgende aspekter: Økt kostnadskontroll, bedring av rutiner, økte kostnader og bookingbudsjett, man traff eller bommet på årets line-up noe som bidro til økningen eller nedgang i billettsalg, oppgang eller nedgang i sponsorinntekter.
Sponsorinntektene øker
For tredje år på rad viser festivalundersøkelsen en oppgang i sponsorinntekter. Tidligere i år ble kultur- og festivalbransjen utpekt som taperne av sponsorbransjen selv, da de meldte om at markedsandelen var redusert med 1 %, mens sponsorbransjen forøvrig hadde en økning på 3 %. Norsk Rockforbunds tall for 2013 melder om det motsatte:
- 56 % melder om oppgang i sponsorinntekter i 2013 fra fjoråret.
- De vanligste segmentene sponsorene kommer fra er bank/ finans, bryggeri/ mat, hotell/ overnatting og bygg/ anlegg.
- 94 % av festivalene har lokale sponsorer
- 26 % av festivalene har nasjonale sponsorer
Les Aftenpostens artikkel om festivalundersøkelsen
Les Ballades artikkel om festivalundersøkelsen
En stor takk til det lokale verstkapet, innledere og ikke minst alle deltakerne. En liten smakebit på hva som foregikk følger under: