Velkommen til Bodø

Sammen med Bodø 2024 og Parkenfestivalen inviterer vi til årets begivenhet for landets kulturarrangører – Arrangørkonferansen 2024! Konferansen er den største og viktigste møteplassen for landets kulturarrangører, og vi gleder oss til å samle hundrevis av arrangører for å utveksle erfaringer, bygge nettverk og videreutvikle arrangørfeltet i Norge. Konferansen er for NKA sine medlemmer og samarbeidspartnere.

Programmet slippes fortløpende og det er bare å glede seg. Vi lover en fullspekket helg med både faglig og sosialt påfyll. 

Påmeldingsfristen til konferansen har utløpt. 


Skulle du mot formodning ikke ha rukket å sikre deg en plass til konferansen er det nå mulig å sette seg på venteliste.
Send en e-post til jenny@arrangor.no dersom du ønsker å delta. 

Program

torsdag 24.10
17:00-19:00
Forhåndsregistrering og innsjekk
Sted: Lobby, Quality Hotell Ramsalt

Registrering og innsjekk til Arrangørkonferansen 2024 for de som ankommer Bodø torsdag 24. Oktober.

 

 

19:00-
Møteplass på Beddingen
Sted: Beddingen Kulturhus

Norske Kulturarrangører og Musikkontoret Nord inviterer til møteplass og oppvarming til Arrangørkonferansen på Beddingen Kulturhus fra kl. 19:00 torsdag 24. oktober. God lesk fra baren, mingling og en liten overraskelse på scenen.

fredag 25.10
10:00-11:00
Registrering og innsjekk
Sted: Lobby, Quality Hotell Ramsalt

Registrering og innsjekk til Arrangørkonferansen 2024. 


11:00-11:30
Velkommen til Arrangørkonferansen 2024!
Sted: Ramsalt 1

NKA ønsker velkommen til Arrangørkonferansen 2024. Konferansier for konferansen er Anne Margretha Oskal. 


11:30-12:00
Open Ended Planning - byutvikling med åpent sinn
Sted: Ramsalt 1

Hva skal til for å skape gode byer, steder og byrom? Kan kunst og kultur bidra til stedsutvikling som skaper vekst og begeistring? Med eksempler fra både by og bygd får vi et innlegg om hvordan man kan skape mer kreative steder.

Moa Bjørnson, daglig leder for Utviklingsselskap Træna 365 og stedsutvikler i Molobyen Utvikling i Bodø, har jobbet med by- og stedsutvikling i Malmö i Sverige, på Træna og i Bodø. Moa er opptatt av potensialet og menneskene som fyller ulike steder med mening, uansett om det er ute i distriktet eller midt i byen.

 

12:15-13:00
Hvorfor planter Parkenfestivalen trær?
Sted: Ramsalt 1

I en tid hvor store, kommersielle aktører dominerer markedet og sikrer seg eksklusivitetsavtaler med de største artistene, står mindre festivaler overfor utfordringen med å skille seg ut og tiltrekke publikum uten samme ressurser. Dette gir imidlertid de små og uavhengige aktørene en unik mulighet til å tilby noe annerledes og mer personlig, ved å fokusere på autentisitet, lokal tilknytning og meningsfulle opplevelser.

Thomas Litangen tar oss med på et dypdykk i merkevarebygging for spillesteder og festivaler, hvor vi utforsker hvordan du kan utvikle en dypere og mer meningsfull identitet, og dyrke konsepter som gjør deg relevant og levende for både publikum, frivillige og artister.

13:00-14:00
Minglelunsj!
Sted: Restauranten, Quality Hotell Ramsalt

Minglelunsj over 2 etg. I lobbyen og i restauranten på Ramsalt.


14:00-14:45
ČSV – samisk ånd i arrangørfeltet
Sted: Ramsalt 1

Hva gjorde at en rekke samiske arrangører og institusjoner satte all drift på pause for å bidra med sin kompetanse under Fosen-aksjonene i Oslo i 2023? På Arrangørkonferansen forteller Márkomeannu om hvordan de som samisk arrangør jobber ut i fra et helt spesielt samfunnsoppdrag. Festivalen oppfordrer Kultur-Norge til å bli med på et høyst nødvendig forsoningsarbeid, og til å vise samisk ånd i arrangørfeltet. 

15:00-16:00
Rundbordsmøte: studentarrangører
Sted: Møterom 1. etg, Quality Hotel Ramsalt

Et rundbordsmøte er en unik arena der man kan diskutere relevante problemstillinger, dele utfordringer, bygge nettverk og finne gode løsninger sammen, i et lukket fora. For at alle deltakerne skal få et godt utbytte av møtene kreves det at alle deltar aktivt i diskusjonene. Dette rundbordsmøtet vil ledes av André Titland og Veslemøy Fossdal fra Chateau Neuf – Det Norske Studentersamfund, og er kun for studentarrangører.

Møtet har et begrenset antall plasser og kun to personer per medlemsorganisasjon kan delta.

Programposten krever påmelding. Meld deg på her: https://konsertarrangor.wufoo.com/forms/m1cechp60fb9svp/ 

15:00-16:30
Rundbordsmøte: Tilgjengelighet på scenen
Sted: Møterom 1. etg, Quality Hotel Ramsalt

I samarbeid med Kulturdirektoratet inviterer vi til rundbordssamtale om tilgjengelighet på scenen. Vi stiller spørsmål om hvordan arrangører kan skape rom og muligheter for kunstnere med funksjonsnedsettelser og dreier fokuset fra publikum til kunstnerne. Ved å gjøre arrangører bedre rustet til å ta imot kunstnere med funksjonsnedsettelser og øke bevisstheten rundt kunstnernes behov kan vi skape rom for flere kunstnere og kunstnerskap.

I denne samtalen skal vi diskutere relevante problemstillinger, dele utfordringer og finne gode løsninger sammen. Møtet ledes av Kulturdirektoratet.

