Takk for i år!



Vi sees til Arrangørkonferansen 2026 i Kristiansand!

 

Konferansen er utsolgt og vi tar dessverre ikke imot flere oppføringer til venteliste

Program

torsdag 23.10
18:00-20:00
Forhåndsregistrering og innsjekk
Sted: Kometen, Strømsø Torg Drammen

Registrering og innsjekk til Arrangørkonferansen 2025 for de som ankommer Drammen torsdag 23. oktober.

 

 

18:00
Møteplass med NKA og Tickster
Sted: Kometen, Strømsø Torg 4 Drammen

Kickstart Arrangørkonferansen med sosial og faglig samling i regi av Tickster og NKA! Torsdag 23. oktober fra klokken 18.00 inviterer vi til lavskuldret panelsamtale om billettsalg etterfulgt av konsert med indiefavorittene Evig Ferie på Kometen – Tickster spanderer konsertbillett på NKA sine medlemmer. Det blir også pizza, god stemning, gamle venner og nye bekjentskap!

Info om billett til konserten er blitt sendt ut på mail til NKA sine medlemmer som skal på konferansen. 

Panelsamtale: "Hvordan selge flere billetter?"

Billettsalget har blitt mer uforutsigbart for mange arrangører – men hvorfor, og hva kan vi gjøre? Vi samler erfarne bransjefolk til en åpen og konkret samtale om trender, kjøpsmønstre, markedsføring og teknologiske løsninger.

Program:
18:00: Dørene åpner på Kometen. Pizza og drikke serveres. Forhåndsregistrering til Arrangørkonferansen. 
19:00: Panelsamtale.
20:00: Scann din konsertbillett hos Tickster.
21:00: Konsertstart: Evig Ferie

Konsert med Evig Ferie:

Les mer om konserten med Evig Ferie her og lytt til musikken deres her!

fredag 24.10
09:30-11:00
Registrering og innsjekk
Sted: Hovedinngang, Union Scene

Registrering og innsjekk til Arrangørkonferansen 2025 ved hovedinngangen til Union Scene. 

Husk å ta med egen neckhanger, så sparer vi miljøet!

11:00-11:20
Offisiell åpning av Arrangørkonferansen 2025!
Sted: Hovedsal, Union Scene

Norske Kulturarrangører ønsker velkommen til Arrangørkonferansen 2025 med taler og underholdning!

11:20-12:00
NOU for musikkfeltet - kort fortalt!
Sted: Hovedsal, Union Scene

Den 23. juni i år ble Norges første offentlige utredning (NOU) for musikkfeltet lansert og overrakt til kulturminister Lubna Jaffrey. 

Siden høsten har Musikkutvalget, under ledelse av utvalgsleder Sigrid Røyseng, jobbet med NOU-en. Utredningen skal se både institusjoner, organisasjoner, frivillighet, skapere, utøvere og virkemiddelapparatet i sammenheng. Regjeringens mål med utredningen er å bedre vilkårene for musikkvirksomhet, effektiv bruk av ressurser og et fortsatt levende musikkliv i hele landet. 

På Arrangørkonferansen får vi besøk av utvalgsmedlem Sigrun Tara Øverland og Tone Østerdal, som skal gi en introduksjon til NOU-en og hva som er viktig for arrangørene å få med seg.

12:15-13:00
Unge mennesker nå og i morgen
Sted: Hovedsal, Union Scene

Hva skjer i 2025, hvor er de unge, hva gjør de, hva former dem og deres identitet og hvor er sosiale medier på vei i årene som kommer? Gjennom et hypervisuelt foredrag skal Peder Haugfos gi oss eksempler og innsikt på hva man faktisk kan gjøre som organisasjon for å engasjere en fragmentert og oppstykket målgruppe. Foredragsholderen har god erfaring med å hjelpe organisasjoner og merkevarer med å være tilstede på rett måte gjennom strategisk og kreativt arbeid. Han har jobbet med å engasjere unge publikummere for organisasjoner som Music Norway, BBC, NRK og diverse organisasjoner og arrangører.

12:15-13:00
Folkefinansiering med Christer Falck
Sted: Hovedsal, Kulturhuset

Hva er folkefinansiering og hvordan kan kulturarrangører benytte dette som finansieringkilde? 

I denne samtalen forteller kongen av crowdfunding, Christer Falck, om hvordan en berømt artist inspirerte han til å bruke denne finansieringsmetoden og hvordan han i dag bruker folkefinansiering til å teste ideer, markedsføre og styre unna tapsprosjekter. Han vil også komme med råd og tips til kulturarrangører som ønsker å bruke folkefinansiering. 

Christer Falck blir intervjuet av Stine Mari Røverdatter som er kursholder for NKA, gründer av Broadcast Events og foreleser i Finansiering ved Høyskolen Kristiania. 

13:00-14:00
Minglelunsj
Sted: Galleri og partnerområdet

Det serveres lunsj i Galleriet i hovedsalen, 2. etasje på Union Scene. På menyen står burrito og linsegryte.

Dette er en fin anledning til å nettverke med andre arrangører fra hele landet, eller å ta en prat med våre samarbeidspartnere som holder til på partnerområdet i 1. etasje.

14:00-15:00
Kurs i søknadsskriving
Sted: Laboratoriet, Kulturhuset

Søknadsskriving er en viktig del av arrangørhverdagen, og på arrangørkonferansen setter vi av tid til å jobbe konkret med akkurat dette. Vi starter med en kort presentasjon full av tips og triks, før vi dykker ned i de støtteordningene som er mest relevante for deg. Målet er at du går herfra med søknader som står sterkere – og kanskje et par nye ideer i bagasjen. Husk å ta med egne søknader!

