Ukas medlem: Trash Pop

02.11.2006
Hva skjer egentlig i sørlandsbyen Kristiansand når scenene på Odderøya er rigget ned, bermen fra Oslo-området har festet bort alle pengene, siste seilbåt forlater havna og det kun er duskregn og gråvær tilbake? Da kan du gå på Trash Pop! Jevnlig arrangerer denne gjengen konserter på Charlies Bar, og her er det mange godbiter å velge mellom! Trash Pop er et av de nyeste tilskuddene i NRF-familien, så vi måtte gjøre et lite intervju.

02/11/2006

Klubb: Trash Pop

Hvor:  Charlies Bar, Kristiansand

Startet i: 2004

Medlemmer: 4 (Lukket forening)

Konserter per år: ca 35 band/artister fordelt på 30 konserter

TrashPop sier om seg selv at de er en alternativ konsertserie som startet opp januar 2004. TrashPop er meget udemokratisk, men effektivt oppbygd. Dermed kan det vel ikke kalles noen organisasjon, men nærmere en bevegelse. De booker band og arrangerer konserter på Charlies Bar i Kristiansand. For ordens skyld begynner alle konsertene klokken 22.00.

Ja, dette ryktes det om, strikte tider for konsertstart. Funker det bra i forhold til både publikum og artister? Dere drøyer aldri til halv elleve?

- Vel, jo det har hendt. Bygget Charlies er et helaftenskonsept, og rett over ganga er det en restaurant. Vi hadde Noxagt på besøk midt i julebordsesongen i fjor, og da en vettskremt og blek daglig leder hørte lydnivået under soundcheck ba han tynt på sine knær om vi ikke kunne utsette konsertstart til restauranten hadde stengt. Og snille som vi er, gjorde vi selvsagt det. Publikum hadde heller ikke noe imot det da vi vennlig opplyste om forsinkelsen. Det er trikset - vær vennlig og imøtekommende, så går det meste greit. Men, det hender det drøyer til kvart over ellers også. Da melder noiaen seg, gitt.

Også har jeg hørt at det koster 50 kroner uansett hvem som spiller?

-
Stemmer, bortsett fra Silver Jews under KlubbQuart i år. Det hadde blitt litt for dårlig butikk, rett og slett. Prisen var også høyere da vi prøvde ut 2. etg som konsertplass med The International Tussler Society høsten 2004. Der var det imidlertid så trangt at mesteparten av publikum ble stående i kø to og to i bredden for å få plass. Med andre ord kroken på døra for videre eksperimentering med det lokalet.

En udemokratisk bevegelse, innebærer dette total mangel på kompromiss i bookingen, eller svelger dere noen kameler innimellom og booker ting dere ikke nødvendigvis liker selv, men vet at folk vil ha?

-
Beskrivelsen udemokratisk hører nok litt mer gamle dager til. Det var nok en fordel med et halvfascistisk bookingregime i begynnelsen for å få det hele igang effektivt. Men nå er alle i Trash med og kommer med bookingforslag og meningsytringer om forslagene som ligger på bordet. Det sier seg selv at en gjeng på åtte stykker ikke kan ha samme smak bestanding, men vi har ikke booket noenting vi har mislikt. Iallfall ikke før etterpå, noe som kun har skjedd i etpar tilfeller.

På folkemunne går Kristiansand for å være en skikkelig si'rompa by når det gjelder å få folk på konsert, hva er deres mening om det? Har dere klart å finne nøkkelen til hvordan lure folk utpå?

- N
økkelen er i så fall den samme her som i alle andre virksomheter - man må finne et behov, og fortelle de som har behovet om tilbudet som dekker det behovet. Tilbake i 2003 var dette såre enkelt - indie-bandene dro rett forbi Kristiansand, fordi det ikke var noen til å ta imot dem. Konsertlivet var stort sett styrt av nisje-klubber som konsentrerte seg om isolerte genre. Noen gjorde forsøk på å booke inn band på tvert av nisjen likevel, og det gikk sjelden bra; du har ikke fransk aften på en kinarestaurant for å si det sånn.

