Velkommen til Narvik

Sammen med Vinterfestuka inviterer vi til høstens vakreste eventyr - Arrangørkonferansen 2022! Konferansen er den største og viktigste møteplassen for landets kulturarrangører, og vi gleder oss til å samle hundrevis av arrangører for å utveksle erfaringer, bygge nettverk og videreutvikle arrangørfeltet i Norge. Konferansen er lukket for NKA sine medlemmer og samarbeidspartnere.

Norske Kulturarrangører har som interesse- og kompetanseorganisasjon samlet og styrket arrangørfeltet i 40 år, og vi er stolte over å kunne tilby Arrangørkonferansen som en unik arena for arrangører fra hele landet. 

Påmeldingsfristen utløp 3. oktober.

Send e-post til aria@arrangor.no eller ring 906 49 465 dersom du ønsker å delta.  

Program

torsdag 03.11
17:00-19:00
Tidlig registrering og innsjekk
Sted: Lobbyen på Quality Hotel Royal Grand

Registrering og innsjekk til Arrangørkonferansen 2022 for de som ankommer Narvik torsdag 3. november.


19:00
Møteplass og heng
Sted: Narvik

Vi inviterer deltakere som ankommer Narvik på torsdag til møteplass og heng på Kafferiet Restaurant & Bar fra kl. 19:00. Stedet ligger omtrent midt mellom de to hotellene vi benytter i Narvik og i kort gangavstand. 

 

fredag 04.11
11:00-12:00
Registrering og innsjekk
Sted: Quality Hotel Royal Grand

Registrering og innsjekk til Arrangørkonferansen 2022.

 

12:00-12:30
Velkommen til Arrangørkonferansen 2022
Sted: Royal Hall, Quality Hotel Royal Grand

NKA ønsker velkommen til Arrangørkonferansen 2022.

 

12:30-13:30
Den o`store samtalen
Sted: Royal Hall, Quality Hotel Royal Grand

Vi innleder Arrangørkonferansen 2022 med å snakke om det som opptar oss mest og de største utfordringene vi har som bransjeaktører. Her skal vi samsnakke, bli kjent med nye bransjekolleger, dele erfaringer og best-practice.

Modereres av Einar Idsøe Østevik Eidsvåg.

 

13:30-14:30
Lunsj
Sted: Quality Hotel Royal Grand




14:30-15:00
Det forunderlige havet og deg
Sted: Royal Hall, Quality Hotel Royal Grand
Kersti Kesper

Visste du at det finnes selvlysende hai i Norge? Eller hva med at verdens største kaldtvannskorallrev ligger utenfor Røst i Lofoten? Og hvorfor maser egentlig alle om den blå skogen? Universet under overflaten i Norge er et sammensurium av rare kreasjoner, som alle har sine finurligheter, og egne utfordringer.

Bli med på et dypdykk i tareskogen med marinbiolog Pia Ve Dahlen, for å lære mer om hva som finnes i vår egen bakhage, hvorfor vi bør bry oss om alt som ikke er torsk og hvordan vi som enkeltmennesker og arrangører kan bidra til å ta vare på havet.

15:00-15:15
Vinterfestuka // Styrke Narviks kulturhistorie og tradisjoner
Sted: Royal Hall, Quality Hotel Royal Grand

Stiftelsen Vinterfestuka er en ideell kulturstiftelse med den årlige festivalen «Vinterfestuka i Narvik» som sitt største arrangement. Vinterfestuka er Nord-Norges eldste kulturfestival og har dype røtter i Narviks kulturhistorie og tradisjoner. Arrangementene har sterk lokal forankring, hvor det å fremme del lokale kulturlivet, spesielt med tanke på barn og unge, er svært sentralt. Daglig leder i Vinterfestuka, Frode Sollie, vil i dette innlegget snakke om hvordan stiftelsen jobber aktivt med å være en kulturfestival som hele Narvik har et eierskap til. Lær hvordan dette bidrar til å øke trivsel og attraktivitet, samt styrke næringsgrunnlaget i Narvikregionen.

15:15-15.30
Riddu Riđđu Festivála og bærekraft
Sted: Royal Hall, Quality Hotel Royal Grand

Riddu Riđđu Festivála er en internasjonal urfolksfestival som årlig finner sted i Manndalen i Kåfjord kommune i Nord-Troms. I 30 år har Riddu Riđđu jobbet for å skape en sterkere bevissthet og stolthet rundt det samiske. Gradvis har festivalen vokst seg større og blitt en betydelig og viktig del av den samiske kulturreisinga i de sjøsamiske områdene. Til Arrangørkonferansen 2022 kommer påtroppende festivalsjef, Sajje Solbakk, for å snakke om hvordan Riddu Riđđu jobber med bærekraft gjennom å dyrke sin identitet og sine røtter, og være stolte av sin sjøsamiske bakgrunn. I tillegg vil du lære hvordan de samiske tradisjonene og urfolksperspektiver er grunnlaget i alt av festivalens miljøarbeid.

15:45-17:00
Rundbordsmøte: Studentarrangører (parallell)
Sted: Victoria havn B, Quality Hotel Royal Grand

Målsettingen med rundbordsmøtene er å skape en unik arena der man kan diskutere relevante problemstillinger, dele utfordringer, bygge nettverk og finne gode løsninger sammen, i et lukket fora. For at alle deltakerne skal få et godt utbytte av møtene kreves det at alle deltakerne deltar aktivt i diskusjonene. Alle som melder seg må derfor komme med innspill til agenda og notere en eller flere konkrete problemstillinger eller temaer som dere ønsker å ta opp. Vi har hatt flere runder med tilsvarende møter og det vil være naturlig å plukke opp tråden fra tidligere møter samt at man kan ta opp nye problemstillinger og utfordringer.  

