Velkommen til Narvik

Sammen med Vinterfestuka inviterer vi til høstens vakreste eventyr - Arrangørkonferansen 2022! Konferansen er den største og viktigste møteplassen for landets kulturarrangører, og vi gleder oss til å samle hundrevis av arrangører for å utveksle erfaringer, bygge nettverk og videreutvikle arrangørfeltet i Norge. Konferansen er lukket for NKA sine medlemmer og samarbeidspartnere.

Norske Kulturarrangører har som interesse- og kompetanseorganisasjon samlet og styrket arrangørfeltet i 40 år, og vi er stolte over å kunne tilby Arrangørkonferansen som en unik arena for arrangører fra hele landet. 

Meld deg på Arrangørkonferansen her

Begrenset early bird-tilbud til de første som melder seg på. Påmeldingsfrist er 3. oktober.

Program (oppdateres forløpende)

De beste triksene du må kunne for å bli bedre på markedsføring i sosiale medier
De beste triksene du må kunne for å bli bedre på markedsføring i sosiale medier

Dette foredraget vil gi dere innføring i de siste trendene innen sosiale medier i Norge. Det vil si oppdaterte brukertall, algoritmeendringer og de beste tipsene og triksene for hvordan man jobber både organisk (ikke betalt) og betalt (annonsering). Du vil også få førstehåndskunnskap om hva som skjer og hva som vil endre seg i tiden som kommer. Her er det bare å sette seg til rette med notatblokka slik at du kan finne den optimale arbeidsflyten for din arrangørvirksomhet!

Omstilling for fremtidig verdiskapning
Omstilling for fremtidig verdiskapning

Norwegian Fashion and Textile Agenda (NF&TA) er næringsklyngen for bedrifter i den norske mote- og tekstilindustrien. De mobiliserer næringsliv, innovasjonspartnere, utdanning og forskning til å samarbeide om å utvikle en verdiskapende og bærekraftig fremtid for næringen. Den globale klesindustrien er en av klimaverstingene, og utslippene fra verdikjeden står for hele to prosent av verdens samlede klimagassutslipp (WRI). Å utvikle en bærekraftig og sirkulær mote- og tekstilindustri er nødvendig. Det innebærer innovasjon i forretningsmodeller som skaper verdier basert på nye design- og produksjonsprosesser, sirkulær handel, og utnyttelse av lokale verdikjeder inkludert råvarer og materialutvikling, og lokal produksjon. Linda Refvik, CEO i NF&TA, kommer til Arrangørkonferansen 2022 for å snakke om hvordan de jobber med grønn omstilling i mote- og tekstilindustrien. 

Workshop: Publikumsutvikling
Workshop: Publikumsutvikling

Å booke fantastiske artister er bare halve arbeidet til en arrangør. Det neste er å få folk til å møte opp. Klassiske kommersielle strategier fungerer ikke alltid for verdidrevne musikkarenaer. Evnen til å tiltrekke seg publikum til relativt ukjente artister er en viktig kompetanse, nå mer enn noen gang. Men, hvordan oppnår man det, og hvilke strategier kan man ta i bruk? Det europeiske nettverket for festivaler og spillesteder, Live DMA, har utviklet et verktøy kalt "Try-Angle" som lar arrangører selvdiagnostisere sine publikumsstrategier og hjelper dem med å nå nye mennesker.
v/ Ken Veerman

Klarering for publisering på internett – hva er lov og ikke lov?
Klarering for publisering på internett – hva er lov og ikke lov?

De fleste arrangører promoterer arrangementene og seg selv på internett og sosiale medier, men har du husket å sørge for at alle rettighetene i slik kommunikasjon er på plass? Bruk av bilder, musikk og tekst på nett krever kjennskap til regelsettene som gjelder på disse områdene.

Advokater fra Bing Hodneland vil i dette foredraget ta for seg temaer som bl.a.:

• Når må vi betale for bruk av andres bilder?
• Kan vi legge ut bilder av publikum?
• Kan vi legge ut et kort opptak av konserten i ettertid?
• Må vi rapportere noe til TONO, Gramo eller lignende aktører?
• Er det forskjell på å klarere innhold for live-stream og et konsertopptak?

