03/11/2000
Greencard er et firma i København som har spesialisert seg på direct mailing for spillesteder. De tilbyr tjenester innenfor distribusjon av flyere, e-post og sms. Bedriftsfilosofien er enkel nok - samordning av utsendelser for mange spillesteder blir billigere for alle. For publikum innebærer det også mulighet til å snuse opp ting som skjer innenfor andre sjangre, som man nødvendigvis ikke har så nært forhold til.
Mads Syrak Larsen var på besøk i Oslo i forbindelse med NRFs PR- og publikumsseminar. -Våre erfaringer fra København viser at publikum er positive til å få meldinger om hva som skjer, og at de aktiviserer seg mer på basis av denne informasjonen. Ved at de får det direkte sendt til seg, enten via flyere, e-post eller SMS, er de oppdatert, og føler seg som et prioritert publikum.
-SMS har ikke kommet så tungt i bruk enda, og man skal være forsiktig med å pøse ut info. Vi anbefaler å bruke SMS som en reminder på selve konsertdagen. Dessuten er det mest aktuelt som kommunikasjonsmiddel mot de yngste gruppene. E-post kan virke bra, men det er få i Danmark som klarer å gjøre dette ordentlig. Man klarer ikke å følge det opp helt, og dermed blir det ikke så effektivt. Men det er selvsagt billig å bruke…
-Jeg mener imidlertid fortsatt at flyere er det viktigste middelet for å nå sitt publikum, og anbefaler at man ikke går helt over til kun digitale løsninger. Flyere kan bedre fange stedets profil, noe som man ofte mister med e-post.
NRF har påtatt seg å se på mulighetene for et framstøt mot de forskjellige konsertarrangørene i Oslo for å se på mulighetene her, om et samarbeid kan ha livets rett. Oslo er en av Europas beste konsertbyer, så man har i hvert fall noe ordentlig å promotere!
Har du lyst til å lese mer om Greencard og direct mailing, så klikker du her.
Tekst: Stein Andreassen
Tekst av: Trond Bjørknes