De siste årene har NKA samarbeidet med ulike lokale arrangører for å arrangere en årlig nasjonal konferanse for landets arrangører. Arrangørkonferansen har blitt det største samlingsstedet for norsk arrangørbransje, og en unik arena for å møte hele feltet, både små og store, frivillige og kommersielle, helårs og festival, sjangertro og sjangerfri.  

For femte året på rad inviterte NKA til nasjonal arrangørkonferanse - i Bodø 14. - 16. oktober, med ​Parkenfestivalen og Stormen Konserthus som lokalt vertskap. 

Overordnet tema for konferansen i Bodø var konseptutvikling og nyskaping. Totalt deltok over 200 arrangører.

KJØP BILLETT

Du møter

Preben Carlsen
Preben Carlsen
Daglig leder, Trigger

Preben er grunnlegger av Trigger - det mest prisbelønnede PR-byrået i Norge, og jobber i dag som konsernsjef og styreleder med ansvar for fag- og forretningsutvikling. Han jobber med kunder og kolleger for å løse spennende og viktige oppdrag, samtidig som han bruker tiden sin på å utvikle nye produkt- og tjenesteområder og har ansvar for Triggers internasjonale ekspansjon. Preben er den mest prisbelønte PR-rådgiveren i Norge og står bak et tyvetalls PR-prosjekter som har vunnet nasjonal og internasjonal anerkjennelse. Med sin varierte bransjeerfaring og lange erfaring som rådgiver for en lang rekke av Norges sterkeste merkevarer, offentlige virksomheter og organisasjoner kommer han til Bodø for å snakke om hvordan Trigger tenker rundt konsept, og hvordan man kan jobbe annerledes i forhold til kommunikasjon og nyskapning.

Niels Kjærgaard-Jensen
Niels Kjærgaard-Jensen
Partner, Ingoodcompany.no

Niels er utdannet Kaospilot og systemisk konsulent innen organisasjonsutvikling. Han er partner i ingoodcompany.no i Oslo og spesialerer seg i experience design. Niels holder årlig flere kurs i opplevelsesdesign for internasjonale fagfolk og er medforfatter av boken «Jakten på känslan - Konsten att skapa meningsfulla upplevelser» som gis ut høsten 2016. Niels kommer til Bodø for å snakke om hvordan man kan bygge varig relasjon mellom merkevare og fremtidens menneskelige forbruker (kunder, gjester, brukere, besøkene og andre). I tillegg vil Niels lede en hands-on workshop der deltakerne får introdusert et enkelt opplevelsesdesignverktøy som de sammen i grupper skal anvende for å løse en konkret oppgave som handler om en opplevelsesløsning.

Arnfinn Bjerkestrand
Arnfinn Bjerkestrand
Kulturmentor og søknadsekspert

Arnfinn er kanskje den personen i Norge som har lest og behandlet flest søknader om arrangørstøtte og vet godt hvordan man skal skille seg ut i bunken. Han er utdannet musiker fra Universitetet i Stavanger og har bl.a. arbeidet som spesialrådgiver under etableringen av Rockheim, nasjonalt opplevelsessenter for pop og rock, og vært både medlem og nestleder i Norsk Kulturråd. Han er kulturmentor, prosessdriver for fylker og kommuner og er timelærer ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Universitetet i Oslo og BI. Han har hatt flere styreverv og sittet i en rekke råd og utvalg: Musikkutstyrsordningen, Music Export Norway, Alarmprisen, Spellemann og Fond for utøvende kunstnere. Til arrangørkonferansen kommer Arnfinn for å gi gode tips og dele sin unike kunnskap med arrangørnorge.

Elisabeth Bekken Vikanes
Elisabeth Bekken Vikanes
Rådgiver, Fanbooster

Elisabeth Vikanes jobber i Fanbooster, en markedsføringsplattform med fokus på Facebook, som jobber med både de minste og største merkevarene i Norge og Europa som feks Universal, NSB og Telenor. Elisabeth er utdannet kulturprosjektleder, i Lillehammer, og har jobbet på flere festivaler. På lørdag gir hun oss tips og triks til hvordan vi best kan bruke Facebook, Instagram og Snapchat. Bolken er lagt opp som en workshop for viderekommende som ønsker å lære mer om SoMe. Her får du mulighet til å stille spørsmålene du alltid har lurt på om Facebook-annonsering, Instagram-hashtags og Snapchat- filtere.