OBS: Møtene har et begrenset antall plasser og kun en person per medlemsorganisasjon kan delta i de ulike møtene.

*Krever påmelding. 

15:45-17:00
Rundbordsmøte: Mangfold (parallell)
Sted: Victoria havn A, Quality Hotel Royal Grand

Hvilke grep kan arrangører ta for å skape mer mangfold på scenen, foran scenen og bak scenen? Hvorfor er egentlig dette så viktig å ha fokus på, og kan kulturelt mangfold være god business? Dette (og mer) skal diskuteres i dette rundbordsmøtet, ledet Kathrine Synnes Finnskog fra Music Norway. 

Målsettingen med rundbordsmøtene er å skape en unik arena der man kan diskutere relevante problemstillinger, dele utfordringer, bygge nettverk og finne gode løsninger sammen, i et lukket fora. For at alle deltakerne skal få et godt utbytte av møtene kreves det at alle deltakerne deltar aktivt i diskusjonene. Alle som melder seg må derfor komme med innspill til agenda og notere en eller flere konkrete problemstillinger eller temaer som dere ønsker å ta opp. 

OBS: Møtene har et begrenset antall plasser og kun en person per medlemsorganisasjon kan delta i de ulike møtene.

*Krever påmelding.

15:45-17:00
Rundbordsmøte: Ledelse (parallell)
Sted: Royal Hall B, Quality Hotel Royal Grand

Målsettingen med rundbordsmøtene er å skape en unik arena der man kan diskutere relevante problemstillinger, dele utfordringer, bygge nettverk og finne gode løsninger sammen, i et lukket fora. For at alle deltakerne skal få et godt utbytte av møtene kreves det at alle deltakerne deltar aktivt i diskusjonene. Alle som melder seg må derfor komme med innspill til agenda og notere en eller flere konkrete problemstillinger eller temaer som dere ønsker å ta opp. Dette rundbordsmøtet passer daglig ledere, festivalsjefer og kunsteriske ledere, og vil være et fora for faglig påfyll og lederutvikling, i tillegg til erfaringsutveksling.

OBS: Møtene har et begrenset antall plasser og kun en person per medlemsorganisasjon kan delta i de ulike møtene.

*Møtet er fulltegnet.

15:45-17:00
Møt advokatene (parallell)
Sted: Royal Hall, Quality Hotel Royal Grand

Advokatselskapet Bing Hodneland gir juridisk bistand til NKAs medlemmer om bl.a. booking-avtaler, avtaler med ansatte og innleide arbeidstakere, leie av utstyr, sponsoravtaler, streaming, opptak, merverdiavgift og mye mer.

I Narvik stiller de med tre advokater fra sitt dedikerte arrangør-team for å svare på spørsmål fra NKAs medlemmer. Advokatene på teamet er spesialisert innen blant annet kontraktsrett, opphavs- og arbeidsrett, og har lang erfaring med å bistå musikkscener, festivaler og andre kulturarrangører.

I «Møt Advokatene» får du mulighet til å stille generelle spørsmål som angår din virksomhet, og forhåpentligvis også lære noe av det advokatene svarer på andre medlemmers spørsmål.

15:45-17:00
Møt Kulturrom (parallell)
Sted: Pauserommet

Kulturrom er tilstede på Arrangørkonferansen for å prate med og veilede NKA sine medlemmer med spørsmål, søknader og alt annet du måtte ha på hjertet. Kulturroms formål er å sikre gode vilkår for øving og fremføring av musikk. Kulturrom gir tilskudd til øvingsutstyr, fremføringsutstyr, akustiske tiltak i alle typer musikkrom, samt bygg og utbedring av øvingsrom. De jobber også med kompetansehevende tiltak innen konsertteknikk; bl.a. kurs, workshops, fagdager og praksisplasser i lyd-, lys- og sceneteknikk. Det er bare å møte opp for å slå av en prat - ingen påmelding.

15:45-17:00
Møt Kulturrådet (parallell)
Sted: Pauserommet

Møt Kulturrådet på årets konferanse. De vil være til stede og tilgjengelig for å svare på alt NKA sine medlemmer måtte lure på når det gjelder arrangørordningen spesielt og Kulturrådet generelt, samt gi tips og hjelp til søknadsskriving. Det er bare å møte opp for å slå av en prat - ingen påmelding.

17:00-18:00
Pause (og innsjekk)
Sted: Quality Hotel Royal Grand

Om du ikke har rukket å sjekke inn på hotellet har du muligheten nå. 

 

18:00-20:00
Gondoltur til Narvikfjellet

Bli med og opplev Narvik fra høyden! Sammen med vår samarbeidspartner Crescat inviterer vi til topptur med gondolbanen som fører oss til toppen av Narvikfjellet og Fjellheisrestauranten som ligger 656 moh. Crescat sørger også for at vi får noe godt i glasset på toppen. Her blir det garantert topp stemning.

Buss fra Quality Hotel Royal Grand kl. 17:45 og Scandic Narvik kl. 17:50. 