Dette møtet krever påmelding. Meld deg på her: https://konsertarrangor.wufoo.com/forms/mgthmi40riqi2i/

15:00-16:30
Rundbordsmøte: Publikumsutvikling
Sted: Møterom 1. etg, Quality Hotel Ramsalt

Tema for dette rundbordsmøtet er Publikumsutvikling. Vi ønsker blant annet å diskutere hvordan vi kan nå nye målgrupper, hva publikumsutvikling kan gjøre for programmet ditt og hvilke verktøy vi kan bruke for å nå nye publikummere. Vi oppfordrer alle som melder seg på om å komme med innspill til agenda. 

Et rundbordsmøte er en unik arena der man kan diskutere relevante problemstillinger, dele utfordringer, bygge nettverk og finne gode løsninger sammen, i et lukket fora. For at alle deltakerne skal få et godt utbytte av møtene kreves det at alle deltar aktivt i diskusjonene.

Rundbordsmøtet vil bli ledet av Fredrik Forssman fra Musikkontoret NORD. 

Denne programposten krever påmelding. Meld deg på her: https://konsertarrangor.wufoo.com/forms/m1s684pj040f1jq/

15:00-16:30
Møt Kulturrom
Sted: Lobby 1. etg, Quality Hotel Ramsalt

Kulturrom er til stede på Arrangørkonferansen for å prate med og veilede NKA sine medlemmer med spørsmål, søknader og alt annet du måtte ha på hjertet. Kulturroms formål er å sikre gode vilkår for øving og fremføring av musikk, dans og teater. Kulturrom gir tilskudd til øvingsutstyr, fremføringsutstyr, akustiske tiltak i lokaler, samt bygg og utbedring av øvingsrom. De jobber også med kompetansehevende tiltak innen lyd-, lys- og sceneteknikk; bl.a. kurs, workshops, fagdager og praksisplasser. Kulturrom sin nyeste tilsluddsordning, Grønne Investeringer, gir arrangørene mulighet til å søke støtte til tiltak som muliggjør lokale initiativ og bidrar til grønn omstilling.

Det er bare å møte opp for å slå av en prat - ingen påmelding.

15:00-16:30
Møt Kulturdirektoratet
Sted: Lobby 1. etg, Quality Hotel Ramsalt

Møt Kulturdirektoratet på årets konferanse. De vil være til stede og tilgjengelig for å svare på alt NKA sine medlemmer måtte lure på når det gjelder arrangørordningen spesielt og Kulturdirektoratet generelt, samt gi tips og hjelp til søknadsskriving.

Ønsker du å booke møte med Kulturdirektoratet gjøres det ved å sende en e-post til Yumi Murakami her: yumi.murakami@kulturdirektoratet.no

15:00-15:25
Lyn-foredrag: Juridiske problemstillinger for arrangører
Sted: Hundholmen

Våre juridiske samarbeidspartnere Ræder Bing inviterer til lyn-foredrag hvor vi dykker ned i tre sentrale juridiske temaer som har stor betydning for arrangørbransjen. Hvert foredrag tar for seg en unik utfordring innenfor kontraktsrett, arbeidsrett og opphavsrett.

Kontraktsrett:
Christoffer vil forklare hvordan arrangører bør håndtere situasjoner der en artist avlyser og publikum krever refusjon. Dette er spesielt relevant for festivalarrangører og reiser viktige spørsmål om rettigheter og ansvar.

Arbeidsrett:
Limita vil fokusere på utfordringene knyttet til ansettelse av folk på tilkalling i en tid der null-kontrakter er ulovlige. Dette er særlig aktuelt for helårsarrangører som trenger fleksible løsninger innenfor lovens rammer.

Opphavsrett:
Sunniva vil gi praktiske råd om hvordan arrangører kan bruke bilder fra internett uten å bryte opphavsrettslovgivningen. Dette evigaktuelle temaet vil være nyttig for hele medlemsmassen.

15:30-16:00
En plass rundt styrebordet
Sted: Hundholmen

Hvordan kan styrebordene i norsk kulturliv jobbe for å inkludere flere? Hva kan oppleves som ekskluderende faktorer? Asha Abdullahi fra Taktskifte skal snakke om hvordan man kan inkludere flere gjennom språk, struktur i styrerommet og kompetanseheving. 

Vi får også besøk av Kristin Haugen fra BRUS (Bodøregionens Utviklingsselskap). De har sammen med Bodø Næringsforum etablert prosjektet "Styrebordet". Et utviklingsprogram som skal bidra til at flere unge blir aktuelle for styreverv, samt til å heve kompetanse og gi styrer i Bodøregionen bedre tilgang på kompetente unge kandidater.

Les mer om Styrebordet her

Les mer om taktskifte her

16:10-16:30
Svenske tilstander!
Sted: Ramsalt 3, 2. etg. Quality Hotel Ramsalt

Vi har invitert Joppe Pihlgren fra Svensk Live til Arrangørkonferansen i Bodø. I samtale med daglig leder, Trude Storheim, vil Joppe gi oss en statusoppdatering på arrangørfeltet i Sverige, med både utfordringene og mulighetene. Vi får også høre om hvordan Svensk Live forhandlet seg frem til en ny avtale med Stim (TONOs  svenske søsterorganisasjon) og generelt om svenske tilstander i arrangørfeltet!

16:45-17:20
Gaffa, Strips og Arrangørkonferansegalskap!
Sted: Hundholmen

Trenger vi enda podcast som løfter de samme kjendisene? Nei. Trenger vi en podcast som løfter folka og historiene i kulissene? Usikkert. Men at det ligger mye læring i å høre arrangører prate er bevist!

Lars Tefre Baade har lang erfaring fra arrangørfeltet og er alltid nysgjerrig på hvordan personer han beundrer tenker rundt sitt fag, sitt virke og ikke minst hvor de selv søker inspirasjon i sin galskap. Det ligger mye læring i erfaringsutveksling. Men der foredrag og klasseromsundervisning ikke fungerer for alle, har Lars gjennom podkasten Gaffa, Strips & Galskap fått en rekke personer fra arrangørfeltet i tale.