Passer for alle som bruker bilder og musikk i sin kommunikasjon og markedsføring på internett.

Tilgjengelige kulturarenaer
Tilgjengelige kulturarenaer

Kulturarrangører har de senere årene blitt bevisste på å gjøre arrangementene sine mer inkluderende og tilgjengelige for de av oss med nedsatt funksjonsevne. Selv om tilgjengelighet for alle er en god målsetning kan det virke overveldende å skulle finne ut hvordan man best kan oppnå dette. Den australske konsertarrangøren Dina Basille grunnla "Tibi Access" for å bistå arrangører med kunnskap og tips om hvordan man kan bli bedre på tilgjengelighet imøtekomme et nytt publikum.

I denne programposten vil Dina trekke frem gode eksempler på hvordan arrangører i Australia har lykkes i arbeidet med tilgjengelige arrangementer og berøre temaer som universell design, hvordan du kan ha en tilgjengelig online tilstedeværelse, tilgjengelige funksjoner på kunst- og kulturfeltet og mye mer! Vil du bli inspirert til å lage arrangementet ditt mer tilgjengelig bør du få med deg denne!

Hvordan sette opp og bruke et arrangementsbudsjett i kontraktsforhandlinger?
Hvordan sette opp og bruke et arrangementsbudsjett i kontraktsforhandlinger?

Advokat Limita Lunde fra Bing Hodneland vil i dette foredraget forklare hvordan du budsjettere et arrangement. Hun har bred erfaring med booking og budsjettering i musikkbransjen, blant annet som tidligere daglig leder og bookingansvarlig ved Parkteatret Scene.

Temaene som dekkes omfatter blant annet:

• Grunnleggende om prinsipper for budsjettering
• Budsjettprosesser og hvordan forholde seg til ridere
• Hvordan budsjettere mht. TONO og Gramo
• Hvordan bruke budsjett som ledd i forhandling av en bookingkontrakt

Foredraget er egnet spesielt for deg som skal budsjettere, forhandle og booke konserter og andre arrangementer.

Scenetekniske investeringer og bærekraft
Scenetekniske investeringer og bærekraft

Årlig investerer konsertscener og den scenetekniske bransjen generelt flere titalls millioner i nytt teknisk utstyr, men det finnes lite kunnskap og bevissthet om hvordan disse investeringene kan gjøres på en miljømessig bærekraftig måte. Derfor har Kulturrom i samarbeid med bærekraftskonsulent, Kirsti Svenning, utarbeidet en sjekkliste for grønnere investeringer. Sjekklisten vil bli presentert på Arrangørkonferansen, slik at dere kan stille de rette kravene og ta gode miljømessige avgjørelser neste gang dere skal kjøpe inn teknisk utstyr.

Kirsti Svenning er en erfaren kommunikasjonsrådgiver med spesialisering innenfor bærekraft, sirkulærøkonomi og systemtenkning. Hun har lang fartstid innen kultur, forskningsformidling, organisasjonsarbeid og internasjonal politikk, og besitter et stort og aktivt nettverk på tvers av sektorer og bransjer i inn- og utland.

 

Riddu Riđđu Festivála og bærekraft
Riddu Riđđu Festivála og bærekraft

Riddu Riđđu Festivála er en internasjonal urfolksfestival som årlig finner sted i Manndalen i Kåfjord kommune i Nord-Troms. I 30 år har Riddu Riđđu jobbet for å skape en sterkere bevissthet og stolthet rundt det samiske. Gradvis har festivalen vokst seg større og blitt en betydelig og viktig del av den samiske kulturreisinga i de sjøsamiske områdene. Til Arrangørkonferansen 2022 kommer påtroppende festivalsjef, Sajje Solbakk, for å snakke om hvordan Riddu Riđđu jobber med bærekraft gjennom å dyrke sin identitet og sine røtter, og være stolte av sin sjøsamiske bakgrunn. I tillegg vil hun snakke om hvordan de samiske tradisjoner og urfolksperspektiver grunnlaget i alt av festivalens miljøarbeid.