20:30-23:00
Middag
Sted: Quality Hotel Royal Grand




lørdag 05.11
10:00-10:30
Omstilling for fremtidig verdiskapning
Sted: Royal Hall, Quality Hotel Royal Grand

Norwegian Fashion and Textile Agenda (NF&TA) er næringsklyngen for bedrifter i den norske mote- og tekstilindustrien. De mobiliserer næringsliv, innovasjonspartnere, utdanning og forskning til å samarbeide om å utvikle en verdiskapende og bærekraftig fremtid for næringen. Den globale klesindustrien er en av klimaverstingene, og utslippene fra verdikjeden står for hele to prosent av verdens samlede klimagassutslipp. Å utvikle en bærekraftig og sirkulær mote- og tekstilindustri er nødvendig. Det innebærer innovasjon i forretningsmodeller som skaper verdier basert på nye design- og produksjonsprosesser, sirkulær handel, og utnyttelse av lokale verdikjeder som inkluderer råvarer, produksjon og materialutvikling. Linda Refvik, CEO i NF&TA, kommer til Arrangørkonferansen 2022 for å snakke om hvordan de jobber med grønn omstilling i mote- og tekstilindustrien.

10:30-11:00
Klarering for publisering på internett – hva er lov og ikke lov?
Sted: Royal Hall, Quality Hotel Royal Grand

De fleste arrangører promoterer arrangementene og seg selv på internett og i sosiale medier. Men har du husket å sørge for at alle rettighetene i slik kommunikasjon er på plass? Bruk av bilder, video, musikk og tekst på nett krever kjennskap til regelsettene som gjelder for disse områdene.

Advokater fra Bing Hodneland vil i dette foredraget ta for seg temaer som bl.a.:

• Når må vi betale for bruk av andres bilder?
• Kan vi legge ut bilder av publikum?
• Kan vi legge ut et kort opptak av konserten i ettertid?
• Må vi rapportere noe til TONO, Gramo eller lignende aktører?
• Er det forskjell på å klarere innhold for live-stream og et konsertopptak?

Passer for alle som bruker bilder og musikk i sin kommunikasjon og markedsføring på nett.

11:15-12:00
Kor e alle heltar hen? Frivilligheten i endring
Sted: Royal Hall, Quality Hotel Royal Grand

For mange arrangører har rekruttering av årets frivillige vært en nervepirrende og krevende øvelse. En stor andel av de faste frivillige har falt fra, og med dem har innarbeidet kompetanse forsvunnet ut. Samtidig er det mange som har hatt større utskiftninger av ansatte i staben, noe som kan gjøre kompetanseoverføring og omstilling til å ta imot en ny generasjon frivillige ekstra utfordrende.

Frivilligheten i kulturlivet har lange tradisjoner. Ildsjeler dyrkes frem, og mange bygger en karriere på erfaringene de har tilegnet seg gjennom arbeid som frivillig. Men, hvordan står det egentlig til med frivilligheten i arrangørfeltet? Er økt innleie av lag og foreninger veien å gå? Undergraver innleid arbeidskraft selve frivilligheten? Og hva mister vi av samfunnsverdi hvis frivilligheten forsvinner fra norsk kulturliv? Dette og mer til tar vi opp i denne samtalen om frivillighet i arrangørfeltet.

I samtale: Camilla Langbråthen (Tons of Rock), Oddmund Rabben (Vinjerock), Alise Fors (Studenthuset City Scene) og Anders Tangen (Norske Kulturarrangører)
Moderator: Ragnhild Severeide (USF Verftet)

12:00-13:00
Lunsj
Sted: Quality Hotel Royal Grand




13:00-14:45
Workshop: Publikumsutvikling (ENG) (parallell)
Sted: Royal Hall B, Quality Hotel Royal Grand

Å booke fantastiske artister er bare halve arbeidet til en arrangør. Det neste er å få folk til å møte opp. Klassiske kommersielle strategier fungerer ikke alltid for verdidrevne musikkarenaer. Evnen til å tiltrekke seg publikum til relativt ukjente artister er en viktig kompetanse, nå mer enn noen gang. Men, hvordan oppnår man det, og hvilke strategier kan man ta i bruk? Det europeiske nettverket for festivaler og spillesteder, Live DMA, har utviklet et verktøy kalt "Try-Angle" som lar arrangører selvdiagnostisere sine publikumsstrategier og hjelper dem med å nå nye mennesker. Belgiske Ken Veerman er strategisk konsulent for europeiske konsertarrangører og i dette foredraget vil ha demonstrere hvordan du på best mulig måte kan ta i bruk "Try-Angle."

*Krever påmelding.

13:00-13:45
Tilgjengelige kulturarenaer (parallell)
Sted: Royal Hall, Quality Hotel Royal Grand

Kulturarrangører har de senere årene blitt bevisste på å gjøre arrangementene sine mer inkluderende og tilgjengelige for de av oss med nedsatt funksjonsevne. Selv om tilgjengelighet for alle er en god målsetning kan det virke overveldende å skulle finne ut hvordan man best kan oppnå dette. Den australske konsertarrangøren Dina Basille grunnla "Tibi Access" for å bistå arrangører med kunnskap og tips om hvordan man kan bli bedre på tilgjengelighet og imøtekomme et nytt publikum.

I denne programposten vil Dina trekke frem gode eksempler på hvordan arrangører i Australia har lykkes i arbeidet med tilgjengelige arrangementer og berøre temaer som universell design, hvordan du kan ha en tilgjengelig online tilstedeværelse, tilgjengelige funksjoner på kunst- og kulturfeltet og mye mer. Vil du bli inspirert til å lage arrangementet ditt mer tilgjengelig bør du få med deg denne!

13:00-13:45
Scenetekniske investeringer og bærekraft (parallell)
Sted: Victoria havn, Quality Hotel Royal Grand

Årlig investerer konsertscener og den scenetekniske bransjen generelt flere titalls millioner i nytt teknisk utstyr, men det finnes lite kunnskap og bevissthet om hvordan disse investeringene kan gjøres på en miljømessig bærekraftig måte. Derfor har Kulturrom i samarbeid med bærekraftskonsulent, Kirsti Svenning, utarbeidet en sjekkliste for grønnere investeringer. Sjekklisten vil bli presentert på Arrangørkonferansen, slik at dere kan stille de rette kravene og ta gode miljømessige avgjørelser neste gang dere skal kjøpe inn teknisk utstyr.