For første gang går GAFFA, STRIPS & GALSKAP live og vi har invitert med en arrangør og bransjekollega som har inspirert oss stort! Simon Alejandro Larsen, daglig leder for Jungelen og Jungelfest i Bergen, skal fortelle oss om sine høydepunkter, nederlag og dele hvor han finner inspirasjon i arrangørhverdagen.

18:00
Vorspiel med Stormen!
Sted: Stormen Konserthus, 5. etg.

I anledning Stormen Konserthus sitt 10 års-jubileum inviterer vi alle deltakerne av Arrangørkonferansen til Vorspiel i 5. etg på Stormen.
Det blir god musikk, masse mingling og Stormen spanderer litt god lesk på oss til utsikten utover fine Bodø. Det blir også mulighet for omvisning rundt på huset.
Vi møtes kl. 18:00 og hygger oss sammen der før middagen på Ramsalt kl. 20:00.

20:00
Middag
Sted: Restauranten, Quality Hotel Ramsalt

Vi samles til middag kl. 20:00 i restauranten på Ramsalt!

 

 

lørdag 26.10
08:00-09:00
Morgenjogg med Bodø Bauta!
Sted: Oppmøte i Lobby 1. etg, Quality Hotel Ramsalt

Ingenting slår følelsen av å starte dagen i godt lag med løpende arrangører!
Vi har derfor fått med oss gromgutten Audun Selnes fra den lokale løpeklubben, Bodø Bauta, til å losse oss gjennom joggeturen. Vi løper fordi blant annet Dama di, Stormen Konserthus, Beddingen, Bådin og Svømmehallen, så dette er en ypperlig mulighet for å bli kjent med Bodø!

Alle er velkomne, og tempo tilpasses gruppa!

Oppmøte kl. 08:00 i Lobbyen på Ramsalt. Turen ta ca. 1 time og vi er tilbake i god tid til både frokost og Landsmøte kl. 10:00. 

10:00-12:00
Landsmøte
Sted: Ramsalt 1, Quality Hotell Ramsalt

Norske Kulturarrangører (NKA) inviterer til landsmøte lørdag 26. oktober i Bodø. Møtet starter kl. 10:00 og er ferdig kl. 12:00, under forutsetning av endt saksbehandling. NKA er en demokratisk styrt organisasjon, med landsmøtet som øverste organ. Det betyr at det er medlemmene som bestemmer de overordnede rammene for NKAs virksomhet. Medlemmer kan melde inn saker og vedtektsendringer som de vil ha behandlet på landsmøtet.

12:00-13:00
Lunsj!
Sted: Restauranten, Quality Hotel Ramsalt

Lunsj i Restauranten på Ramsalt


13:00-13:45
Booking i Balanse - Workshop med Balansekunst
Sted: Ramsalt 3, Quality Hotell Ramsalt

Mangfold på norske kulturscener er nøkkelen til en mer kreativ og bærekraftig næring. Likevel har kun 25 prosent av artistene på norske festivaler de siste årene vært kvinner. Hvordan kan vi få flere ulike stemmer på scenen, både når det gjelder hvem som bookes og hvem som gjør bookingen? Hva kan gjøres for å gjøre kulturlivet mer representativt?

Booking i Balanse er et samarbeidsprosjekt mellom Norske Kulturarrangører og Balansekunst, hvor vi utforsker konkrete tiltak for økt mangfold i booking. I denne workshopen inviterer vi arrangører til å komme med innspill og utveksle erfaringer fra eget arbeid med representasjon på scenen. Vi vil diskutere og kartlegge hvordan vi kan jobbe aktivt med representasjon, og hvilke verktøy som kan hjelpe oss å oppnå dette i praksis.

13:00-13:45
Det kunstneriske nåløyet – om kunsten i møte med kulturens portvoktere
Sted: Ramsalt 1, Quality Hotell Ramsalt

Konflikter, krig og miljøkatastrofer preger verden og samfunnet vårt, og billettkjøperne setter stadig tydeligere krav til arrangørenes politiske holdninger og standpunkt. Hvilket ansvar har en arrangør for sin visningsarena? Hvor går den gylne middelvei mellom kunstens autonomi og arrangørens samfunnsansvar? Og hva med ytringsfriheten?

I denne samtalen får vi høre fra tre arrangører som på ulike måter har måttet forholde seg til politikken i møte med kunsten. I samtalen har vi Marianne Saus fra Buktafestivalen, Lisa Hoen fra Tromsø Internasjonale Filmfestival og Fritz Pettersen fra Vaterland/Lydmyr i Oslo.

13:00-13:45
Nyhetsbrevets nye storhetstid?
Sted: Hundholmen, Quality Hotell Ramsalt

Presenteres av Eventim.

Nye markedsføringsrestriksjoner fra Google og Ad-blockers fra Facebook er bare starten på begrensningene arrangørene møter i kommunikasjonen med sine gjester. Samtidig både ønsker og forventer gjestene våre skreddersydd innhold og mer effektiv kommunikasjon. Vi tar en prat om hvordan man kan bruke publikumsdata til å levere tilpasset kommunikasjon, øke lojaliteten og selge flere billetter.

I panelet er Claus Lorentzen (Lilly), Ditte Andersen (Eventim Skandinavia) og Kim Alexander Holmøy (Foynhagen). Panelet modereres av Marcia Titley fra Eventim. 