Miljøvennlig gruppetransport på en enkel og kostnadseffektiv måte: Fra idé til tjeneste

Ferdia Sharebus er en delingstjeneste som organiserer bussruter on-demand. Teknologien er i konstant utvikling, målsettingen er færre biler på veiene, mindre å tenke på for arrangørene og mer fornøyde publikummere. Både publikum og arrangør kan enkelt sette opp egne reiseruter, og turen blir først gjennomført når definert passasjermål er oppnådd. Tilbudet er kostnadsfritt og uten økonomisk risiko. Medlemmer av NKA har i tillegg mulighet til å «uppe» bussene med for eksempel eget dekor og innhold, velge el-buss, samt inngå økonomiske intensivavtaler med Sharebus for å øke inntjeningen og sikre planlagte ruter.

Kommersiell leder i Ferdia, Ola Hobber Nilsen, vil servere konkrete tips og verktøy for hvordan du håndterer gruppetransport på en enkel og kostnadseffektiv måte – en buss er jo mye mer enn et verktøy som frakter passasjerer fra A til B. Like etter Arrangørkonferansen lanseres Sharebus 2.0 og i den anledning vil Ola også røpe deler av den ferskeste teknologiutviklingen som er skreddersydd etter innspill fra arrangører. Hvem ønsker seg ikke en optimalisert transportløsning til sitt arrangement?

Bærekraftig merchandise: Er det mulig?

D2 Merch jobber for klimavennlig og etisk produsert merch med solide sertifiseringer i bunn. Det er et ambisiøst mål for en bedrift som driver med tekstiler. I dette foredraget vil du lære mer om hvilke muligheter man har for å gjøre merchproduksjoner mer klimavennlige, bærekraftige design, og hvordan man kan eksperimentere med second hand, leasing av merch, bruker- og behovstilpasset merch og andre insentiver for å velge brukt vs. nytt.

Daniel Engen og David Møller-Nessa, gründerne av D2 Merch, kommer for å inspirere og gi deg konkrete eksempler og tips på hvordan det å tenke annerledes og ta kunnskapsbaserte valg gir store miljømessige utslag. I tillegg vil du få en kjapp innføring i hvilke sertifiseringsordninger som faktisk monner, hvordan den nye Åpenhetsloven påvirker og hva som skjer når EUs taksonomi kommer krypende.

Vinterfestuka // Styrke Narviks kulturhistorie og tradisjoner
Vinterfestuka // Styrke Narviks kulturhistorie og tradisjoner

Stiftelsen Vinterfestuka er en ideell kulturstiftelse med den årlige festivalen «Vinterfestuka i Narvik» som sitt største arrangement. Vinterfestuka er Nord-Norges eldste kulturfestival og har dype røtter i Narviks kulturhistorie og tradisjoner. Arrangementene har sterk lokal forankring, hvor det å fremme del lokale kulturlivet, spesielt med tanke på barn og unge, er svært sentralt. Daglig leder i Vinterfestuka, Frode Sollie, vil i dette innlegget snakke om hvordan stiftelsen jobber aktivt med å være en kulturfestival som hele Narvik har et eierskap til. Og, hvordan dette bidrar til å øke trivsel og attraktivitet, samt styrke næringsgrunnlaget i Narvikregionen.

Smarte betalingsløsninger og smarte valg
Smarte betalingsløsninger og smarte valg

Hvor gjennomtenkt er din plan for betalingsløsninger? Ved å ta smarte valg kan du blant annet redusere klimaavtrykket, øke inntjeningen og forbedre publikumsreisen. Siden etablering i 2006 har Espos vokst til å bli en av landets største leverandører og utleier av sikre og smarte betalingsløsninger. I dette foredraget får du førstehåndskunnskap om bl.a. planlegging av bardesign og plassering av salgspunkter, miljøplanlegging, og hvordan du sikrer deg mot uforutsette hendelser. All kunnskap er basert på erfaring, statistikk og benchmarking. Har vi tid, så kan du også risikere å få nyttige tips om eller når det lønner seg å ha kø i baren, digitale bonger, bordbestilling med qr-kode, bordservering eller pick up, håndtering av kontanter, når kunden bør betale og hvordan man kan bruke salgsdataen for å gjøre publikumsopplevelsen bedre.