Kirsti Svenning er en erfaren kommunikasjonsrådgiver med spesialisering innenfor bærekraft, sirkulærøkonomi og systemtenkning. Hun har lang fartstid innen kultur, forskningsformidling, organisasjonsarbeid og internasjonal politikk, og besitter et stort og aktivt nettverk på tvers av sektorer og bransjer i inn- og utland.

14:00-14:45
Assimileringsfellen - hvordan bruke mangfoldet i din organisasjon (parallell)
Sted: Royal Hall, Quality Hotel Royal Grand

Skal alle bli som «oss»? Hvordan unngår man assimilering av ansatte og frivillige med flerkulturell bakgrunn, og hvordan benytter man mangfoldskompetansen man har tilegnet seg på best mulig måte? Panelet deler sin kunnskap og erfaringer om hvordan de som lykkes med dette går frem.

I panel: Loveleen Rihel Brenna, Seema (forfatter av boken Mangfoldsledelse), Tore Hov (Travel Retail Norway) og Selena Sefany.
Moderator: Mona Solbakk (fagleder i NRK, tidligere direktør i NRK Sápmi).

 

14:00-14:45
Hvordan sette opp og bruke et arrangementsbudsjett i kontraktsforhandlinger? (parallell)
Sted: Victoria havn, Quality Hotel Royal Grand

Advokat Limita Lunde fra Bing Hodneland vil i dette foredraget forklare hvordan du budsjettere et arrangement. Hun har bred erfaring med booking og budsjettering i musikkbransjen, blant annet som tidligere daglig leder og bookingansvarlig ved Parkteatret Scene.

Temaene som dekkes omfatter blant annet:

• Grunnleggende om prinsipper for budsjettering
• Budsjettprosesser og hvordan forholde seg til ridere
• Hvordan budsjettere mht. TONO og Gramo
• Hvordan bruke budsjett som ledd i forhandling av en bookingkontrakt

Foredraget er egnet spesielt for deg som skal budsjettere, forhandle og booke konserter og andre arrangementer.

15:00-15:45
Tilskuddordninger for arrangører i Norsk kultufond (parallell)
Sted: Frokostsalen, Quality Hotel Royal Grand

De fleste arrangører søker Kulturrådets større tilskuddsordninger for konsertarrangører og festivaler, men finnes det flere relevante ordninger? Kulturrådet vil i denne programposten presentere en bredde av relevante tilskuddsordninger for kulturarrangører. Her får du blant annet høre om arrangør- og formidlingsstøtteordninger for scenekunst, visuell kunst, litteratur og tverrfaglige arrangører, arenaer og kulturhus som du ikke var kjent med fra før. Visste du for eksempel at det finnes en gjesteoppholdsstøtte for arenaer, arrangører og festivaler, som kan gi tilskudd til arrangører som vil invitere ekstern gjestearrangør, kurator eller kunstner til samarbeid om for eksempel booking av nye konsertserier eller utvikling av programprofil?

Kulturrådet vil stimulere arrangører til å skape egne produksjoner, og presenterer tilskuddsordninger for prosjekter, musikkproduksjoner, bestillingsverk, forestillinger, og mulighetene for arrangørsamarbeid om produksjon og distribusjon i arrangørnettverkene.

Det blir også gitt informasjon om ARENA, Kulturrådets tilskuddsordning for bygg og infrastruktur, der arrangører og arenaer kan søke tilskudd til tilpasning, ombygging og oppgradering av bygg, lokaler og teknisk infrastruktur.

15:00-15:45
Rekruttering, kompetansebygging og ledelse (parallell)
Sted: Victoria havn, Quality Hotel Royal Grand
Den siste tiden har mange arrangører opplevd endringer når det kommer til rekruttering. Dette gjelder både frivillige, ansatte, crew og nøkkelpersoner. Situasjonen er krevende for veldig mange, mens for andre går det like bra og om ikke bedre enn tidligere. 
I denne workshopen blir det rom for erfaringsdeling, og man vil få tips og triks om hvordan man kan jobbe bedre med rekruttering. Her vil man også få en oversikt over hvordan NKA sitt prosjekt på rekruttering og ledelsesutvikling kan få betydning for hverdagen hos arrangørene.

Ketil Hvindenbråten (Kongsberg Jazzfestival)er faglig ansvarlig for utvikling av kurs- og lederutviklingsprogram for NKAs nye prosjekt om rekruttering og lederutvikling, og vil lede denne workshopen. 
15:00-15:20
Miljøvennlig gruppetransport på en enkel og kostnadseffektiv måte: Fra ide til tjeneste (parallell)
Sted: Royal Hall, Quality Hotel Royal Grand

Ferdia Sharebus er en delingstjeneste som organiserer samkjøring i form av bussruter on-demand. Teknologien er i konstant utvikling, gir uante muligheter og målsettingen er færre biler på veiene, mindre å tenke på for arrangørene og mer fornøyde publikummere. Både publikum og arrangør kan enkelt sette opp egne reiseruter, og turen blir først gjennomført når definert passasjermål er oppnådd. Tilbudet er kostnadsfritt og uten økonomisk risiko. Medlemmer av NKA har i tillegg mulighet til å «uppe» bussene med for eksempel eget dekor og innhold, velge el-buss, samt inngå økonomiske intensivavtaler med Sharebus for å øke inntjeningen og sikre planlagte ruter.

