Ny lov - kreativ utfordring

01.01.0001
Oslo kommune ønsker seg en ren by, og Trafikketatens trofaste tjenere har fått i oppgave å håndheve politivedtekt for Oslo hva gjelder blant annet forsøpling og ulovlige reklameskilt. Dette har ført til at STUDiO har fått en rekke bøter dalende ned i postkassa i disse festivaltider på grunn av forsøpling med sine miljøvennlige plakater. Vi tok en snakk med festivalsjef Henrik Byremo om sakens stilling.

18/08/2004

Etter vedtak i bystyret søkte Oslo kommune 20. februar 2003 Kommunal- og regionaldepartementet om å drive forsøk med kommunal oppgavedifferensiering  for aktivt å bekjempe forsøpling av det offentlige uterom. Kommunen søkte om myndighet til å håndheve forskrift om politivedtekt for Oslo hva gjelder blant annet renhold.

Fra 1. april 2004 trådte myndigheten i kraft, og det er Trafikketaten som er kommunens utøvende lange arm. For brudd på loven om forsøpling av det offentlige rom kan du pålegges et miljøgebyr på 500 kroner. Gebyr skal ilegges på stedet ved at blankett med gebyr og innbetalingskort leveres overtrederen eller en representant for denne. I særlige tilfeller kan gebyret sendes i posten.

STUDiO - en forsøplende festival?

I Oslo pågår for tiden STUDiO, Studentfestivalen i Oslo, og der simpelthen renner det inn med miljøbøter. Bøtene er for ulovlig plasserte plakater som festivalens ivrige PR-gjeng har pyntet bybildet med i de siste ukene.

Norock: Hvor mange bøter kan dere per dags dato telle?

Henrik: STUDiO har bare fått tre bøter, men en del arrangement som andre arrangører står for som inngår i vårt program har også fått, så til sammen er vi vel oppe i 10 - 12 stykker.

N: Det blir en del penger av slik eh… forsøpling, har dere råd til dette her?

H: Med en omsetning på rundt 3 millioner kroner er ikke disse bøtene vårt største problem nei.

N: Jeg har sett STUDiO sin plakat og synes den er pen å se på, og den er jo til og med trykt på miljøvennlig papir. Tror du Trafikketatens tjenere synes plakaten deres er stygg?

H: Det går ikke an å ikke like den plakaten. Den er grønn, vakker, miljøvennlig og lukter deilig!

N: Anser du plakater som henger på en lyktestolpe som forsøpling?

H: Nei, i utgangspunktet ikke, men jeg forstår jo Oslo kommune også. Jeg synes derimot andre typer forsøpling i byen er mye verre. Plakater er en følge av at det skjer mye i Oslo, de er med på å sette et visst preg på bybildet. Plakatene er selvfølgelig penest når de henger oppe, detter de på bakken er det helt klart forsøpling.

N: Hva slags bevisførsel er det Trafikketaten benytter seg av?

H: De knipser flotte fargebilder som de printer ut i A4 format. Bildene har god oppløsning og er sikkert dyre å printe. Flotte bilder av et flott motiv.

N: I Norge er det forbud mot å straffe noen to ganger for samme forhold, har dere fått bot for samme plakat?

H: Nei, vi får beskjed om å fjerne plakaten det gjelder for nettopp å unngå dette. Så det har vi selvfølgelig gjort.

N: Ja, selvfølgelig. I en av paragrafene kan en lese at det kun i særlige tilfeller kan sendes gebyr i posten, anser du deres forsøpling å være særlige tilfeller av forsøpling?

H: Ikke mer enn annen forsøpling og de plakatene vi har fått bot for har hengt oppe, ikke ligget på bakken. Det er lettere å bøtelegge noen for plakater enn for eksempel ispapir. Plakatene har jo en avsender siden det er litt av poenget med dem.

N: Vet du om andre som har fått bøter?

H: Nei, men det er mange som gjør det samme som oss. Plakatene skal henges på anviste steder, på plakatvegger og så videre, men det skjer mye i byen og presset er stort. Til og med Øya henger på ulovlige steder og de skal liksom gå foran som den mest miljøvennlige av oss.

N: STUDiO er sikkert lovlydige som folk flest. Nå som dette forbudet først er her, har dere tenkt på nye strategier for markedsføring av arrangementene deres?

H: Vi har i hvert fall sluttet å henge plakater i Bogstadveien siden nesten alle bøtene vi har fått er derfra! Jeg regner med at kommunen setter pris på kulturelt mangfold, men kanskje har de ikke tenkt på hva dette gjør med markedsføringen. Uten publikum kan vi ikke arrangere. Vi legger ikke om strategien for årets festival, men dette er noe vi bør tenke på til neste år.

N: Mer kreativitet inn i STUDiO?

H: Helt klart! Nye måter å tenke på er bra, men plakater er og blir en viktig del av både vår og andres markedsføring. På den andre siden fører dette til at vi trykker færre plakater. Det er penger og ikke minst papir spart. Dessuten er festivalavisa vår også en viktig del av markedsføringen, spesielt som bilag i Dagbladet.

N: Jeg har hengt opp noen plakater for dere i Pilestredet. Jeg tok mange runder med tapen for å være sikker på at de ikke skulle falle ned å forsøple fortauet. Har dere fått noen bøter fra Pilestredet?

H: Ja, en…

N: Ups. Sorry…

 

Skrevet av Guro Midtsund