14:00-14:45
Kan vi egentlig fortsette med størrelsen på dagens produksjoner?
Sted: Ramsalt 1, Quality Hotell Ramsalt

Artister og band reiser med stadig større og mer imponerende sceneproduksjoner, og publikum blir mer enn noen gang blåst av banen av nåtidens konserter. Hva gjør disse stadig større produksjonene egentlig på en festivalscene? Trenger vi å bygge hva som føles som hele bensinstasjoner på scenen for å imponere publikummet vårt? For bak kulissene tømmer disse produksjonene lommebøkene til både artist, arrangør og publikum, så hvem er det egentlig til nytte for, og er dette overhodet bærekraftig?

Panelet består av Kristine Kamsvaag (Showlab/Parkenfestivalen), Trine Lund (Rockefeller/Tons Of Rock) og Thomas Olavsen (Timeout Agency). Moderator er Gøran Aamodt (Parkenfestivalen/Svømmehallen Scene).

14:00-14:45
Leverandøravtaler – mer enn kickback!
Sted: Hundholmen, Quality Hotel Ramsalt

Drikkevarer er ikke bare hovedinntekten til mange arrangører, men også en identitetsmarkør for spillestedet eller festivalen. Derfor er det viktig at vi har både gode avtaler og gode samarbeid med leverandørene. Hvordan kan vi jobbe sammen for å levere gode opplevelser og produkter til publikum? Hvordan kan vi samarbeide for å bygge en sterkere merkevare for begge parter? Og kan vi lage avtaler med leverandørene våre som omhandler mer enn kickback og markedsstøtte?

I dette panelet får vi høre fra Fahim Andreas Fundak (Ringnes), Nora Paynter Gundersen (Palmer Group) og Keran Olsen (Villbrygg). Samtalen modereres av Thomas Valnes (Øyafestivalen).

14:00-14:45
Reparer, gjenbruk, reduser: Kulturarrangørernes grønne initiativ og resultater
Sted: Ramsalt 3

Fra ord til handling: Velkommen til en panelsamtale der vi ser på konkrete løsninger og muligheter for grønn omstilling – med særlig fokus på helårsarrangørenes rolle. 

Kulturrom lanserte i år tilskuddsordningen Grønnere Investeringer, med 10 millioner i potten som skal stimulere initiativer for grønn omstilling. Tiltakene som gjennomføres skal gi inspirasjon og læring for mange, med vekt på deling av kunnskap, modeller og rapporter i etterkant. 

Feltet er allerede gode på å gjenbruke bygg og materialer, sørger for at ting varer lenge og skaper kortreiste kulturopplevelser der folk bor. Hvordan kan vi sette dette i system og dele på viktige erfaringer? Og hvordan kan vi sette i gang lokale initiativ med eksisterende ressurser, få til samarbeid mellom flere eller hente inn ekstern kompetanse?

Under samtalen vil det presenteres noen inspirerende caser fra søknadsbunken til Grønnere investeringer. 

15:00-15:45
Arrangørpraten - Artistpriser og eksklusivitet
Sted: Ramsalt 1, Quality Hotel Ramsalt

Krav om eksklusivitet, konsollideringer, lite vekst i offentlige støtte og ekstrem prisvekst har satt mange norske arrangører i en skvis. Samtidig øker også honorarene, spesielt blant headlinerne. Produksjonene blir større, lønningene blir høyere og kostnadene til både artist og arrangør øker stadig. Hvilke konsekvenser har de høye honorarene på dagens konsertøkonomi? Finnes det egentlig noen vinnere i dagens marked? Og hvordan kan alle leddene i live-markedet jobbe sammen for å skape en mer bærekraftig konsertøkonomi for alle?

I dette panelet får vi høre fra Eirin Sandstad (Mablis-festivalen), Isak Harbitz (FKP Scorpio/Buktafestivalen) og Mathias Remmereit (Distrikt/X2-festivalen). Moderator TBA.

15:00-15:45
Møt advokatene
Sted: Hundholmen
Illustrasjonsbilde fra arrangørkonferansen 2024. Foto: Torstein Sperstad.

Flere er kanskje kjent med Ræder Bing advokatselskap (tidl. Bing Hodneland) gjennom rammeavtalen som gir NKA-medlemmer gratis juridisk rådgivning. På arrangørkonferansen stiller de med tre advokater fra sitt arrangør-team, som vil svare på spørsmål fra salen i plenum. Arrangør-advokatene er spesialisert innen blant annet kontraktsrett, opphavsrett og arbeidsrett, og har lang erfaring med å bistå musikkscener, festivaler og andre kulturarrangører. De vil besvare generelle spørsmål som angår kulturarrangørenes virksomhet, fra bookingavtaler, klarering av musikkrettigheter, streaming og fotografering, til leie av utstyr, sponsoravtaler, støtteordninger, merverdiavgift, arbeidsmiljøloven og mye mer.

Programposten gir også en glimrende mulighet til å lære fra svarene til øvrige spørsmålsstillere.

15:00-15:20
Finansiering for fremtiden
Sted: Ramsalt 3, Quality Hotell Ramsalt

Presenteres av Broadcast Events.

I et marked preget av økte priser, høy konkurranse og et mer avventende og kravstort publikum kreves det kunnskap og kreativitet i arbeidet med finansieringen. Hvordan kan arrangører bruke støtte, sponsoring, crowdfunding og folkelån? Hvordan gjøre seg attraktiv for investorer og hvordan samarbeide seg frem til et bedre resultat?


I denne presentasjonen skal Stine Mari Røverdatter fra den norske startup`en Broadcast Events presentere en rekke ulike måter du kan finansiere dine prosjekter på.

15:25-15:40
Ledsagerbevis i ny drakt
Sted: Ramsalt 3

Tilgjengelighet i kulturlivet er viktig for inkludering. Norske Kulturarrangører har flaggskipet Tilgjengelighetsmerket, hvor ledsagerbevis er et av fokusområdene. Nå er ledsagerbeviset kommet i ny drakt og blitt digitalt. I dette lynforedraget skal nestleder i Handikappede Barns Foreldreforening (HBF) presentere det nye ledsagerbeviset. 