Kommersiell leder i Ferdia, Ola Hobber Nilsen, vil servere konkrete tips og verktøy for hvordan du håndterer gruppetransport på en enkel og kostnadseffektiv måte – en buss er jo mye mer enn et verktøy som frakter passasjerer fra A til B. Like etter Arrangørkonferansen lanseres Sharebus 2.0 og i den anledning vil Ola også røpe deler av den ferskeste teknologiutviklingen som er skreddersydd etter innspill fra arrangører. Hvem ønsker seg ikke en optimalisert transportløsning til sitt arrangement?

15:20-15:40
Bærekraftig merchandise: Er det mulig? (parallell)
Sted: Royal Hall, Quality Hotel Royal Grand

D2 Merch jobber for klimavennlig og etisk produsert merch med solide sertifiseringer i bunn. Det er et ambisiøst mål for en bedrift som driver med tekstiler. I dette foredraget vil du lære mer om hvilke muligheter man har for å gjøre merchproduksjoner mer klimavennlige, bærekraftige design, og hvordan man kan eksperimentere med second hand, leasing av merch, bruker- og behovstilpasset merch og andre insentiver for å velge brukt vs. nytt. 

Daniel Engen og David Møller-Nessa, gründerne av D2 Merch, kommer for å inspirere og gi deg konkrete eksempler og tips på hvordan det å tenke annerledes og ta kunnskapsbaserte valg gir store miljømessige utslag. I tillegg vil du få en kjapp innføring i hvilke sertifiseringsordninger som faktisk monner.

15:40-16:00
Smarte betalingsløsninger og smarte valg (parallell)
Sted: Royal Hall, Quality Hotel Royal Grand
De nye betalingsterminalene fra Espos er en smarttelefon kombinert med en bankterminal, som sammen blir til kasse og bankterminal i ett. Foto: Espos.

Hvor gjennomtenkt er din plan for betalingsløsninger? Ved å ta smarte valg kan du blant annet redusere klimaavtrykket, øke inntjeningen og forbedre publikumsreisen. Siden etablering i 2006 har Espos vokst til å bli en av landets største leverandører og utleier av sikre og smarte betalingsløsninger. I dette foredraget vil markedssjef i Espos, Johannes Øvland, gi deg førstehåndskunnskap om bl.a. planlegging av bardesign og plassering av salgspunkter, miljøplanlegging, og hvordan du sikrer deg mot uforutsette hendelser. All kunnskap er basert på erfaring, statistikk og benchmarking. Har vi tid, så kan du også risikere å få nyttige tips om eller når det lønner seg å ha kø i baren, digitale bonger, bordbestilling med qr-kode, bordservering eller pick up, håndtering av kontanter, når kunden bør betale og hvordan man kan bruke salgsdataene aktivt for å gjøre publikumsopplevelsen bedre.

16:15-17:00
De beste triksene du må kunne for å bli bedre på markedsføring i sosiale medier
Sted: Royal Hall, Quality Hotel Royal Grand

Dette foredraget vil gi deg innføring i de siste trendene innen sosiale medier i Norge. Det vil si oppdaterte brukertall, algoritmeendringer og de beste tipsene og triksene for hvordan man jobber både organisk (ikke betalt) og betalt (annonsering). Social Media Manager i Viva Media, Tor Børre Gaasland, vil også dele førstehåndskunnskap om hva som skjer og hva som vil endre seg i tiden som kommer. Her er det bare å sette seg til rette med notatblokka slik at du kan finne den optimale arbeidsflyten for din arrangørvirksomhet!

18:30-20:00
Vors på det andre hotellet
Sted: Narvik

Vi flytter over Scandic Narvik. Kom å heng med oss før middag. Vi garanterer toppers stemning, kort gange til Lokstallen og kanskje en overraskelse eller to..

20:00-23:00
Festmiddag
Sted: Lokstallen

 

 

Innledere

Pia Ve Dahlen
Pia Ve Dahlen

Pia Ve Dahlen er pamp i ASF (Aktive Studenters Forening ved Kvarteret i Bergen) og marinbiolog med selvdiagnostisert munndiaré. Etter endt bachelor- og masterstudier ved Universitetet i Bergen har Pia blitt en folkekjær og kjent stemme for havet - med klippekort hos rikskringkasteren og andre medier. Du har kanskje hørt henne i Abels Tårn, Ekko, eller sett henne i Planet Plast? Pia brenner for forskningsformidling, og startet blant annet Passion for Ocean-festivalen i 2016 og Lei en biolog i 2019. Lei en biolog er et nettverk for skravlesjuke biologer over hele landet, og teller idag over 110 biologer som er klare til å ta formidlingsoppdrag et sted i nærheten av deg. I september i fjor trådde hun også inn i forfatternes rekker da hun ga ut boken “Verden under vann - en oppdagelsesreise i havet” som kjapt solgte ut og kom i sitt andre opplag.

Leienbiolog.no

Sajje Solbakk
Sajje Solbakk

Sajje Solbakk er påtroppende festivalsjef for den internasjonale urfolksfestivalen Riddu Riđđu. Riddu Riđđu har et bredt program over fire dager med konserter, kurs, debatter, seminarer, film, dans, barnefestival, ungdomsprogram, teater og kunstutstillinger. Festivalen presenterer hvert år egenproduserte bestillingsverk. I tillegg til festivalen som arrangeres i juli i Kåfjord, jobber Riddu Riđđu året rundt med å synliggjøre samers og urfolks kunst og kultur både nasjonalt og internasjonalt. Solbakk har en bakgrunn innenfor journalistikk og er programleder i podkasten, Gozuid alde, sammen med aktivist og artist, Ella Marie Hætta Isaksen.

riddu.no

Tor Børre Gaasland
Tor Børre Gaasland

Tor Børre Gaasland er Social Media Manager i Viva Media. Han har en mastergrad i kommunikasjon, og har jobbet med digital markedsføring i 10 år med tilspissing på sosiale medier de siste 6 årene. Han jobber med kunder som Princess-gruppen, Frelsesarmeen, Sumo, Tripletex og mange andre aktører som han optimaliserer markedsføringen for hver eneste dag. 