Til å holde kurset har vi fått med oss vår kursholder Are Bergerud, som har lang erfaring med søknadsskriving og veiledning for arrangører. 

Programposten krever påmelding. Meld deg på kurset her.

14:00-14:45
Grasrota eller sjefen - hvor kommer de grønne tiltakene fra?
Sted: Multisal 2, Union Scene
Foto fra Audunbakkenfestivalen, av Christer Bell

Stadig flere kulturarrangører kjenner på ansvaret for å ta bærekraftsarbeid på alvor i egen organisasjon. Men hvordan? Handler det om den ene ildsjelen som ikke gir seg i de ukentlige administrasjonsmøtene, eller er det sjefens ansvar å sørge for at virksomheten henger med i de grønne svingene? Må det lages en strategi, eller er det bare å hive seg rundt og komme i gang?

I panelet:

Henrik Baugstø - Live Nation
Unnur Sande - Vega Scene
Nanna Løkka - Telemarksforskning
Mia Frogner - Kulturdirektoratet (moderator)

14:00-14:45
Hvem har ansvaret når beredskapen øker?
Sted: Hovedsal, Union Scene

Økt beredskap og en skjerpet geopolitisk situasjon setter nye krav til både politi og kulturarrangører. Samtidig som politiet styrker sin tilstedeværelse, er det arrangørene som må dekke kostnadene – også for terrorsikring. Hvor går grensen for arrangørens ansvar, og hvem har ansvaret utenfor festivalgjerdet? Hva skjer når politiets ressurser ikke strekker til, eller vedtak oppleves som urimelige? I panelet diskuterer vi mangelen på nasjonale standarder, behovet for bedre samhandling mellom politi, kommune og arrangør og hvorfor kultur er beredskap.

I panelet:
Charlotte Hofstad – advokat, Ræder Bing
Martin Holmes – sikkerhetssjef, Bergen Live
Erlend Frigaard – Oslo Politidistrikt
Asbjørn Slettemark (moderator)

15:00-15:45
Fremtidens publikummere
Sted: Hovedsal, Kulturhuset

Hvem er fremtidens publikummere og hvordan kan vi sørge for at unge voksne i større grad er delaktige i og har tilgang på kunst og kultur?

Som følge av økte priser, pandemi og usikre tider prioriterer studenter og unge voksne tiden og pengene sine annerledes enn tidligere. I følge en undersøkelse gjort av Multiconsult i april i år legger frem helt tydelige funn på at fag er viktigere en fest. Dette har direkte innvirkning på helårsarrangører og festivaler som tilbyr kunst og kultur. Hvilke følger har denne tendensen for oss arrangører og hvordan skal vi forholde oss til det? 

Det meldes om avventende billettkjøpere og dårligere salg i store deler av feltet, men har de store kommersielle aktørene klart å fange de unges oppmerksomhet til fordel for de mindre arrangørene?

Hvor tett står det profesjonelle kulturlivet og studentkulturlivet hverandre og hvilke fordeler vil det potensielt utgjøre å knytte disse enda tettere sammen? 
Hvis samskipnadene og studenthusene lider og evt. forsvinner, mister vi en viktig gruppe fremtidige arrangører og arbeidstakere i bransjen. Kan vi belage oss på de formelle kulturutdanningene og hva gjør det med kompetansemangfoldet i bransjen?


I panelet: 
André Titland, Daglig leder – Chateau Neuf (moderator)
Jesper Brodersen, Bookingsjef – Folken
Tommy Payne, Avdelingsleder i Avdeling for Studentoppfølging  – Høyskolen Kristiania
Emilie Dyrøy, Markedsføringsekspert - Crue

15:00-15:45
Power BI i praksis – innsikt fra Espos og Ticketmaster, presentert av PwC
Sted: Multisal 1, Union Scene

Hvordan kan vi gjøre data til noe mer enn tall i et regneark? Power BI er et verktøy som gir oversikt, avdekker mønstre og presenterer informasjon på en måte som både engasjerer og inspirerer.

I dette foredraget vil PwC, i samarbeid med Espos og Ticketmaster, vise hvordan data fra arenasalg og billettsalg kan kombineres for å gi unik innsikt i publikumsatferd og arrangementøkonomi. Ved å samle og visualisere data på tvers av kilder, blir det mulig å bygge interaktive rapporter og dashboards som skaper verdi både i den daglige driften og i de strategiske beslutningene.

Du får praktiske eksempler, enkle tips og konkrete ideer til hvordan arrangører kan bruke data til å følge publikums­trender, styre budsjetter, evaluere arrangementer og planlegge for fremtiden.

15:00-15:45
Kraften i fellesskapet
Sted: Multisal 2, Union Scene
Hovigs Hangar på Notodden Bluesfestival, foto: Harriet Bols

I denne sesjonen møter vi fire ulike arrangører som på fire forskjellige måter jobber med samarbeid, fellesskap og lokal forankring. Vi vil få presentert disse prosjektene til inspirasjon og ettertanke. 

Pikene på Broen, Kirkenes – presenteres av Astrid Fadnes, kunstnerisk leder

Pikene på Broen er en gruppe med kuratorer og produsenter som i snart 30 år har realisert små og store kunstprosjekter i våre nordlige grenseområder. Fra Kirkenes driver de et residencyprogram, kunsthallen Terminal B med utstillinger og arrangementer, samt den årlige kunstfestivalen Barents Spektakel. Hvilken form tar kunsten når den lages og presenteres i norsk småby ved russegrensa? Hvordan lage en festival her som både vekker interesse i det internasjonale kunstfeltet, og samtidig bygger eierskap i lokalsamfunnet? 