16:00-17:15
Årets inspirasjon
Sted: Ramsalt 1, Quality Hotel Ramsalt

Prisen for Årets inspirasjon deles ut til et prosjekt, tiltak, konsept eller annet som har utmerket seg i 2023, og som kan være til inspirasjon for andre arrangører. Til Arrangørkonferansen kommer de fem finalistene og forteller om sine prosjekter: Márkomeannu og Riddu Riđđu med støttekonserten for Fosen-samene og Fosen-aksjonistene på Riksscenen i Oslo, Olavsfest med Little Amal, Oslo Pride med sitt arbeid for enda bedre tilrettelegging på deres arenaer, Verdensfolk med Verdensfolks kulturkvelder og Stiftelsen Miniøya med Miniøyas festivalskole. Ikke bare skal vi bli inspirert, men prisen til vinneren av Årets inspirasjon 2023 skal også deles under denne programposten. Dette er den siste av fem prisen som deles ut i forbindelse med Arrangørprisen i år. 

17:15-17:30
Felles avslutning og lansering av Arrkonf25
Sted: Ramsalt 1

Norske Kulturarrangører og konferansier takker for årets konferanse og slipper vertskapsbyen av Arrangørkonferansen 2025. 


18:00-20:00
ArrangørkonferanseQUIZ med JAVAD
Sted: Sportsbaren, Storgata 4A. 2. etg.

I samarbeid med våre faste samarbeidspartnere, Betala og Lily, inviterer vi til Arrangørkonferansequiz med Javad! Javad er en prisvinnende komiker kjent fra blant annet instagrambrukeren "utlending.memes", som per i dag har rundt 300 000 følgere. Han er også en kjent mann på stand-up scenen og du ser han også på skjermen på blant annet "Ikke lov å le på hytta". 
Men denne kvelden er det lov å le! Du kan forvente en underholdende quizkveld med fokus på musikk, triks fra arrangørhverdagen og andre dagsaktuelle spørsmål. 

Betala og Lily spanderer velkomstdrikke til alle, og vi kan også garantere en finfin premie til vinnerlaget!
Etter quizzen går vi i samlet laget til festmiddag på Svømmehallen scene. 

18:00
Ølsmaking med Bådin
Sted: Bådin Bryggeri

Craft from the Arctic – sponset av Eventim

Eventim inviterer til en unik opplevelse for ølentusiaster hos Bådin Bryggeri. Bryggeriet er kjent for sin kreative tilnærming til håndverksøl. Her får dere smake på fem ulike øltyper, fra lyst og lett, til tyngre typer, mens dere lærer om bryggeprosessen, ingrediensene og bryggeriets historie. Det blir en lett og løs atmosfære og åpent for spørsmål underveis. God oppvarming til middag på Svømmehallen.

Aktiviteten krever påmelding og har begrenset med plasser. Meld deg på her: https://konsertarrangor.wufoo.com/forms/m1olp8kk1no1483/

18:30-19:50
Konsert: Moddi og Kajsa Balto
Sted: Stormen Konserthus

Hva betyr det å høre til? Både Pål Moddi Lue og Kajsa Balto har gjennom hele livet brukt musikken til å utforske spørsmål om identitet og tilhørighet. Under samisk språkuke har Márkomeannu invitert de to artistene til en og samme scene, hvor det nordnorske og det samiske får rom til å komme hverandre i møte.

I denne anledning har vi vært så heldige å få rabatterte billetter til deltakerne på Arrangørkonferansen og tidspunktet er satt til å passe perfekt inn i vårt kveldsprogram. Billetter til konserten finner du under profilen din i Checkin. 

Konserten er på Stormen Konserthus og starter kl. 18:30. Konserten er ferdig 19:50. 

Billetter her:
https://konserthus.stormen.no/program/stoarmmomeannu-moddi-kajsa

På scenen:

Aleksander Sjølie – gitarer

Karoline Bjørhei – trommer

Ragnhild Tronsmo – cello

Torjus Eggen – Bass

Kajsa Balto – sang og joik

Pål Moddi Lue – sang

 

20:00-22:30
Festmiddag på Svømmehallen!
Sted: Svømmehallen Scene

Arrangørkonferansen sin samarbeidspartner, Parkenfestivalen, inviterer til storslått festmiddag i hovedsalen! Det blir mat, drikke, litt musikk og masse tid til å henge med gamle og nye venner. 


Innledere

Anne Margretha Oskal
Anne Margretha Oskal
Konferansier
Anne Margaretha Oskal er født og oppvokst i en reindriftsfamilie, der samisk kultur og levemåte er hennes hverdag. Hennes oppvekst i Kautokeino og på Saltfjellet ga henne en dyp tilknytning til naturen og reindriften. Som ung utforsket hun livet utenfor sine samiske røtter, men fant aldri den samme roen som hjemme, nær reinflokken. Det gamle ordtaket «mitt hjem er hvor reinen er» fikk for henne en dypere mening.
Hun har fagbrev i reindrift og samisk håndverk (duodji), og hennes engasjement for å bevare kulturen har resultert i flere stillinger som fremmer samisk kultur. Hennes lidenskap for duodji førte til en Amanda-pris for beste kostyme. Gjennom jobben som samisk veiviser har hun forstått viktigheten av å dele og videreføre sin kultur, men det viktigste for henne er nærheten til reindriften og å videreføre tradisjonene til neste generasjon.
I dag bor Anne Margaretha i Bodø med sin familie og noen av sine firbeinte venner– reinsdyrene. 
Asha Abdullahi
Asha Abdullahi
Innleder

Asha Abdullahi er prosjektleder for Taktskifte i JM Norway. Taktskifte ble etablert i 2021 for å fremme deltakelse av unge med minoritetsbakgrunn i kulturlivets styrer og råd. Hun er også ansvarlig for kursing i normkreativitet og mangfoldsarbeid for frivillige organisasjoner og kulturlivet. I tillegg er Asha utøvende kunstner og arrangør.