Viva Media Group er en stor aktør innen markedsføring i Norden, med kontorer i Oslo, Bergen, Uppsala og Kalmar. Viva leverer helhetlig markedsføring og rådgivning på alt fra det kreative til uttak i kanalene.

vivamedia.no

Kirsti Svenning
Kirsti Svenning

Kirsti Svenning er en erfaren kommunikasjonsrådgiver med spesialisering innenfor bærekraft, sirkulærøkonomi og systemtenking. Hun har lang fartstid innen kultur, forskningsformidling, organisasjonsarbeid og internasjonal politikk, og besitter et stort og aktivt nettverk på tvers av sektorer og bransjer i inn- og utland.

Linda Refvik
Linda Refvik

Linda Refvik er CEO i NF&TA AS. Norwegian Fashion and Textile Agenda er næringsklyngen for bedrifter i den norske mote- og tekstilindustrien. Gjennom sitt arbeid har hun bred erfaring innen innovasjon, omstillingsprosesser og utvikling av organisasjoner. Linda har erfaring fra blant annet IKEA, Varner og har vært med å utviklet klyngen siden oppstart i 2014.

nfta.no

Dina Bassile
Dina Bassile

Dina Bassile er fra Melbourne, Australia, og er en lidenskapelig talsperson for inkludering og tilgjengelighet i kulturfeltet. Hun sitter selv i rullestol, og har kjent på mangelen av tilgjengelige kulturarenaer i Australia. For å endre på dette så grunnla hun "Tibi Access" som et nødvendig middel for å endre landskapet av levende musikk, arrangementer og arenaer til det bedre. Det viktige arbeidet hennes i bransjen ble nylig anerkjent ved Australian Women In Music Awards da hun vant den første Tina Arena Special Impact-prisen.

tibiaccess.com

Einar Idsøe Østevik Eidsvåg
Einar Idsøe Østevik Eidsvåg er sertifisert mangfoldsleder via Seema https://www.seema.no/ og har ledet Music Norway sitt råd for større mangfold i musikkbransjen som er Endringsagentene (https://musicnorway.no/partnere/endringsagentene samt blekka "Døråpneren" som og er blitt til en workshop som er blitt gjennomført med Kulturrådet, Warner Music Group, Oslo Kommune blant flere. 
For tiden har Einar permisjon fra Music Norway for å jobbe med kultur og integrering på Holmlia via Holmlia Kulturhavn - https://www.holmliakulturhavn.no/ 

I tillegg har Einar lang fartstid i musikkbransjen som medeier,  booker og markedsfører på BLÅ, markedsføring, spons og booking for Oslo World, mangeårig styremedlem og kursholder for NKA og Djing. 
Ken Veerman
Ken Veerman

Ken Veerman er en strategisk konsulent for europeiske konsertarrangører. Han har 15 års erfaring fra diverse spillesteder i hjemlandet Belgia og har en lidenskap for både popmusikk og strategisk design. Han publiserer ofte artikler om europeisk musikkpolitikk generelt og publikumsutvikling spesielt. Han bistår det europeiske nettverket for spillesteder og festivaler, Live DMA med utviklingen av Try-Angle-verktøyet.

kenveerman.com

Limita Lunde
Limita Lunde

Limita jobber som advokat i Bing Hodneland advokatselskap og er tilknyttet faggruppene IT og Media og arbeidsrett. Hun er i tillegg daglig leder for Little Big Sister. Etter endt utdannelse jobbet hun 10 år som daglig leder og bookingansvarlig for Parkteatret Scene AS og har ellers bred erfaring fra musikkbransjen. Limita har jobbet tett med NKA både gjennom hennes jobb på Parkteatret og tidligere som en del av NKAs styre.

binghodneland.no

Sunniva Nicole Rebbestad
Sunniva Nicole Rebbestad

Sunniva Nicole Rebbestad er spesialisert innen opphavsrett, varemerkerett og kontrakter, med særlig fokus på underholdningsbransjen. Sunniva jobber primært med forvaltning og klarering av rettigheter og utforming av kontrakter. Hun underviser også i skriving og klarspråk ved Det juridiske fakultet i Oslo.

binghodneland.no

Christoffer Johnsen
Christoffer Johnsen

Christoffer er advokat i Bing Hodneland og er tilknyttet faggruppen IT & Media. Han er spesialisert innen opphavsrett, varemerkerett, markedsføringsrett og kontrakter. Christoffer bistår hovedsakelig aktører i underholdningsbransjen, med særlig fokus på musikkbransjen, en bransje han har god kjennskap til. Han jobber primært med rettighetsspørsmål, kommersialisering og tvisteløsning på musikkfeltet. Fra tidligere har Christoffer jobbet tett med NKA gjennom Advokatfirmaet Grette AS.

binghodneland.no

Ola Hobber Nilsen
Ola Hobber Nilsen

Ola Hobber Nilsen, Kommersiell leder i Ferdia, ble hentet til fra Color Line til Ferdia i 2019 for å være med på å endre en bransje som har stått stille lenge, nemlig turbussbransjen. Turbuss er en grønn og sosial reisemåte. Likevel er bussetene mest tomme og folk tar fortsatt bilen. Hvorfor? Fordi det er brysomt å finne, booke og koordinere busstjenester. Ferdia endrer dette, med sin unike tosidige markedsplattform som strømlinjeformer busselskapenes prosesser og leverer praktiske mobilitetstjenester. Ferdias økosystem er bra for de som reiser, busselskapene og miljøet. Det er en vinn-vinn-vinn. Du kjenner kanskje også Ola som tidligere FIFA-dommer eller dommer i Eliteserien? Eller kanskje du har lyttet til podcasten hans, Dommerjævel?