Nordens Hus, Færøyene – presenteres av Gunn Hernes, direktør

Nordens Hus på Færøyene er et nordisk kunst- og kulturhus med en mangfoldig programvirksomhet med sterkt lokal forankring. Nordens Hus’ primære oppgave er å formidle nordisk kunst og kultur på Færøyene, og utvikle og styrke færøysk kunst og kulturliv lokalt, i Norden og i verden. Huset brukes daglig av lokalsamfunnet og er en viktig møteplass som bidrar til å viske ut sosiale skillelinjer. Fremtidens kulturarv skapes i fellesskap og på Færøyene er Nordens Hus i stor grad et sted hvor fremtidens kunst og kulturarv produseres og kommuniseres.  


Byscenen, Haugesund – presenteres av Pia Leinslie, daglig leder

I en liten by er samarbeid mellom arrangører avgjørende for å skape en levedyktig og spennende kulturby. I Haugesund har dette samarbeidet blomstret mellom nyåpnede Byscenen, festivalen ByKalas, klubbarrangøren Vangen Pling Plong og den etablerte Vangenfestivalen. I denne sesjonen vil daglig leder ved Byscenen fortelle om hvordan arrangørene kan trekke i samme retning, koordinere innsatsen og høste fordelene av et tett samarbeid.


Notodden Bluesfestival, Notodden – presenteres av Mari Beate Sannes, festivalkoordinator

I 2012 gikk Notodden Blues Festival sammen med Musikk i Fengsel og Frihet og LO for å skape en helt unik scene – Jailhouse Stage. Her møtes innsatte, ansatte og publikum på like fot, med musikken som felles språk. Scenen har blitt et symbol på håp og muligheter, der bluesen gir rom for sterke historier, ekte følelser og nye begynnelser. Jailhouse Stage er mer enn bare en konsertarena. Scenen er blitt et bevis på at musikk kan bygge broer, gi mestring og åpne dører.

16:00-18:00
Landsmøte
Sted: Hovedsal, Union Scene
Fra landsmøte 2024, foto: Adam Vollelv

Norske Kulturarrangører (NKA) inviterer til landsmøte på Union Scene. Møtet starter kl. 16:00, med registrering fra 15:30, og møtet er ferdig kl. 18:00 under forutsetning av endt saksbehandling. Det vil bli enkel servering for de som deltar på landsmøtet. 

NKA er en demokratisk styrt organisasjon, med landsmøtet som øverste organ. Det betyr at det er medlemmene som bestemmer de overordnede rammene for NKAs virksomhet. Medlemmer kan melde inn saker og vedtektsendringer som de vil ha behandlet på landsmøtet.

Under landsmøtet vil styreleder Per-Harald Nilsson også fortelle om NKA sitt kulturpolitiske arbeid gjennom året, i tillegg til viktig informasjon omkring Tono og kulturmoms. 

18:30-20:30
Fredagskveld på Drammens Teater - med BingoBar!
Sted: Drammens teater
Foto: Lucas Ibanez-Fæhn

I samarbeid med våre partnere i Betala, Lily og D2 Merch inviterer vi til en storslått fredagskveld på Drammens Teater!

Før middagen sparker vi i gang kvelden med BingoBar – en uforglemmelig blanding av bingo, teater og moro! Det blir servert noe godt i glasset mens vi inntar plassene i hovedsalen for en helt spesiell bingoopplevelse. Dyktige skuespillere leder oss gjennom timen, og det blir mulighet for å vinne flotte premier underveis! Din eneste oppgave blir å spille bingo, drikke noe godt i glasset, lene deg tilbake og nyte showet. Kom som du er, og forbered deg på en kveld utenom det vanlige!

Det blir servert en liten aperitif fra kl. 18:30 og så starter showet kl. 19:00 sharp. 

20:30
Minglemiddag på Drammens teater
Sted: Drammens Teater, glassfoajeen

I samarbeid med våre partnere Betala, Lily og D2 inviterer vi til middag og fest på Drammens Teater. Det blir servert deilig mat og drikke, i tillegg til underholdning og overraskelser!

lørdag 25.10
10:00-11:30
Arrangørforum: Helårsarrangør
Sted: Multisal 1, Union Scene

Fra vinteren 2025 vil Norske Kulturarrangører sette i gang med digitale arrangørforum for å løfte aktuelle problemstillinger med arrangørene, skape tettere nettverk på tvers og gi arrangørene mulighet til å utveksle erfaringer og bekymringer. De første forumene vil avholdes på Arrangørkonferansen. 

I denne sesjonen samler vi helårsarrangører til åpen dialog i et lukket fora. Vi diskuterer relevante utfordringer knyttet til booking, frivilligrekruttering, ledelse eller andre aktuelle temaer. Vi vil også drøfte hva disse forumene skal være for helårsarrangørene fremover og hvordan de best bør organiseres. For at alle skal få et godt utbytte av møtene kreves det at alle deltar aktivt i diskusjonene. 

Dette møtet vil ledes av Heidi Bekkevold, leder for Rockeklubben i Porsgrunn.

Møtet har et begrenset antall plasser og maks to personer per medlemsorganisasjon kan delta.