Eline Sigfusson
Eline Sigfusson
Seniorrådgiver, Nordisk Kulturfond

Eline er Seniorrådgiver i Nordisk Kulturfond og er ansvarlig for utvikling av fondets nye musikksatsing. Eline kommer til Arrangørkonferansen for å presentere Livemusik i Norden: et nytt musikprogram til spillesteder og festivaler i Norden. Nordisk Kulturfond har det siste halvannet året vært i dialog med nasjonale støtteorganer, livemusikkens organisasjoner og andre aktører for å beskrive nåværende utfordringer og muligheter som finnes for å utvikle en særskilt satsning som retter seg mot utvikling av livemusikken på et nordisk nivå. Arbeidet har vist at en særskilt satsning rettet mot arrangørerne vil kunne facilitere og igangsette en utvikling av livemusikken og dermed skape bedre forutsetninger for å utvikle musikkens kunstneriske kvalitet, mobilitet og tilgjengelighet i Norden. Fondet arbeider med å etablere et program som understøtter en utvikling av livemusikken på alle nivåer; nordisk, nasjonalt, regionalt og lokalt. Programmet gjelder fra 2017-19. 

Per Kristian Stoveland
Per Kristian Stoveland
Daglig leder, Void

Per Kristian er utdannet grafisk designer, og er en autodidakt software utvikler. Han har jobbet med store internasjonale aktører og har de siste 15 årene opparbeidet seg en bred kompetanse innenfor konseptutvikling, interaktivitet, simulering, form og software. Til daglig er han daglig leder for Void designstudio som arbeider i skjæringspunktet mellom design, arkitektur, kunst og teknologi. Void bygger eksperimentelle løsninger som spenner fra sofistikert grensesnitt-design til interaktive installasjoner. Per Kristian brenner for form, rom og teknologi, der han benytter sitt faglige spekter for å skape nye og unike måter for mennesket å interagere med den digitale verdenen på. Per Kristian har vært med på utviklingen av prosjekter som Kraftwerk Num8rsa-ha Afterglow,Apparatjik  - Day of the dead og C8.

Berit Vordal
Berit Vordal
Prosjektleder Tilgjengelighet Kultur-Norge

Tilgjengelighet Kultur-Norge har som mål å gjøre enhver kulturarena tilgjengelig for mennesker med funksjonsnedsettelser. Prosjekteier er Norske Konsertarrangører i samarbeid med Norske Festivaler, og prosjektet har som formål å jobbe for at kulturarrangementer skal bli mer tilgjengelig, for alle, samt økt bevisstgjøring rundt behovene for tilrettelegging for personer med en funksjonsnedsettelse. Prosjektet har hentet inspirasjon og metode fra den britiske organisasjonen "Attitude is Everything", som de siste 15 årene har jobbet for å gjøre kulturscener mer tilgjengelige, gjennom arbeid med rådgiving, opplæring og et sertifiseringssystem.

Rhiannon H. Edwards
Rhiannon H. Edwards
Dalig leder, Musikkutstyrsordningen

Rhiannon startet sin karriere i musikkbransjen som studentarrangør. Hun har også lang fartstid innen booking, er engasjert i Balansekunst, sitter i musikkindustriens næringsråd og har flere styreverv, deriblant styreleder i Samspill og AKKS. Musikkutstyrsordningen (MUO) er den nasjonale tilskuddsordningen for teknisk utstyr, akustikk og lokaler. Formålet til MUO er å sikre tilgang til gode øvingslokaler over hele landet, og gode tekniske vilkår for framføring av rytmisk musikk. MUO åpner nå opp for at man kan søke om tilskudd til lydmåling/lydloggingsutstyr for å bidra til at konsert-norge fokuserer på lydnivå og setter også i gang et forskningsprosjekt sammen med NTNU. Kriteriene for å motta tilskudd til være få og enkle, og det samme vil søknadsprosessen være. Rhiannon vil redegjøre for den nye ordningen på konferansen.  