sharebus.ferdia.no

Frode Sollie
Frode Sollie

Frode er utdannet kulturskolepedagog og musiker ved Nordnorsk musikkonservatorium og Norges musikkhøgskole. Han har i senere tid fullført Master i ledelse ved UiT og har jobbet som messingpedagog, dirigent og utøvende musiker i over 20 år. Kulturskolerektor i 7 år, og de siste 4 år som daglig leder i Stiftelsen Vinterfestuka.

vinterfestuka.no

Daniel Engen og David Møller-Nessa
Daniel Engen og David Møller-Nessa

Daniel og David er gründerne bak D2 Merch, som siden oppstart i 2019 har hatt en eksplosiv vekst. De teller nå 13 ansatte og leverer in-house silketrykk, brodering og andre trykkmetoder. Stavangerselskapet tilbyr også venue- og concession-salg, webshop og designtjenester mot artister og festivaler, og har flere av Norges største artister og arrangører i stallen. Hovedfokuset er å produsere så klimavennlig som mulig, yte bærekraftig designhjelp og sikre at produktene er sertifiserte, fra frø til ferdig levert produkt. Nylig ble D2 Merch miljøfyrtårnsertifisert og er nå Norges eneste GOTS-sertifiserte trykkeri.

d2merch.no

Kjetil F. Wevling
Kjetil F. Wevling

Kjetil er for tiden fungerende daglig leder i Kulturrom. Han jobber vanligvis som fagansvarlig samme sted med ulike prosjekter og kompetansehevende tiltak innen lysdesign, lydteknikk og annet knyttet til det tekniske innen musikk og scenekunst. Bl.a. å produsere kurs, workshops og foredrag, arrangere fagsamlinger, kjønnsbalanse- og mangfoldsprosjekter, kartlegginger og rekruttering.

kulturrom.no

Johannes Øvland
Johannes Øvland

Johannes er markedssjef i Espos Norge og har siden 2017 jobbet med forretningsutvikling og markedsstrategier i Espos. Siden etableringen i 2006 har Espos jobbet med å optimalisere betalingsløsninger for konsert- og festivalmarkedet, og har de siste tre årene gjort store tekniske fremskritt med sine nye smartterminaler. Etter økonomistudiene jobbet Johannes bl.a. som leder for Handel på Hovefestivalen og som handelssjef for Døgnvillfestivalen. Han har også tidligere vært bosatt i London der han var daglig leder for det engelske selskapet Music Angel UK, som jobbet med flere av de store festivalene i England, Irland, Scotland, Tyskland og Sverige.

espos.no

Hilde Stenseng
Hilde Stenseng

Hilde er seniorrådgiver i Kulturrådet, der hun hovedsakelig jobber med tilskuddsordninger som går på tvers og dekker flere kunstfelt. Hun er bl.a. ordningsansvarlig for ARENA, Kulturrådets tilskuddsordning for bygg og infrastruktur, og tilskuddsordningen gjesteoppholdsstøtte for arenaer, arrangører og festivaler. Hun er også involvert i arbeidet med budsjettsøknader og statistikk fra musikk- og scenekunstinstitusjoner som får tilskudd fra Kulturdepartementet over statsbudsjettet. Tidligere jobbet hun med flere tilskuddsordninger på musikkfeltet, bl.a. arrangør- og festivalstøtte.

kulturradet.no

Preben von der Lippe
Preben von der Lippe

Preben von der Lippe er seniorrådgiver og fagansvarlig for musikk i Kulturrådet. Han har ansvar for koordinering og utvikling av de store tilskuddsordningene for musikk i Norsk kulturfond, men også koordinering i arbeid med tilskudd for virksomheter og andre tilskudd til musikk Kulturrådet ellers har ansvar for. Han vil presentere hvordan musikkordningene er innrettet mo ulike behov hos arrangører, festivaler og andre aktører i musikkfeltet

kulturradet.no

Vidar Bråthen
Vidar Bråthen

Vidar er utdannet musikkviter fra UiO, med en master/hovedfag i musikkvitenskap fra 2000. Vidar begynte å jobbe i Kulturrådet i 2001 og jobbet da med ordninger som var forløpere til arrangørordningen (turné- og arrangørstøtte for populærmusikk og tilskudd til lokale musikktiltak). I perioden 2006-2012 jobbet han i Norsk jazzforum, bl.a. med en egen tilskuddsordningen for jazzklubber. Vidar har siden 2012 jobbet i Kulturrådet igjen, og har arbeidet med nesten alle tilskuddsordningene på musikkområdet, samt flere ordninger innenfor litteraturfeltet. Siden våren 2017 har han hovedsakelig jobbet med arrangørordningen og støtteordningen for musikkfestivaler.

kulturradet.no

Ketil Hvindenbråten

Ketil jobber som produsent for Kongsberg jazzfestival. Han er utdannet og sertifisert coach og har jobbet mye med organisasjonsutvikling, lederstøtte og prosjektledelse, både til virksomheter i musikkbransjen og andre organisasjoner. I tillegg er han gründer av Mablis i Stavanger og Fredvikafestivalen i Gjøvik. Ketil er faglig ansvarlig for utvikling av kurs- og lederutviklingsprogram for NKAs nye prosjekt om rekruttering og lederutvikling i arrangørfeltet

Som en erfaren festivalleder og foredragsholder har Ketil et bredt spekter av temaer for arrangører: Konseptutvikling, lederskap, offentlig og privat funding, anbudsarbeid, rekruttering og arenaproduksjon. Han brenner også for å inspirere og utvikle fremtidens arrangørtalenter.