Fritz-Ragnvald Rimala Pettersen
Fritz-Ragnvald Rimala Pettersen
Paneldeltaker

Fritz-Ragnvald Rimala Pettersen var med å starte Vaterland Bar & Scene i Oslo hvor han også har stått for all booking og PR siden åpning i 2016. Han har en finger med i spillet på Goldie i Oslo, Kometen i Drammen og Bookingbyrået LYDMYR. På siden av arbeidet har han også fartstid som musiker i hardcorebandet ATTAN.

Kim Alexander Holmøy
Kim Alexander Holmøy
Paneldeltaker

Kim Alexander Holmøy jobber som daglig leder i Foynhagen i Tønsberg og startet sin karriere som bookingansvarlig på Kroa i Bø i 2008. Kim har siden hatt ulike roller i Slottsfjell, Øya, Tons of Rock, PiP og Norwegian Wood. I tillegg har han arrangert konserter i alle størrelser og har mange år bak seg fra utelivet i Oslo og som turnerende musiker.

Thomas Litangen
Thomas Litangen
Innleder

Thomas Litangen har vært en viktig drivkraft bak flere nyskapende kulturprosjekter de siste to tiårene. Han startet som trommeslager i det prisbelønte bandet Kråkesølv, og har siden vært bookingansvarlig ved Sinus og Stormen Konserthus, markedsansvarlig for Parkenfestivalen, medgrunnlegger og festivalsjef for Trevarefest i Henningsvær, drevet plateselskap, og er en av initiativtakerne til konsertserien «Halv ti på torsdag» på Dama Di. Han har også sittet i styret for NKA. Thomas er utdannet grafisk designer med bakgrunn fra designstudioet By North, og jobber i dag som kreativ leder hos Favn Servering, som står bak flere av Bodøs mest populære serveringssteder. 

Moa Bjørnson
Moa Bjørnson
Innleder

Moa Bjørnson, daglig leder for Utviklingsselskap Træna 365 og stedsutvikler i Molobyen Utvikling i Bodø, har jobbet med by- og stedsutvikling i Malmö i Sverige, på Træna og i Bodø. Moa er opptatt av stedets potensiale og menneskene som fyller disse med mening uansett om det er ute i distriktet eller midt i byen.  

Ane Margrethe Ugelvik
Ane Margrethe Ugelvik
Innleder

Ane Margrethe Ugelvik er tidligere festivalleder i den samiske festivalen Márkomeannu. Hun har bakgrunn fra miljøbevegelsen, ungdomspolitikken og samisk organisasjonsliv. Ane Margrethe sitter også i styret til Norske Kulturarrangører. 

Lars Tefre Baade
Lars Tefre Baade
Podkastvert

Lars Tefre Baade er partner og hjelperytter i The Oslo Way. Han har tidligere arbeidet som markedsansvarlig i Rockefeller/John Dee/Sentrum Scene og kommunikasjonsrådgiver i andre byråer. Lars har også lang erfaring med kommunikasjon og markedsføring av konserter og festivaler, og er i dag blant annet pressesjef for Tons Of Rock.

Zubeida Haji Hassan
Zubeida Haji Hassan
Innleder

Zubeida Haji Hassan er formidler for Balansekunst og prosjektleder for tilskuddsordningen Balansepotten, som gir støtte til mangfoldsprosjekter i kulturlivet. Hun har bakgrunn som samfunnsviter med mastergrad i globale utviklingsstudier og flere års erfaring med likestillings- og mangfoldsarbeid. 

Simon Alejandro Larsen
Simon Alejandro Larsen
Innleder

Simon Alejandro Larsen er stifter og daglig leder i den bergenske kulturorganisasjonen Jungelen, som arrangerer klubb- og konsertserier og festivalen Jungelfest. Alejandro er og stifter og daglig leder av Foreningen JUNG, en møteplass for unge i Bergen som bl.a. tilbyr DJ- og danseworkshops og mentorordninger. I tillegg er Alejandro aktiv som DJ og spiller regelmessig på diverse klubber og barer. 

Limita Lunde
Limita Lunde
Innleder

Limita er senioradvokat i Ræder Bing, og har bred erfaring fra musikkbransjen. Hun jobber med de fleste problemstillinger som er relevante for kulturarrangører, blant annet arbeidsrett, opphavsrett, selskapsrett og tvisteløsning. I tillegg bistår hun med forhandlinger knyttet til kontraktsinngåelser knyttet til arrangementsdrift, som for eksempel bookingkontrakter, oppdragskontrakter og kontrakter innen teknisk leveranse. Limita har jobbet tett med NKA både gjennom hennes jobb som daglig leder og bookingansvarlig på Parkteatret Scene og tidligere som del av NKAs styre.

Stine Mari Røverdatter
Stine Mari Røverdatter
Innleder

Stine Mari har lang fartstid i musikkbransjen. Hun har vært daglig leder for flere spillesteder, ledet prosjekter på en rekke festivaler og jobbet i bookingbyrå. Hun har skrevet boken «Fuzz og finans», foreleser på Høyskolen Kristiania og er en ettertraktet kursholder for Norske Kulturarrangører. Røverdatter er også medgründer av Broadcast Events, som utvikler en ny plattform for arrangementer.

Marcia Titley
Marcia Titley
Moderator

Marcia Titley har jobbet i kultur & eventbransjen hele sitt liv – først som utøvende musiker, så som produsent, som markedsfører, i diverse kommersielle roller, og i det siste med billettering. Hun har jobbet hos Eventim i over 6 år, både som Adm. Dir. For Eventim Norge og som Scandinavian Business Development Director for Eventim Scandinavia. Før hun begynte i Eventim, jobbet Marcia i åtte år som salgs- og markedsdirektør i Telenor Arena. 