Møt advokatene
Møt advokatene

Advokatselskapet Bing Hodneland gir juridisk bistand til NKAs medlemmer om bl.a. booking-avtaler med artister, avtaler med ansatte og innleide arbeidstakere, leie av utstyr, sponsoravtaler, streaming, opptak, merverdiavgift og mye mer.

I Narvik stiller de med tre advokater fra sitt dedikerte arrangør-team for å svare på spørsmål fra medlemmene i plenum. Advokatene på teamet er spesialisert innen blant annet kontraktsrett, opphavsrett og arbeidsrett, og har lang erfaring med å bistå musikkscener, festivaler og andre kulturarrangører.

I «Møt Advokatene» får du mulighet til å stille generelle spørsmål som angår din virksomhet, og forhåpentligvis også lære noe av det advokatene svarer på andre medlemmers spørsmål.

Rundebordsmøter
Rundebordsmøter

NKA inviterer til flere rundebordsmøter under årets konferanse meed ulike temaer.

Målsettingen med rundebordsmøtene er å skape en unik arena der man kan diskutere relevante problemstillinger, dele utfordringer, bygge nettverk og finne gode løsninger sammen, i et lukket fora. For at alle deltakerne skal få et godt utbytte av møtene kreves det at alle deltar aktivt i diskusjonene. Alle som melder seg på må derfor komme med innspill til agenda og notere en eller flere konkrete problemstillinger eller temaer som de ønsker å ta opp. Vi har hatt flere runder med tilsvarende møter og det vil være naturlig å plukke opp tråden fra tidligere møter samt at man kan ta opp nye problemstillinger og utfordringer.  

Mer informasjon vil komme senere.

Møt Kulturrådet
Møt Kulturrådet

Møt Kulturrådet på årets konferanse. Representanter fra Kulturrådet vil være tilgjengelige for å svare på alt NKA sine medlemmer måtte lure på når det gjelder arrangørordningen spesielt og Kulturrådet generelt, samt gi tips og hjelp til søknadsskriving. Det er bare å møte opp for å slå av en prat - ingen påmelding.

Møt Kulturrom
Møt Kulturrom

Kulturrom er til stede på Arrangørkonferansen for å prate med og veilede NKA sine medlemmer med spørsmål, søknader og alt annet du måtte ha på hjertet. Kulturroms formål er å sikre gode vilkår for øving og fremføring av musikk. Kulturrom gir tilskudd til øvingsutstyr, fremføringsutstyr, akustiske tiltak i alle typer musikkrom, samt bygg og utbedring av øvingsrom. De jobber også med kompetansehevende tiltak innen konsertteknikk, bl.a. kurs, workshops, fagdager og praksisplasser i lyd-, lys- og sceneteknikk. Det er bare å møte opp for å slå av en prat - ingen påmelding.

Innledere

Sajje Solbakk
Sajje Solbakk

Sajje Solbakk er påtroppende festivalsjef for den internasjonale urfolksfestivalen Riddu Riđđu. Riddu Riđđu har et bredt program over fire dager med konserter, kurs, debatter, seminarer, film, dans, barnefestival, ungdomsprogram, teater og kunstutstillinger. Festivalen presenterer hvert år egenproduserte bestillingsverk. I tillegg til festivalen som arrangeres i juli i Kåfjord, jobber Riddu Riđđu året rundt med å synliggjøre samers og urfolks kunst og kultur både nasjonalt og internasjonalt. Solbakk har en bakgrunn innenfor journalistikk og er programleder i podkasten, Gozuid alde, sammen med aktivist og artist, Ella Marie Hætta Isaksen.

riddu.no

Tor Børre Gaasland
Tor Børre Gaasland

Tor Børre Gaasland er Social Media Manager i Viva Media. Han har en mastergrad i kommunikasjon, og har jobbet med digital markedsføring i 10 år med tilspissing på sosiale medier de siste 6 årene. Han jobber med kunder som Princess-gruppen, Frelsesarmeen, Sumo, Tripletex og mange andre aktører som han optimaliserer markedsføringen for hver eneste dag. 