Loveleen Rihel Brenna
Loveleen Rihel Brenna
Assimileringsfellen - hvordan bruke mangfoldet i din organisasjon

Loveleen Rihel Brenna, grunnlegger og fagansvarlig i Seema – senter for mangfoldsledelse. Hun har siden 1995 jobbet med tema som likestilling og mangfold. Siden 2012 har hun hatt fokus på hvordan organisasjoner gjennom god mangfoldsledelse, øke engasjement, trygghet, inkludering og verdiskaping. Brenna har lang arbeidserfaring fra offentlig og privat virksomhet, hun har ledet flere offentlige utvalg og hatt flere styreverv i alt fra frivillige til statlige organisasjoner.


Mona Solbakk
Mona Solbakk
Assimileringsfellen - hvordan bruke mangfoldet i din organisasjon

Mona Solbakk er fagleder i NRK, og har ansvaret for NRKs samiske talentprogram. Mona er også med i NRKs strategiske mangfoldsteam. 

Hun har i all hovedsak jobba som journalist og redaksjonell leder i NRK Sápmi. Men hun har også vært kommunikasjonssjef og kommunikasjonsrådgiver ved UiT – Norges arktiske univeristet og leder for Senter for nordlige folk i Kåfjord.

 

Tore Hov
Tore Hov
Assimileringsfellen - hvordan bruke mangfoldet i din organisasjon

Tore Hov har arbeidet i retail hele sitt liv. Han har bakgrunn fra dagligvaren og var med å utvikle Matvarehuset Ultra, før han startet på 10 år i Travel Retail i Norge og Danmark. Etter fem år i gullsmedbransjen er han nå tilbake i Travel Retail. Hov har arbeidet mye med logistikk og butikkutforming, men brenner spesielt for to ting: Menneskene i organisasjonen, og hvordan skape en kultur som gjør at prestasjoner blir målt og engasjementet er høyt.

Ragnhild Severeide
Ragnhild Severeide

Kor e alle heltar hen? Frivilligheten i endring

Ragnhild Severeide er booking- og arrangementetskoordinator på USF Verftet. Hun har i flere år jobbet med både festivaler og helårsarrangører, mangfold, ungdom og musikkjournalistikk. Hun har kommet tett på frivilligheten gjennom roller som friviliigansvarlig på Hulen, frivillighetskoordinator i Bergen Røde Kors, og arrangementsansvarlig i AKKS Bergen.

Camilla Langbråthen
Camilla Langbråthen

Kor e alle heltar hen? Frivilligheten i endring

Camilla Langbråthen jobber som bemanningsansvarlig i Tons of Rock, der hun har ansvar for rundt 3000 frivillige og innleide som jobber fra opprigg til nedrigg. Tidligere har hun jobbet med bemanning på Stavernfestivalen og Telenor Arena, og vært involvert i festivaler som Findings og Øyafestivalen. Langbråthen har Bachelor i Festival og Event Management fra Edinburgh.

Oddmund Rabben
Oddmund Rabben

Kor e alle heltar hen? Frivilligheten i endring

Oddmund har siden 2018 jobbet i Vinjerock, tidligere som ansvarlig for deres frivilligfestival Rockehøgskulen, og nå som områdesjef. I Vinjerock har Oddmund direkte ansvar for rundt 50 frivillige, i tillegg til et overordnet ansvar for opp i mot 300 fordelt over flere avdelinger. Med en bachelor i kulturprosjektledelse fra Lillehammer har han bred erfaring fra festival, film og tv, samt teaterproduksjoner. Han har og arena-ansvar på flere festivaler som Operafest Røykenvik og Hemsingfestivalen, i tillegg til tre år som scenemester på Peer Gynt ved Gålåvatnet, Oddmund har med dette god innsikt i det frivillige engasjementet.

Selena Sefany
Selena Sefany

Assimileringsfellen - hvordan bruke mangfoldet i din organisasjon

Selena Sefany er utdannet kommunikasjonsrådgiver og jobber i dag i Balansekunst, en forening for mangfold og likestilling i kunst- og kulturbransjen. Hun er også nestleder i Skeiv Verden, en interesseorganisasjon for skeive med minoritetsbakgrunn. Hennes bakgrunn inkluderer verv i flere samfunnspolitiske organisasjoner. I 2021 var Selena i redaksjonen til Hev stemmen, et antirasistisk musikkevent på NRK. På fritiden har hun som DJ drevet det interseksjonelt feministiske og skeive klubbkonseptet Free the Nipple og Black to the Future - et initiativ for å fremme ikke-hvit musikk i norsk uteliv.

Alise Fors
Alise Fors

Kor e alle heltar hen? Frivilligheten i endring

Alise Fors er daglig leder på Studenthuset City Scene, og har hatt diverse roller på huset siden 2013. Fors er festivalsjef for Sørøyrocken, en liten festival som finner sted langt ute i havgapet på idylliske Sørvær med mindre enn 180 fastboende. 

Det er her det skjer!

Arrangørkonferansen 2022 finner sted på Quality Hotell Grand Royal i Narvik. Hotellet ligger i Kongensgate 64.

68.440218,17.433028,15

Samarbeidspartnere

Deltakerliste

*Listen er ikke utfyllende. Kun deltakere som aktivt har samtykket er listet opp i offentlig deltakerliste.

 

Vi sender ut oppdatert og nyttig informasjon ca. 12 ganger i året.