Claus Lorentzen
Claus Lorentzen
Paneldeltaker

Claus har over 15 års erfaring innen digital markedsføring, og har de siste 10 årene jobbet med hvordan man kan utnytte e-commerce og digital kommunikasjon best mulig sammen. Med denne kunnskapen har Claus brukt de siste 6 årene på å bygge Lily, en intelligent, skybasert markedsføringsplattform for live underholdningsbransje.  

Ditte Andersen
Ditte Andersen
Paneldeltaker

Ditte Søgaard har jobbet som CRM Manager i Eventim Skandinavia i 9 år. Der er hun ansvarlig for CRM, e-postmarkedsføring, forbrukerundersøkelser, datakartlegging og billettkjøperatferd og utvikling av systemene på tvers av de skandinaviske markedene. 

Marianne Saus
Marianne Saus
Paneldeltaker

Marianne Saus er festivalsjef i Buktafestivalen og har flere år bak seg i festivalen som blant annet kommunikasjonssjef og styreleder. Hun har vært tilknyttet Tromsøs kultur- og musikkliv i mange år og har tidligere jobbet med prosjektledelse, design, kommunikasjon, teater, film og kunst rundt om i Norge.

Lisa Hoen
Lisa Hoen
Paneldeltaker

Lisa Hoen er festival- og programsjef for Tromsø internasjonale filmfestival. Hun har arbeidet i festivalen i ulike roller i over 10 år, og startet også TIFFs barnefilmfestival, TIFF Junior. I fem år arbeidet hun som kultur- og idrettsjef i Tromsø kommune. Gjennom årene har hun arbeidet innen media, kommunikasjon og kultur. Lisa er også varamedlem i styret til Norske Kulturarrangører. 

Kristin Haugen
Kristin Haugen
Innleder

Kristin Haugen er utdannet siviløkonom og jobber i Bodøregionens Utviklingsselskap. Hun har et engasjement for samfunns- og næringsutvikling, med et spesielt fokus på å skape attraktive lokalsamfunn for unge mennesker. Kristin har også erfaring fra flere styreverv, blant annet i Bodø2040, der hun bidrar til prosjekter som ser på framtidig utvikling i regionen. Med sin jobb og sine verv er hun opptatt av å skape positiv vekst og utvikling i Bodøregionen.

Kristina Kamsvaag
Kristina Kamsvaag
Paneldeltaker

Kristine Kamsvaag har over 25 års erfaring innen advancing og gjennomføring av sceneproduksjoner, konserter og festivaler. Hun har tidligere blant annet jobbet som production manager i TimeOut Agency / Live Nation Norge og som prosjektansvarlig/avviklingsansvarlig på Rockefeller / John Dee / Sentrum Scene. Siden 2010 har hun vært production manager på Parkenfestivalen i Bodø, og jobber også for tiden som ansatt på prosjektbasis hos Showlab AS.  

Thomas Olavsen
Thomas Olavsen
Paneldeltaker

I tillegg til å være en del av Parken sitt booking team har Thomas Olavsen i 25 år jobbet som agent for norske artister. Han startet Atomic Agency i 2001 (i dag All Things Live) og er i dag daglig leder i TimeOut Agency & Concerts AS. Med målrettet strategi implementert som en del av booking jobben er TimeOut i dag kjent for å «bygge» norske artister fra ukjent talent til å headline festivaler her til lands. I TimeOut har han ansvaret for artister som Karpe, Kaizers, Cezinando, Astrid S, Emilie Nicolas, Emma Steinbakken m.fl.

Isak Harbitz
Isak Harbitz
Paneldeltaker
Isak Harbitz (32) fra Tromsø jobber som bookingsjef for uavhengige Buktafestivalen og Blårock Café i Tromsø, i tillegg til å jobbe som agent/promoter for FKP Scorpio Norge i Oslo. Han har base i Tromsø, hvor han har lang erfaring med å booke både klubb og festival, og har tidligere booket Bastard Bar som vant "Årets Helårsarrangør" i 2018.
Gøran Aamodt
Gøran Aamodt
Moderator

Gøran Aamodt er med-gründer, styreleder og festivalsjef i Parkenfestivalen i Bodø. Han har bred erfaring innenfor arrangørfeltet, og har arrangert konserter i både liten og stor skala siden 1995. Han har en forkjærlighet for å løfte fram talenter fra egen region; nemlig Nord-Norge. Gøran brenner for Bodøs kulturliv, og med status som Europeisk kulturhovedstad i 2024 ser framtiden så lys ut at solbriller er en nødvendighet.

Eirin Sandstad
Eirin Sandstad
Paneldeltaker

Eirin H Sandstad er gründer og festivalsjef i Mablisfestivalen i Stavanger. Etter endt studie (Kultur og Ledelse på BI i Oslo) har hun parallelt med å bygge opp Mablis vært prosjektleder og hatt ulike roller i festivaler, eventer og konsertarenaer fra øst til vest de siste 10 årene. Nå står en spennende tid i møte som alene-eier og driver av selskapet bak Mablis.

Trine Lund
Trine Lund
Paneldeltaker

Trine Marit Lund er en svært erfaren og dedikert produsent med over to tiår i bransjen. Hun har vært en viktig del av Auditorium AS siden 2001, hvor hun i dag fungerer som avdelingsleder for produksjon ved scenene Rockefeller, John Dee og Sentrum Scene. Trine har også vært en viktig del av Tons Of Rock som Head of Production siden festivalens oppstart i 2014. I tillegg har hun koordinert store show som produksjonskoordinator for Live Nation, og har dermed vært med på å skape mange uforglemmelige opplevelser for publikum og produksjon. Trines omfattende erfaring og evne til å håndtere komplekse produksjoner gjør henne til en uvurderlig ressurs i livebransjen.

Christoffer Johnsen
Christoffer Johnsen

Christoffer jobber hovedsakelig med kontrakter og opphavsrett. Han har tidligere erfaring fra musikkbransjen, og har jobbet mye med klarering og kommersialisering av musikkrettigheter, f.eks. ved utnyttelse av kulturarrangementer på internett og andre utgivelser. Christoffer har også bred erfaring med tvisteløsning innenfor kulturbransjen, og er en mye brukt foredragsholder.