Påmelding til møtet her

10:00-11:30
Arrangørforum: Festival
Sted: Laboratoriet, Kulturhuset

Fra vinteren 2025 vil Norske Kulturarrangører sette i gang med digitale arrangørforum for å løfte aktuelle problemstillinger med arrangørene, skape tettere nettverk på tvers og gi arrangørene mulighet til å utveksle erfaringer og bekymringer. De første forumene vil avholdes på Arrangørkonferansen.

I denne sesjonen samler vi norske festivaler til åpen dialog i et lukket fora. Vi diskuterer relevante utfordringer knyttet til booking, frivilligrekruttering, ledelse eller andre aktuelle temaer. Vi vil også drøfte hva disse forumene skal være for festivalene fremover. For at alle skal få et godt utbytte av møtene kreves det at alle deltar aktivt i diskusjonene. 

Dette møtet vil ledes av Jostein Sydnes, Kultursjef i Kulturkontoret.

Møtet har et begrenset antall plasser og maks to personer per medlemsorganisasjon kan delta.

Påmelding til møtet her

10:00-10:45
Fotokurs for arrangører
Sted: Multisal 2, Union Scene

Bli med når en av Norges mest erfarne konsertfotografer deler sine beste tips for å få mest mulig ut av mobilkameraet i en travel arrangørhverdag! Med snart 20 års erfaring innen musikkfoto som fast oppdragstaker for aktører som Øyafestivalen, Munchmuseet og generelt go-to fotograf for både kulturbransje og næringsliv, gir Helge Brekke deg lavterskel teknisk innsikt, praktiske øvelser og nyttige råd om motiv, komposisjon og bruksområder. Kurset handler om å se mulighetene i mobilen din, slik at du kan prioritere å hyre en fotograf for de viktigere anledningene. Ta med godt humør, et åpent sinn og ditt beste mobilkamera!

Programposten krever påmelding. Meld deg på kurset her.

10:00-12:00
Veiledning med Kulturrom, Balansekunst og Kulturrådet/Kulturdirektoratet
Sted: Messanin, Union Scene

I år setter vi opp veiledningstid lørdag 25. oktober kl 10:00-12:00 på Messaninen. Det blir i 2 etasje over partnerområdet. Her er det mulig å både møte opp eller å booke tid.
Alle organisasjonene vil være til stede under hele konferansen, derfor er det mulig å ta en prat utenom dette tidsrommet. Kontakt de direkte for å avtale et tidspunkt.

Kulturrom vil veilede NKA sine medlemmer angående spørsmål til søknader. Kulturrom gir tilskudd bedre lokaler og lydforhold, etablering av scener og øvingsrom, til teknisk utstyr og til Grønnere investeringer.
Book en prat med Kulturrom fredag: Nina@kulturrom.no
Book en prat med Kulturrom lørdag: Margaret@kulturrom.no

Kulturdirektoratet vil kunne svare på alt NKA sine medlemmer måtte lure på når det gjelder arrangørordningen spesielt og Kulturdirektoratet generelt, samt gi tips og hjelp til søknadsskriving.
Book en prat med Kulturrådet/Kulturdirektoratet: Vidar.Brathen@kulturdirektoratet.no

Balansekunst, tilbyr kursing, veiledning og verktøy for arbeid med mangfold og likestilling i kulturvirksomheter. De deler også ut tilskudd til prosjekter som bidrar til et likestilt og mangfoldig kulturliv.
Book en prat med Balansekunst: Paulina@balansekunst.no

10:00-11:00
Rundbordsmøte: Betalingssystemer på festival
Sted: Blackbox, Union Scene

Etter Ski-VM kollapsen har Finanstilsynet redegjort for hva de mener er feil praksis i bransjen rundt salg av bl.a. matvarer via tredjeaktør. Mange festivaler har tidligere mottatt hele omsetningen fra f.eks. mataktører for så å utbetale videre. Finanstilsynet mener denne praksisen er feil, og at festivalen i så fall må være en finansinstitusjon. Vi tar debatten om hvordan vi som bransje skal forholde oss til dette, og eventuelt hvordan vi kan endre praksis. Møtet vil ledes av Bård Flikke fra Pstereo og Thomas Valnes fra Øyafestivalen. I møtet vil også Espos og Betala være til stede. 

Programposten krever påmelding. Meld deg på møtet her.

11:00-11:45
Inkluderende scenerom
Sted: Hovedsal, Union Scene

Kunst- og kulturopplevelser skal være trygge og tilgjengelige for alle, men er det egentlig det? Hvordan kan vi legge til rette for at flere føler seg inkludert og velkommen på arrangementene våre? 
Mye har skjedd på denne fronten de siste årene, men det er fortsatt en lang vei å gå før vi er i mål. Som arrangører har vi ulike forutsetninger for å favne om målgrupper med særskilte behov og grupper som er særlig utsatt. 

I denne samtalen vil vi løfte frem arrangørers utfordringer, ønsker og potensiale i sitt publikumsarbeid. Vi har fått med oss et sterkt og variert panel med blant annet Relæxt – et prosjekt som jobber for kunst- og kulturopplevelser i litt mer avslappede rammer. Prosjektet har også fokus på utøvernes perspektiv og hvordan vi kan lage rom for en utvidet forståelse av publikumskultur. 