Viva Media Group er en stor aktør innen markedsføring i Norden, med kontorer i Oslo, Bergen, Uppsala og Kalmar. Viva leverer helhetlig markedsføring og rådgivning på alt fra det kreative til uttak i kanalene.

vivamedia.no

Kirsti Svenning
Kirsti Svenning

Kirsti Svenning er en erfaren kommunikasjonsrådgiver med spesialisering innenfor bærekraft, sirkulærøkonomi og systemtenking. Hun har lang fartstid innen kultur, forskningsformidling, organisasjonsarbeid og internasjonal politikk, og besitter et stort og aktivt nettverk på tvers av sektorer og bransjer i inn- og utland.

Linda Refvik
Linda Refvik

Linda Refvik er CEO i NF&TA AS. Norwegian Fashion and Textile Agenda er næringsklyngen for bedrifter i den norske mote- og tekstilindustrien. Gjennom sitt arbeid har hun bred erfaring innen innovasjon, omstillingsprosesser og utvikling av organisasjoner. Linda har erfaring fra blant annet IKEA, Varner og har vært med å utviklet klyngen siden oppstart i 2014.

nfta.no

Diana Basille
Diana Basille

Dina Basille er fra Melbourne, Australia, og er en lidenskapelig talsperson for inkludering og tilgjengelighet i kulturfeltet. Hun sitter selv i rullestol, og har kjent på mangelen av tilgjengelige kulturarenaer i Australia. For å endre på dette så grunnla hun "Tibi Access" som et nødvendig middel for å endre landskapet av levende musikk, arrangementer og arenaer til det bedre. Det viktige arbeidet hennes i bransjen ble nylig anerkjent ved Australian Women In Music Awards da hun vant den første Tina Arena Special Impact-prisen.

tibiaccess.com

Ken Veerman
Ken Veerman

Ken Veerman er en strategisk konsulent for europeiske konsertarrangører. Han har 15 års erfaring fra diverse spillesteder i hjemlandet Belgia og har en lidenskap for både popmusikk og strategisk design. Han publiserer ofte artikler om europeisk musikkpolitikk generelt og publikumsutvikling spesielt. Han bistår det europeiske nettverket for spillesteder og festivaler, Live DMA med utviklingen av Try-Angle-verktøyet.

kenveerman.com

Limita Lunde
Limita Lunde

Limita jobber som advokat i Bing Hodneland advokatselskap og er tilknyttet faggruppene IT og Media og arbeidsrett. Hun er i tillegg daglig leder for Little Big Sister. Etter endt utdannelse jobbet hun 10 år som daglig leder og bookingansvarlig for Parkteatret Scene AS og har ellers bred erfaring fra musikkbransjen. Limita har jobbet tett med NKA både gjennom hennes jobb på Parkteatret og tidligere som en del av NKAs styre.

binghodneland.no

Sunniva Nicole Rebbestad
Sunniva Nicole Rebbestad

Sunniva Nicole Rebbestad er spesialisert innen opphavsrett, varemerkerett og kontrakter, med særlig fokus på underholdningsbransjen. Sunniva jobber primært med forvaltning og klarering av rettigheter og utforming av kontrakter. Hun underviser også i skriving og klarspråk ved Det juridiske fakultet i Oslo.