Arne Dee
Arne Dee
Analytiker hos VNPF og Live-DMA

Arne Dee fra Nederland har jobbet i 12 år for den nederlandske organisasjonen for spillesteder og festivaler (VNPF), med hovedoppgave med å samle inn, analysere og presentere statistikk for VNPFs medlemmer. I tillegg jobber han for Live-DMA, et europeisk nettverk bestående av mer enn 2300 konsertarrangører i 11 forskjellige land, der han koordinerer den internasjonale datakartleggingen, som også inkluderer medlemmer av Norske Konsertarrangører. Tall om konsertaktivitet, publikumstall, sysselsetting og økonomi fra konsertarrangører kan være av enorm betydning når vi skal representere vår bransje for å søke politisk innflytelse, dette kan for eksempel være å jobbe for gode støtteordninger samt påvirke lovendringer og forskrifter som konsertarrangører, lokalt, regionalt, nasjonalt og på et europeisk nivå.

Svein Egil Hernes
Svein Egil Hernes
Sikkerhetskonsulent

Svein-Egil har lang fartstid som produksjonsleder, teknisk sjef, produsent, turneleder m.m., og er NKAs engasjerte sikkerhetskonsulent. Han kommer til arrangørkonferansen i Bodø for å holde en bolk om sikkerhet og ansvarsfordeling på parallellsesjonsprogrammet. Hvem sitter egentlig med ansvaret når noe går galt, og hvilke forhåndsregler er du nødt til å ta som arrangør?

Ketil Børstein Stensrud
Ketil Børstein Stensrud
Markedssjef, Palmesus

Ketil har jobbet med Palmesus siden 2010, og har sett strandfesten vokse til å bli en av Norges aller største – og ikke minst kommersielle. I løpet av de siste 10 årene har Ketil jobbet med markedsføring, PR, sponsorstrategi og activation for flere av verdens største merkevarer som Adidas, HSBC, Porsche, Red Bull, L'Oréal og mange flere både her til lands og internasjonalt. I foredraget vil Ketil fortelle om hvordan Palmesus benytter egenutviklet teknologi til å optimalisere alle sider ved driften under avvikling og året rundt i forhold til kundeoppfølging og sponsorarbeid. 

Thomas Digervold
Thomas Digervold

Vi har alle klampet i klaveret, dratt ut feil ledning, ufrivillig fornærmet en artist eller booket en turné som har endt opp som mareritt. Idéen til denne samtalen fikk Thomas Digervold etter enda et foredrag med eksempler på “Best Case Scenario” – hvordan det burde gjøres. Det er jo mye morsommere og mer lærerikt å prate om dårlige eksempler: Om hvordan det ikke bør gjøres! Erfarne arrangører kommer for å fortelle historiene de ikke er stolte av og om feil de har gjort, sånn at du slipper å gjøre dem selv, samtidig som du får deg en god latter eller to. Vi gjør alle feil eller havner i kjipe eller rare situasjoner i musikkbransjen, la oss feire dette i stedet for å late som om det går på skinner. “Enten gikk det bra eller så gikk det over” kan vel være mottoet til historiene vi samler her. Eller kanskje “Smooth sailing does not make a good sailor”. Velkommen! Her blir historier til skrekk, advarsel og hånlatter. 

Lisa Suizu
Lisa Suizu
Festival- og frivilligkoordinator, Oslo World

Lisa er frivillig- og festivalkoordinator i Oslo World Music Festival og har fungert som prosjektleder for #Vårt nabolag på Torshov transittmottak siden 2016. Hun er utdannet kaospilot og jobbet i Hovefestivalen i syv år, fra festivalens start. Har tidligere også jobbet i bl.a. i Geelmuyden Kiese og Innovasjon Norge, Paris. #Vårt nabolag ble startet opp i 2014 av Oslo World Music Festival – da som en endagsfestival på Torshov Asylmottak, der nabolag og omegn inviteres til en dag med konserter, mat og underholdning – helt gratis. Lisa kommer til Bodø for å fortelle om OWMF og #Vårt nabolag. Hvordan jobber de med konseptet, inkludering og rekruttering og hvilke tips har de til andre som ønsker å få til det samme? Prosjektet ble i år utvidet med en ny festival i Vang i Valdres samt en større festival arena på Torshov transittmottak med samarbeidspartnere som Nasjonalmuseet, Redd Barna, Amnesty, Røde Kors, Nobels Fredssenter, Ung Media, Bydel Sagene m.fler. 