I panelet:
Rikke Haakenstuen - Sentralen
Monica Ifejilika - Kulturdirektoratet
Jørgen Knudsen - Black Box Teater
Sebastian Tjørstad - CODA (moderator)

11:00-11:45
Digital sikkerhet – ditt ansvar som bruker og som virksomhet
Sted: Multisal 2, Union Scene

Den digitale hverdagen gir store muligheter, men også økt risiko. I dette foredraget får du en oppdatert oversikt over dagens trusselbilde, med eksempler på hva vi kan møte av digitale angrep og misbruk. Vi ser på hvordan man kan jobbe med sikkerhet, hvilke grep vi bør ta i arbeidshverdagen, og hvilke strategiske tiltak virksomheter bør prioritere. Vi får overblikk over hva vi bør ha fokus på, samt råd og inspirasjon til å styrke egen digital robusthet – både som bruker og som organisasjon.

Thommy Mikkelsen er Sikkerhetsrådgiver i Advania, og har har jobbet innen fagfeltet i 25 år med både store og små organisasjoner. Dette gjør at hans tilnærming vil være gjenkjennelig ikke bare for de store, men også for mindre organisasjoner. Vi kommer ikke unna noe teknisk tilnærming, men hovedsakelig velger han å snakke på en måte som folk flest vil forstå.

12:00-12:45
AI-assistent i arrangørhverdagen!
Sted: Multisal 2, Union Scene

Kunstig intelligens er ikke lenger noe som hører fremtiden til – det er et praktisk verktøy du kan bruke allerede i dag. På bare 45 minutter viser Ole Jørn Myklebust hvordan AI-assistenter som ChatGPT kan gjøre hverdagen enklere for deg som jobber med arrangementer – enten du representerer en festival, et spillested eller jobber frivillig.

Gjennom konkrete eksempler får du se hvordan AI kan hjelpe med:

  • Skriving og kvalitetssikring av søknader og rapporter

  • Kommunikasjonsarbeid (pressemeldinger, nyhetsbrev, sosiale medier)

  • Idéutvikling og intern planlegging

  • Tidsbesparende verktøy for struktur og oversikt

Foredraget passer for både nybegynnere og de som har begynt å teste AI-verktøy, men ønsker inspirasjon til å bruke det mer strategisk.

Ole Jørn Myklebust er musiker, produsent og prosjektleder med over 20 års erfaring fra norsk og internasjonalt musikkliv. Han har arbeidet bredt i kulturfeltet – fra festivaler og kulturhus til management, booking og organisasjonsarbeid – og har lang erfaring med både det kunstneriske og administrative. I tillegg til sin bakgrunn som utøvende musiker og komponist, er han i dag en aktiv pådriver for å ta i bruk kunstig intelligens som et praktisk verktøy i kulturlivet. Med sin kombinasjon av kunstnerisk innsikt og organisatorisk erfaring har han etablert seg som en etterspurt kursholder innen bruk av AI for effektivisering og profesjonalisering i kultursektoren.

12:00-12:45
Curva – From awareness to action
Sted: Hovedsal, Union Scene

OBS: Dette panelet er på engelsk.

This panel creates space for a collective reflection on inclusion and diversity in the context of grassroots music venues. As cultural spaces with the power to shape communities and challenge the status quo, what is our role as programmers, curators, and cultural workers in dismantling structural inequalities? How can we move beyond symbolic gestures and embody real commitment to inclusive and representative programming? 

Drawing from the CURVA Manual – a practical toolkit developed through collective training and reflection, the panel invites participants to reflect on their own positions of privilege, and consider how to shift from awareness to accountability. How can we turn inclusive intentions into concrete, long-term change in our practices and institutions? What are the barriers, internal and systemic, that we need to name, face, and collectively rework? 

This is not about finding a one-size-fits-all solution, but about sharing experiences, strategies, and doubts to nurture a more diverse and equitable live music ecosystem.

Participants:
Bê Duarte – project manager CURVA, Portugal (moderator)
Saya – Artist og DJ
Joakim Aadland – Balansekunst
Michelle Badiane – AKKS Bergen

13:00-14:00
Bablelunsj
Sted: Galleriet, Union Scene

Det serveres lunsj i Galleriet i hovedsalen, 2. etasje på Union Scene. På menyen står wraps og focaccia.

Dette er en fin anledning til å nettverke med andre arrangører fra hele landet, eller å ta en prat med våre samarbeidspartnere som holder til på partnerområdet i 1. etasje.

14:00-14:45
Frivillighet i endring
Sted: Hovedsal, Union Scene

Mange arrangører opplever at det de siste årene er blitt vanskeligere å rekruttere frivillige. Samtidig viser Frivillighetsbarometeret 2025 at frivillig innsats fortsatt står sterkt i Norge og at den politiske situasjonen i verden faktisk motiverer flere til å bidra. Frivillig Norge melder om en stabil og høy grad av frivillig deltakelse i samfunnet, så hvorfor er det slik da at arrangørfeltet sliter med rekruttering? I panelet søker vi å belyse perspektiver rundt deltakelse, rekruttering og motivering av frivillige, i tillegg til et økt mangfold i frivilligheten. Sammen med et kompetent panel ønsker vi å se på nye veien å fortsatt ha en sterk frivillig ryggrad i arrangørnorge.

I panelet:
Ingebjørn Blomlie Müller - Vinjerock
Stian Slotterøy Johnsen - Frivillighet Norge
Kristin Langseth - Elvefestivalen
Mariann Bjørnelv - moderator

14:00-14:45
Rom for kultur: Kampen om kvadratmeterne
Sted: Multisal 2, Union Scene

Hvordan kan kulturarrangører skape rom for kultur i byer og tettsteder? I en tid der arrangører konkurrerer med hotellkjeder, boliger og andre kommersielle aktører om de samme kvadratmeterne, ser vi at flere ikke får tak i de arealene de trenger, eller blir priset og skviset ut fra lokalene de allerede har.