Christoffer Johnsen
Christoffer Johnsen

Christoffer er advokat i Bing Hodneland og er tilknyttet faggruppen IT & Media. Han er spesialisert innen opphavsrett, varemerkerett, markedsføringsrett og kontrakter. Christoffer bistår hovedsakelig aktører i underholdningsbransjen, med særlig fokus på musikkbransjen, en bransje han har god kjennskap til. Han jobber primært med rettighetsspørsmål, kommersialisering og tvisteløsning på musikkfeltet. Fra tidligere har Christoffer jobbet tett med NKA gjennom Advokatfirmaet Grette AS.

binghodneland.no

Ola Hobber Nilsen
Ola Hobber Nilsen

Ola Hobber Nilsen, Kommersiell leder i Ferdia, ble hentet til fra Color Line til Ferdia i 2019 for å være med på å endre en bransje som har stått stille lenge, nemlig turbussbransjen. Turbuss er en grønn og sosial reisemåte. Likevel er bussetene mest tomme og folk tar fortsatt bilen. Hvorfor? Fordi det er brysomt å finne, booke og koordinere busstjenester. Ferdia endrer dette, med sin unike tosidige markedsplattform som strømlinjeformer busselskapenes prosesser og leverer praktiske mobilitetstjenester. Ferdias økosystem er bra for de som reiser, busselskapene og miljøet. Det er en vinn-vinn-vinn. Du kjenner kanskje også Ola som tidligere FIFA-dommer eller dommer i Eliteserien? Eller kanskje du har lyttet til podcasten hans, Dommerjævel?

sharebus.ferdia.no

Frode Sollie
Frode Sollie

Frode er utdannet kulturskolepedagog og musiker ved Nordnorsk musikkonservatorium og Norges musikkhøgskole. Han har i senere tid fullført Master i ledelse ved UiT og har jobbet som messingpedagog, dirigent og utøvende musiker i over 20 år. Kulturskolerektor i 7 år, og de siste 4 år som daglig leder i Stiftelsen Vinterfestuka.

vinterfestuka.no

Daniel Engen og David Møller-Nessa
Daniel Engen og David Møller-Nessa

Daniel og David er gründerne bak D2 Merch, som siden oppstart i 2019 har hatt en eksplosiv vekst. De teller nå 13 ansatte og leverer in-house silketrykk, brodering og andre trykkmetoder. Stavangerselskapet tilbyr også venue- og concession-salg, webshop og designtjenester mot artister og festivaler, og har flere av Norges største artister og arrangører i stallen. Hovedfokuset er å produsere så klimavennlig som mulig, yte bærekraftig designhjelp og sikre at produktene er sertifiserte, fra frø til ferdig levert produkt. Nylig ble D2 Merch miljøfyrtårnsertifisert og er nå Norges eneste GOTS-sertifiserte trykkeri.

d2merch.no

Kjetil F. Wevling
Kjetil F. Wevling

Kjetil er for tiden fungerende daglig leder i Kulturrom. Han jobber vanligvis som fagansvarlig samme sted med ulike prosjekter og kompetansehevende tiltak innen lysdesign, lydteknikk og annet knyttet til det tekniske innen musikk og scenekunst. Bl.a. å produsere kurs, workshops og foredrag, arrangere fagsamlinger, kjønnsbalanse- og mangfoldsprosjekter, kartlegginger og rekruttering.

kulturrom.no

Johannes Øvland
Johannes Øvland

Johannes er markedssjef i Espos Norge og har siden 2017 jobbet med forretningsutvikling og markedsstrategier i Espos. Siden etableringen i 2006 har Espos jobbet med å optimalisere betalingsløsninger for konsert- og festivalmarkedet, og har de siste tre årene gjort store tekniske fremskritt med sine nye smartterminaler. Etter økonomistudiene jobbet Johannes bl.a. som leder for Handel på Hovefestivalen og som handelssjef for Døgnvillfestivalen. Han har også tidligere vært bosatt i London der han var daglig leder for det engelske selskapet Music Angel UK, som jobbet med flere av de store festivalene i England, Irland, Scotland, Tyskland og Sverige.

espos.no

Det er her det skjer!

Arrangørkonferansen 2022 finner sted på Quality Hotell Grand Royal i Narvik. 

68.440218,17.433028,15
Vi sender ut oppdatert og nyttig informasjon ca. 15 ganger i året.