Her foregår det

Scandic Havet
Tollbugata 5
8006 Bodø

67.284133,14.37545,15

torsdag 13.10
18.00 - 20.00
Registrering åpner

Registrering på Scandic Havet. Ta kontakt dersom du ønsker møte- eller arbeidsrom!

21.30
Kveldsprogram
fredag 14.10
09.30
Registrering

Registrering åpner på Scandic Havet (Utenfor Storhavet 1, 3. etg)

11.00
Åpning
  • NKA og vertskap ønsker velkommen

  • Presentasjon av Livemusik i Norden: et nytt musikprogram til spillesteder og festivaler i Norden v/ Eline Sigfusson, seniorrådgiver Nordisk Kulturfond
    Utvikling av livemusikken i norden. Ny støtteordning for konsertarrangører på vei! 

  • Musikkutstyrsordningen (MUO) presenterer ny søknadsordning for arrangører
    v/ Rhiannon H. Edwards, daglig leder MUO

    Tilskudd til lydmåling/lydloggingsutstyr for å bidra til at konsert-Norge fokuserer på lydnivåer.

11.40
Presentasjon av europeisk undersøkelse for helårsarrangører v/ Arne Dee, analytiker VNPF

Presentasjon av Live-DMA og sammenligning av tall og data fra over 800 europeiske helårsarrangører. 

12.00
Konseptutvikling og nyskaping v/ Preben Carlsen, daglig leder Trigger

Hvordan tenker Trigger rundt konsept, og hvordan man kan man jobbe annerledes i forhold til kommunikasjon og nyskapning.

13.00
#VårtNabolag v/ Lisa Suizu, frivillig- og festivalkoordinator Oslo World Music Festival

Hvordan jobber Oslo World med inkludering, rekruttering, konseptet #VårtNabolag og hvilke tips har de til andre som ønsker å få til det samme.

13.30
Prosjekt: Tilgjengelighet Kultur-Norge. Hvordan skape gode konsertopplevelser for alle? v/Berit Vordal prosjektleder NKA

Prosjektets status, utfordringer, videre planer og samtale med tillitsvalgt i Unge funksjonshemmede Sarah Isabel C. Dahl og områdesjef Boye Olav Skøre fra Vinjerock om tilrettelegging for mennesker med nedsatt funksjonsevne på festival.

14.00
Lunsj på Scandic Havet
15:00
Mulighetene ved fremtidens konserter v/Per Kristian Stoveland, daglig leder Void

Hvordan blir fremtidens konserter? Nyskapende digitale løsninger og konsepter som forsterker og bidrar til den unike konsertopplevelsen. 

16:00
Arrangørfaglig samtale: Kveler kravene kulturen?

NKA opplever mange henvendelser fra medlemmer som rapporterer om et vanskelig forhold til politiet, og føler at kultur og natteliv oppleves som en belastning som politiet gjerne skulle vært foruten. Festivaler klager på urimelige politikostnader og manglende likebehandling mellom politidistriktene. Sammen med arrangører som har følt presset fra det offentlige spør vi justispolitikerne våre; er det slik vi vil ha det?

Panel:

  • Limita Lunde (Styreleder, Musikkbyen Oslo)

  • Jim Martinussen (Daglig leder, Trænafestivalen)

  • Svein-Egil Hernes (Sikkerhetskonsulent, NKA/ Ungdoms-OL/VG-lista)

  • Joppe Pihlgren (Daglig leder, Livemusik Sverige)

  • Mariann Bjørnelv (Daglig leder, Folken)

Mer info

17:00
Program slutt

Faglig program slutt for dagen.

17.10
RIB-tur

RIB-tur for de som har meldt seg på

17:15
Topptur

Topptur til Keiservarden med forfriskninger.

17.15
Vågøyvannet rundt

8 km lett jogg i godt lag med "Kråkesølv - Vågøyvannet rundt" på øret. 