Samtidig vet vi at kulturens verdi er avgjørende for levende lokalsamfunn – kultur skaper identitet, transformerer tomme bygninger til møteplasser som skaper liv året rundt. En del av utfordringene ligger i kompliserte regelverk, uklare driftsmodeller og mangel på felles språk når kulturnæringen, byggebransjen og offentlige myndigheter møtes.

Nora Dyrvik er arkitekt og prosjektrådgiver i Kulturrom, og viø i denne sesjonen vil dele erfaringer fra arbeidet med håndboka Kultur i eksisterende bygg, hvor hun har innhentet erfaringer fra kulturfeltet. Hun deler caser fra arrangører som har funnet løsninger, slik at du slipper å finne opp hjulet på nytt.

Fysiske formater av utdraget fra Kultur i eksisterende bygg vil være tilgjengelig.

14:00-14:45
Møt advokatene!
Sted: Multisal 1, Union Scene

Flere er kanskje kjent med Ræder Bing advokatselskap gjennom rammeavtalen som gir NKA-medlemmer gratis juridisk rådgivning. På Arrangørkonferansen stiller de med tre advokater fra sitt arrangør-team, som vil svare på spørsmål fra salen. Arrangør-advokatene er spesialisert innen blant annet kontraktsrett, opphavsrett og arbeidsrett, og har lang erfaring med å bistå musikkscener, festivaler og andre kulturarrangører. De vil besvare generelle spørsmål som angår kulturarrangørenes virksomhet, fra bookingavtaler, klarering av musikkrettigheter, streaming og fotografering, til leie av utstyr, sponsoravtaler, støtteordninger, merverdiavgift, arbeidsmiljøloven og mye mer.

Programposten gir også en glimrende mulighet til å lære fra svarene til øvrige spørsmålsstillere.

15:00-15:45
Parterapi – Bransjen går til psykolog
Sted: Hovedsal, Union Scene

Velkommen til en terapeutisk seanse for kulturfeltet hvor vi skal prøve å sette ord på det som ellers ofte blir glemt i kulissene. Hvordan ivaretar vi hverandre i en hektisk og krevende arbeidshverdag, i et felt preget av høyt tempo, prosjektbasert drift og konstant omstilling? 

I denne spesialutgaven av Bransjen går til psykolog, kalt Parterapi, rettes søkelyset mot psykisk helse og arbeidsmiljø i arrangør- og teknikerbransjen, med et utvidet perspektiv på samarbeid og organisatoriske utfordringer i kulturfeltet.  

I sofaen: 

  • Inger-Johanne Borch Rove, psykolog og grunnlegger av Borch Rove Psykologpraksis, et tilbud utviklet i samarbeid med Etna – spesialdesignet for kunst-, kultur- og idrettsbransjen. Inger-Johanne kombinerer klinisk erfaring med formidling gjennom podkast, foredrag og workshops, og bidrar med innsikt i hvordan vi kan forstå og håndtere psykisk belastning i yrkesaktive liv. 
  • Johan Kristian Berntsen, produksjonssjef i Min Produksjon A/S og erfaren lydtekniker, deler ærlig om livet bak scenen – om ansvar, press og de ofte usynlige forventningene i turné- og produksjonslivet. 
  • Jan Kenneth Transeth, kulturentreprenør og drivkraft bak Dirty Old Town, med over 35 års erfaring som musiker, manager og arrangør. Jan Kenneth gir et erfaringsbasert blikk på hvordan organisatorisk kultur og samarbeid påvirker både trivsel og bærekraft i konsert- og festivalbransjen. 

Samtalen er inspirert av psykologtimen som fant sted på Kulturroms fagsamling for teknisk ansvarlige tidligere i år. Bransjen går til psykolog er også på Norgesturné i høst i regi av Kulturrom, i samarbeid med Musikkontorene.  

16:00-17:05
Arrangørprisen og utdeling av Årets Inspirasjon
Sted: Hovedsal, Union Scene

Prisen for Årets inspirasjon deles ut til et prosjekt, tiltak, konsept eller annet som har utmerket seg i 2024, og som kan være til inspirasjon for andre arrangører. Til Arrangørkonferansen kommer de fem finalistene og forteller om sine prosjekter:

Stoppested Verden om sitt arbeid med integrering, St.Croix-huset med GRL PWR Festivalen, Oslo Open om sitt tilgjengelighetsarbeid, Den gjenfundne tid med Reconciliation Festival og Stiftelsen Kongsberg Jazzfestival om sitt samarbeid med Fontenehuset Kongsberg.

Ikke bare skal vi bli inspirert, men prisen til vinneren av Årets inspirasjon skal også deles under denne programposten. Dette er den siste av fem priser som deles ut i forbindelse med Arrangørprisen i år.

 

18:00-19:30
Utforsk Drammen
Sted: Drammen

Mellom slagene kan det være deilig med litt avslapning eller trening. Her har vi samlet sammen noen tips til hyggelige aktiviteter å finne på i Drammen. Ta med noen nye arrangørvenner, kollegaene dine eller nyt litt alenetid i Drammen. 

Ælvebadstua – Her kan du nyte varmen i den vedfyrte eller elektriske badstua med utsikt over Drammenselva, og ta et forfriskende bad i elva etterpå. Åpent daglig fra kl. 06:00–22:00. Husk at du får rabatt som gjest på Comfort Hotel Union Brygge!

Løpetur langs elva – Ta en joggetur langs elvepromenaden og "brurunden" mellom Holmenbrua, Bybrua, Ypsilon og Øvre Sund bru eller litt lengre bort til Øvre Eikervei bru.

