Suksess for Seksjonen Pt. 1

05.10.2005
Norsk Rockforbunds Seksjon for arrangørutvikling, Seksjonen blant venner, holder koken selv om det er tøffe tak i organisasjonen forøvrig. Denne høsten er vi involvert i historisk mye greier, og har sålangt kommet fra det meste med æren i behold. Sist helg var det Den Norske Folkemusikkscena som sto for tur.

05/10/2005

Norsk Rockforbund har lenge snakket om at arrangørfaget stort sett er likt på tvers av sjangerne. Vi har fortsatt våre ord i behold etter seminaret vi arrangerte for Den Norske Folkemusikkscena i helga. Det er en del særtrekk som skiller, men ikke mer mellom en folkemusikklubb og et studentsamfunn enn mellom et stundentsamfunn og en bluesklubb. Så lenge vi er oppmerksom på det spesifike, står det generelle som en påle!



De som møtte frem på Quality Hotel & Resort Hafjell fikk en sterk pakke med bidrag fra Sølvpilen Prosjektdesign, Martin Revheim og Alison Bullock. Våre venner i Sølvpilen sto for en workshop om godt arrangørhåndverk. Dette er en tilnærming som viser seg å fungere. I stedet for å booke inn foredragsholdere som forteller selvfølgeligheter, lar vi deltakerne lære opp hverandre. Martin Revheim fortalte om hvordan jazzklubben Blå i Oslo ble bygget opp. Det er mye inspirasjon og lærdom å hente i andre sine historier! På søndag fikk vi et tankevekkende foredrag med Alison Bullock. Hun jobber med publikumsutvikling, og fokuserer mye på å hvorfor folk ikke går på konsert. Dette er særlig viktig for miljøer som har et tydelig image. Føler folk flest at de kan gå på en konsert med folkemusikk? Eller en rockeklubb, for den del?



Til sist på lørdagen kjørte vi debatt om artisthonorarer. Hva koster et band? Det var det enkle, men kompliserte spørsmålet. Som forventet delte panelet seg i synet på det. Musikernes representant, Jo Asgeir Lie, mente at Rikskonsertenes tariff er et greit utgangspunkt, uavhengig av billettsalg. Arrangørsiden ved Martin Revheim mente derimot artisten er verdt det publikum legger igjen i døra. Asgaut Bakken, prosjektleder for Den norske folkemusikkscena, sto et sted midt i mellom. Etterhvert lot salen seg også lokke med på en diskusjon om hva som ligger i begrepet "profesjonell musiker". Det kom nok ikke ut noen entydige konklusjoner denne gangen heller, men forhåpentligvis fikk alle involverte litt større innsikt i hverandres situasjon.



Dette var det første seminaret i sitt slag. Den norske folkemusikkscena er forholdsvis fersk organisasjon, og det var derfor satt av godt med tid til å bli kjent. Folk som har møttes ansikt til ansikt tar lettere kontakt med hverandre siden. Et godt seminar bygger nettverk som fungerer etter at folk har dratt hver til sitt.



Undertegnede har ikke vanket så mye i folkemusikkretser tidligere. Det er imidlertid bare å anbefale. De fleste klarer å drikke øl, men her var ikke korken for vel kommet av tuten før allehånde feler og trekkspill kom opp av koffertene. Alle bidro med steving, spilling og dansing. Den er kald om hjertet som ikke lar seg begeistre i et sånt selskap!



Den Norske Folkemusikkscena er ein organisasjon for folkemusikkarrangører. Den har som mål å er etablere et nettverk av faste folkemusikkscener rundt om i landet.



Les mer om Den Norske Folkemusikkscena HER

Trond Bjørknes