Sunniva Rebbestad
Sunniva Rebbestad

Sunniva arbeider i hovedsak med kontrakter og opphavsrettigheter. Hun bistår særlig arrangører ved bruk av musikkrettigheter, både ved fysiske konserter og på nett, inkludert i forhandlinger med TONO. Sunniva håndterer også tvister om tildeling av offentlig støtte til konsertarrangører, for eksempel fra Kulturrådet. I tillegg bistår hun med utarbeidelse og inngåelse av kontrakter med underleverandører og andre bidragsytere til arrangementet.

Miranda Moen
Miranda Moen
Rundbordsmøte: Tilgjengelighet på scenen

Miranda Moen startet sin karriere i musikkbransjen og utviklet raskt et større engasjement for likestilling og mangfold i kulturlivet. Hun er opptatt av å utvide forståelsen av mangfold i kulturfeltet til at det også involverer mennesker med funksjonsnedsettelser, noe hun har bidratt til blant annet i sin masteroppgave og som mangeårig styremedlem i Balansekunst. Fra 2021 til 2023 ledet hun et rettighetsprosjekt for syns- og hørselshemmede på vegne av Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og Stopp Diskrimineringen. I dag jobber hun som likestilling- og mangfoldsrådgiver ved Universitetet i Oslo, og utvikler i tillegg et kompetanseprogram om kunstnere med funksjonsnedsettelser sammen med Kulturdirektoratet og NKA.

Aiden Moesby
Aiden Moesby
Rundbordsmøte: Tilgjengelighet på scenen

Aiden Moesby jobber som kunstner og kurator der han utforsker temaer som klimaendringer, identitet, ensomhet og tilknytning gjennom et perspektiv av funksjonshemming og interseksjonalitet. Aiden er også rådgiver for kulturell tilgjengelighet, der han samarbeider med organisasjoner for å utvikle bevissthet og forståelse for mangfold og likhet, og for å implementere meningsfulle strategier og handlinger knyttet til dette.

Anna Hagland
Anna Hagland
Innleder

Anna Hagland er festivalleder i den samiske festivalen Márkomeannu. Hun har tidligere vært produsent for festivalen, samt sittet i festivalens styre i flere perioder.  Hun har en bakgrunn fra organisasjonslivet, ungdomspolitikken og miljøbevegelsen.

Hun er opptatt av å den unike rollen samiske festivaler spiller i å bevare og feire samisk kultur, og mener at festivalens unike rolle gjør at de har et ekstra ansvar for å være tydelige og sette viktige politiske saker på dagsorden.

Thomas Valnes
Thomas Valnes

Thomas jobber til daglig i Øyafestivalen som økonomisjef, men har vært aktiv i arrangement- og festivalbransjen siden tidlig 2000-tall. Han har siden 2003 jobbet i Øyafestivalen, og har jobbet seg opp fra barleder til barsjef til økonomisjef. Thomas har en sær fetisj for moms, herunder særskilt kulturmoms, fordelingsmoms, uttaksmoms, men også annen moms. Thomas er lidenskapelig opptatt av bedre kår for arrangørbransjen, og mener at bransjen kun går fremover med mer erfaringsutveksling og samtale mellom aktører i feltet. Thomas er også opptatt av at bransjen må kjenne sin verdi, og bokstavlig talt Sette Pris på varer, tjenester og renommé.

Nora Paynter Gundersen
Nora Paynter Gundersen

Nora Paynter Gundersen er sommélier og jobber i vin – og brennevinsimportøren Palmer Group AS. Med mange års erfaring innen import, restaurant- og barbransjen, i tillegg til å være en kulturentusiast, aktiv DJ, medlem i NARA og styremedlem i Oslo World Festival, har hun etterhvert utviklet en god forståelse for drikkevareleverandørers rolle i kulturlivet. Palmer Group AS jobber tett med flere festivaler i Norge, og håper det kan gi innsikt til hvordan drikkeleverandører kan bidra til festivalopplevelsen, og hvordan festivalen kan bidra til å løfte produsenter ut av skyggen, og i panelet vil hun gledelig dele sine erfaringer rundt samarbeidet mellom leverandør og festival.

Mathias Remmereit
Mathias Remmereit
Mathias Vasbotn Remmereit, 26 år fra Volda, grunnlegger og bookingagent i det ferske bookingselskapet Distrikt og Festivalsjef for X2 Festivalen.

Som 16 åring starta han som frivillig på X2 Festivalen, og få år etter ble han Festivalsjef i en alder av 20 år for samme festival. Samtidig, i studietiden, begynte han å booke Studenthuset Rokken i Volda og Ekstremsportveko i Voss, på veien til gründertilværelsen gjorde han også flere festival- og arrangørjobber. I slutten av 2022 startet han Distrikt, som jobber med booking av artister og festivaler, og har gjennom en fremoverlent skaperkraft utviklet spektakulære festivalopplevelser, og fått unge artister til å markere og etablere seg i musikkbransjen.

Fredrik Forssman
Fredrik Forssman

Fredrik Forssman har lang erfaring innen musikkbransjen fra blant annet Blå, Rockefeller og Megafon booking/management. Han var en av prosjektlederne bak realiseringen av Tvibit – en kreativ hub i Tromsøs gamle brannstasjon. Fredrik er i dag faglig ansvarlig for Musikkontoret Nord, det regionale musikkontoret for Nord-Norge.

Konferansested 25.–26. oktober!

Arrangørkonferansen 2024 finner sted på Quality Hotel Ramsalt i Bodø, i Sjøgata 37.

67.285817,14.38588,17

Samarbeidspartnere

Eksterne leverandører

Vi sender ut oppdatert og nyttig informasjon ca. 12 ganger i året.