Klatreverket Åssiden – Klatring og buldring på Strømsø eller Åssiden. Åpent hver dag fra kl. 10:00.

Rekord Bar – En koselig bar med stort ølutvalg, shuffleboard, flipperspill og god musikk.

Hos Solveig – Hvis du er litt sulten før middag og ønsker et rolig sted i nærheten.

 

18:00-19:30
Arrangørquiz!
Sted: Laboratoriet, Kulturhuset

I tradisjon tro skal vi selvfølgelig ha en arrangørquiz på Arrangørkonferansen! Årest eminente quizverter er sterkt inspirert av pennyklubben og bonanza, men frykt ei, arrangørfaglig kompetanse er også relevant. Helt fra Tou i Stavanger kommer Morten aka Duke Fox og fra Trondheim Calling, Guro aka Colt Wolf for å levere quiz av øverste hylle. Gjør deg klar for å «gønne» på!  

Det er begrenset med plasser på Laboratoriet, så kom tidlig om du vil sikre deg plass. 
Baren på Laboratoriet åpner kl 17:00. Quizstart kl 18:00. 

18:00-19:30
Union Rock pres. Gunerius & Verdensveven + Input
Sted: G60, Union Grønland 60, inngang via fabrikkgata

Union Rock og Ungdomshuset G60 inviterer til konsert med Gunerius & Verdensveven (solo), og Drammens-bandet Input. Konserten er gratis og åpen for alle. Dette er en konsert i regi av rockeklubben Union Rock, som i år har 30-års jubileum, så bli med å feire jubileet med konsert på lørdagskvelden før festmiddagen.

Om Gunerius & Verdensveven (solo)
Når Gunerius spiller uten Verdensveven, eller Uten Dekning som man sier, vet man aldri helt hva man får. Det blir psykedeliske viser, skeive hip-hop beats med surrealistisk historiefortelling og abstrakte lydlandskaper.

Om Input
Input er et tennåringsband (15-17 år) fra Drammen som lager fete sanger for fete folk! De spiller også coverlåter enda bedre enn orginalen! En ypperlig mulighet til å oppdage et band før alle andre. 

OBS: denne konserten er rusfri og fri alder!

Les mer om Union Rock her

Les mer om Ungdomshuset G60 her

 

 

20:00-01:00
Festmiddag på Union Scene!
Sted: Hovedsal, Union Scene

Norske Kulturarrangører inviterer til storslått middag og avslutning for årets Arrangørkonferanse på Union Scene! Vi smykker salen opp til festligheter og du kan forvente deilig mat, god underholdning og kanskje noen overraskelser. 

Innledere

Peder Haugfos
Peder Haugfos
"Unge mennesker nå og i morgen"

Peder Haugfos er er en kreativ strateg og konseptutvikler som jobber med å skape meningsfulle forbindelser mellom merkevarer og folk. Peder har god erfaring med å hjelpe organisasjoner og merkevarer med å være til stede på rett måte gjennom strategisk og kreativt arbeid. Han har jobbet med å engasjere unge publikummere for organisasjoner som Music Norway, BBC, NRK og diverse organisasjoner og arrangører. 

Astrid Fadnes
Astrid Fadnes
"Kraften i Fellesskapet"

Astrid Fadnes er skribent og arkitekt fra Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo og Universitetet i São Paulo. I dag jobber hun som kunstnerisk leder i Pikene på Broen. Pikene på Broen er en gruppe med kuratorer og produsenter som i snart 30 år har realisert små og store kunstprosjekter i våre nordlige grenseområder, med base i Kirkenes. 

Sebastian Tjørstad
Sebastian Tjørstad
"Inkluderende Scenerom"

Sebastian er skuespiller, komiker, danser og foredragsholder. Han jobber som formidlings- og tilretteleggingskoordinator og har hatt denne stillingen i blant annet CODA International Dance Fest. Han har stått på Latter, Nationaltheateret og reist rundt med flere forestillinger i Den Kulturelle Skolesekken. 

Michelle Badiane
Michelle Badiane
"Curva - from awareness to action"

Michelle Odette Iversen Badiane (hun/henne) er daglig leder i musikkorganisasjonen AKKS Bergen - en organisasjon som siden 1995 har jobbet for kjønnsbalanse og representasjon i musikklivet på Vestlandet. Michelle har mange års erfaring fra arbeid med mangfold og inkludering i ulike kulturorganisasjoner og har skrevet masteroppgave om tematikken. Michelle sitter i styret til Musikkontoret Brak, Stiftelsen Puff og Cinemateket i Bergen.  

Bê Duarte
Bê Duarte
"Curva - from awareness to action"

Bê Duarte er kulturprodusent og agent som arbeider for inkludering og mangfold i kunstfeltet. De koordinerer foreningen som jobber for å beskytte, verdsette og utvikle lokale konsertscener i Portugal, som MusicBox, Lux Frágil og Maus Hábitos. Bê skapte og driver CURVA, et prosjekt som utvikler inkluderende strategier for å diversifisere musikkprogrammering og øke representasjonen av kvinner, trans- og BIPOC-artister. De er også medgrunnlegger av DESPEITA, som samler inn midler til kjønnsbekreftende operasjoner og fremmer inkluderende kulturprogrammering. Mellom 2021 og 2025 var de del av produksjons- og programteamet for MIL Festival.

Asbjørn Slettemark
Asbjørn Slettemark
"Hvem har ansvaret når beredskapen øker?"