- Vi er relativt nisje- og genreuavhengige, men vi har satset på et publikum som er genuint musikkinteresserte, og som følger med i under- og mellomskogen av nye norske band, og med noen internasjonale avstikkere iblant. Her kommer igjen det med smak og kvalitet inn. Publikum har etterhvert fått tillit til at vi booker kvalitet, og føler seg sikre på at de ikke blir skuffet. Slik tillit er veldig verdifull, og tar langt mindre tid å bygge opp enn å ødelegge.

- Og: Så lenge det koster femti spenn har publikummet mulighet til å få med seg forholdsvis mange av konsertene i sesongen om de vil. Og det er mange i kjernepublikummet vårt som er der nærmest hver eneste gang,

- Sist men ikke minst: Treg-konsertby-og-kjipt-publikum-leksa har jeg hørt fra folk i alle byer jeg har vært i tror jeg - til og med i Oslo. En viktig regel her er: Ikke skjell ut publikum. Hør heller på hva publikummet deres vil ha, og bruk kreftene på å gi dem det.

Trash Pop er et av de nyeste medlemmene i Norsk Rockforbund, hva er forventningene deres? Dere var jo på rockeklubbseminaret, du ble valgt inn i fagrådstyret osv.?

-
Vi er rett og slett overveldet over å ha bli vist den tillit det er å ha plassen i fagrådsstyret nå i den kritiske oppbyggingsfasen. Gjengen på seminaret var knallfolk alle som en, og da ble det selvsagt Topp Stemning tm. Vi i fagrådet jobber for at den nye klubbstøtteordningen skal komme de frivillige klubbene tilgode, samtidig som vi har fullt fokus på å få mange flere av klubbene til å se verdien av å snakke sammen.

- Det var jo nettopp denne muligheten for å snakke sammen som gjorde at vi tok turen til seminaret i utgangspunktet. Vår agenda var å å knytte kontakter til et bookingsamarbeid. Det har seg jo slik at endel interessante utenlandske acts gjerne trenger flere giger når de først skal legge turen til Norge. Disse har samme problem som mange mindre norske band og artister som har management: Managementene tjener knapt på dem, og derfor gidder de ikke bruke krefter for å jobbe særlig for dem heller, Ja, hvis ikke de greier å lure noen til overpris, da, noe som forsøkes med jevne mellomrom.

- Hvis de mindre klubbene samarbeider, og kan lære av hverandre hvordan en kan holde kostnadene nede, frekvensen oppe arbeidsfordelingen levelig, målene tydelige og publikum fornøyde vil dette komme hele det norske konsertliv tilgode. ALLE artister, både store og små, har begynt karrieren på småsteder. Finnes ikke småscenene, finnes heller ikke de store. Klubbene er selve grunnsteinen i musikkbransjen - og da ikke minst de frivillige som legger time på time med dugnadstimer av genuin interesse og glede av å dele musikk med andre. Vi skal gjøre vårt for å bidra til at nettverket kan vokse og trives, og vi har store forhåpninger til at andre henger seg på når de ser hva fagrådet får til og kan bety.

Program Trash Pop høst 2006



24.08 Null$katte$nylterne

01.09 Café Romantica

05.09 The Whitest Boy Alive + Kommode

21.09 Hanne Hukkelberg

26.09 Johnossi

12.10 Rockettothesky

20.10 Ungdomskulen

25.10 Jeremy

26.10 Casiokids

02.11 Sgt. Petter

09.11 Syme.Support: Essence From A Session

13.11 Teitur

23.11 Dinosau

08.12 Girl from Saskatoon

15.12 Salvatore + Centre Of The Universe (Flyttet til mars! Lionheart Brothers erstatter)

19.12 Evan Seleven

Med "Ukas medlem" ønsker vi å synliggjøre de ulike medlemsklubbene i Norsk Rockforbund som spenner fra små og store festivaler, studentsamfunn, blues- og rockeklubber til rockeverksted. Til sammen arrangerer Norsk Rockforbunds medlemmer rundt 2500 konserter årlig, og vi ønsker her å fokusere på arbeidet som gjøres for å gi publikum gode konsertopplevelser.





- Guro Midtsund