19:30
Felles oppmøte

Oppmøte resepsjonen (vær punktlig)

20:00
Middag

Lavvomiddag i Rensåsparken

21:30
Worst case: Lær av våre feil

Erfarne arrangører forteller historiene om hvordan ting ikke bør gjøres
Moderator: Thomas Digervold
Panel:

  • Anita Overelv (sjef for Hamsundagene litteraturfestival) 

  • Sten Ove Toft (konsert og markedsføringsansvarlig på BLÅ) 

  • Eirin Hammari (produsent, Festspillene i Nord-Norge) 

  • Frode Nakken (Rauma Artist & Event, PHI entertainment)

Mer info

23:00
Program for dagen slutt
lørdag 15.10
10:00
God morgen!
10:15
Jakten på følelsen v/ Niels Kjærgaard-Jensen partner hos ingoodcompany.no
10:45
Nyskaping med ny teknologi v/Ketil Børstein Stensrud, markedssjef Palmesus

Hvordan Palmesus benytter seg av egenutviklet teknologi for å optimalisere alle sider ved driften under avvikling og året rundt i forhold til kundeoppfølging og sponsorarbeid.

11:30
NKA Speedmeetings: Møt din mentor!

Her får du mulighet til å ha eksklusive møter med erfarne personer i arrangørbransjen. NB: Husk å booke mentor og tidspunkt på forhånd.

13:30
Parallelle sesjoner
  • Opplevelsesdesign v/ Niels Kjærgaard-Jensen (workshop) (Rom: Storhavet 1)
    Hands-on workshop med gruppeoppgaver der deltakerne skal anvende opplevelsesdesignverktøy for å løse konkrete oppgaver som omhandler opplevelsesløsning.
     

  • Søknadsveiledning v/ Arnfinn Bjerkestrand (Rom: Inspirasjon, 2. etg.)
    Eksperthjelp på søknadsskriving. Lær å skille seg ut i bunken når man f.eks. søker om økonomisk støtte til prosjekt eller drift.
     

  • SoMe for viderkomne v/ Elisabeth Bekken Vikanes (workshop) (Rom: Refleksjon, 1. etg.)
    En workshop for deg som allerede er godt i gang, men ønsker å vite mer om Facebook-annonsering, Instagram-hashtags og Snapchat-filtere. Merk: for viderekomne! 

14:00
Lunsj på Scandic Havet
14:45
Parallelle sesjoner
  • Sikkerhet og ansvarsfordeling v/Svein Egil Hernes (Rom: Refleksjon, 1. etg.)
    Hvem sitter egentlig med ansvaret når noe går galt, og hvilke forhåndsregler er du nødt til å ta som arrangør?
     

  • Universell utforming på konsert - nødvendig for noen, bra for alle! v/Berit Vordal (workshop) (Rom: Inspirasjon, 2. etg.)

    Prosjektleder for prosjektet Tilgjengelighet Kultur-Norge, Berit Vordal holder kurs for et utvalg av NKAs medlemmer i 2016 og vil i denne workshopen gi deltakerne en smakebit av dette kurset. Hvordan skal du som konsertarrangør jobbe for å gjøre arenaen din mest mulig tilgjengelig, for alle. 
     
  • Artistkontrakt v/Limita Lunde, daglig leder Parkteatret Scene (Rom: Storhavet 1)Hva er de viktigste punktene i en artistkontrakt og hvorfor er det en god ide og bruke god tid på arrangementsbudsjett?
16:00
NKAs samarbeidspartnere
  • Presentasjoner av de ulike samarbeidpartnerne, deres medlemstilbud og produkter:
    Hoopla, Emerchandise, Mobilise, Riggpartner, Ticketmaster, Arkon, Mynewsdesk og TicketCo

  • Sosial hygge og mingling. Alle samarbeidspartnerne være tilgjengelig for spørsmål og en prat. Det vil bli servert tapas og baren er åpen.

18:30
Ticketmaster inviterer til vorspiel på Bådin bryggeri
20:00
Middag på Stormen Konserthus
22:30
Konsert med Bendik på Sinus scene, Krever påmelding

Konsert med Bendik på Sinus sceneKrever påmelding

23:00
Mingling og prating for de som ikke skal på konsert, Dama Di

Påmeldte deltakere

Vi sender ut oppdatert og nyttig informasjon ca. 12 ganger i året.