Asbjørn Slettemark er en norsk journalist og programleder. Gjennom årene har han jobbet med og for de fleste i norsk media, og mange kjenner han fra blant annet Lydverket og Pyro på NRK og P3. Nå for tiden skriver Asbjørn ukentlig om TV-serier og musikk i Aftenposten, driver podcasten Dritte Halbzeit om tysk fotball, og er en mye brukt bokbader på festivaler. Han er også aktuell med podcasten Pop & Politikk med makker Marte Heian-Engdal.  

Johan Kristian Berntsen
Johan Kristian Berntsen
"Parterapi – Bransjen går til psykolog"

Johan Kristian Berntsen er produksjonssjef i Min Produksjon A/S og lydtekniker med lang erfaring fra turnéer og produksjoner med blant andre Kaizers Orchestra og Highasakite, for å nevne noen. 

Christer Falck
Christer Falck
"Folkefinansiering med Christer Falck"

Christer Falck er en norsk plateprodusent, forlegger, forfatter, konsertarrangør og programleder. Han er best kjent som programleder for Robinsonekspedisjonen og for å stå bak en rekke plate- og bokutgivelser. Falck er også kjent for å finansiere flere prosjekter gjennom kronerulling og folkefinansiering. 

Ole Jørn Myklebust
Ole Jørn Myklebust
"Hvordan bruke AI-assistenter som arrangør"

Ole Jørn Myklebust er musiker, produsent og prosjektleder med over 20 års erfaring fra norsk og internasjonalt musikkliv. Han har arbeidet bredt i kulturfeltet – fra festivaler og kulturhus til management, booking og organisasjonsarbeid – og har lang erfaring med både det kunstneriske og administrative. I tillegg til sin bakgrunn som utøvende musiker og komponist, er han i dag en aktiv pådriver for å ta i bruk kunstig intelligens som et praktisk verktøy i kulturlivet. Med sin kombinasjon av kunstnerisk innsikt og organisatorisk erfaring har han etablert seg som en etterspurt kursholder innen bruk av AI for effektivisering og profesjonalisering i kultursektoren.

Pia Leinslie
Pia Leinslie
"Kraften i Fellesskapet"

Pia Leinslie har over 20 års erfaring i musikkbransjen, og ferden startet på den pulserende musikkscenen i London. Der jobbet hun bak kulissene på The Roundhouse, 93 Feet East og en rekke festivaler, i tillegg til å ha selv stått på flere scener som DJ og jobbet som konsertpromotør. Turen gikk videre til All Things Live i Oslo hvor hun tilbrakte åtte år som Head of Marketing. Pia har nylig flyttet tilbake til barndomsbyen Haugesund, og jobber i dag som daglig leder ved nyetablerte Byscenen Haugesund, og som festivalsjef for byens nye festival, BYKALAS.

Martin Holmes
Martin Holmes
"Hvem har ansvaret når beredskapen øker?"

Martin Holmes er en av Europas ledende fagpersoner på sikkerhet ved store arrangement. Han har utdannelse innen publikumsikkerhet for store menneskemengder fra England, og har jobbet inne liveindustrien siden tidlig 90-tall. Martin har erfaring som turnéleder og production manager på turneer i Europa og USA, og har vært sikkerhetsansvarlig for noen av de største konsertene i Norge de siste 10 årene. 

Martin er også på kurset ”Sikkerhet ved store arrangement” som holdes på Nasjonalt Utdanningssenter for Samfunnssikkerhet og Beredskap, og var fagleder for Abid Rajas sommergruppe som jobbet med gjenåpningen av konsertindustrien etter koronanedstengingen.

Sigrun Tara Øverland
Sigrun Tara Øverland
"NOU for musikkfeltet - kort fortalt!"

Sigrun Tara Øverland er daglig leder for det regionale jazzsenteret i Agder, Vestfold og Telemark: Sørnorsk jazzsenter. Hun startet som frivillig på Quartfestivalen i tenårene og har siden opparbeidet seg bred erfaring fra musikkfeltet, både som utøvende musiker, arrangør og administrator. Sigrun har vært produsent på kulturhuset Kulturfabrikken Sortland, jobbet med likestilling i musikkbransjen i AKKS og booket og arrangert både klubber og festivaler, som den sjangerfrie klubben Havresekken i Oslo, den sjangerfrie festivalen Bøgrend Autofest i Telemark, samt Sortland jazzfestival og Sortland jazz- og viseklubb i Vesterålen. De siste to årene har hun vært med å skrive NOUen til Musikkutvalget.

Gunn Hernes
Gunn Hernes
"Kraften i fellesskapet"

Gunn Hernes (NO/FO), utdannet kulturkonsulent ved HiT, arbeider som direktør for Nordens Hus på Færøyene i Torshavn.

Hun arbeider med en bredde av kunstneriske uttrykk, i et kulturhus som har et lokalt og nordisk fokus. Hun har vært direktør for kulturhuset siden 2018.

Tidligere har hun arbeidet i offentlig forvaltning og som prosjektleder i musikk- og scenekunstbransjen, med base i Bergen og Reykjavik.

Charlotte Hafstad
Charlotte Hafstad
"Hvem har ansvaret når beredskapen øker?"

Charlotte Hafstad har lang erfaring fra arbeid med sikkerhet og risikovurderinger i både offentlig og privat sektor, herunder fra Oljefondets Etikkrådet og som jurist i Forsvaret. Hun jobber i dag som advokat i Ræder Bing med rådgivning knyttet til nasjonal sikkerhet, regelverk og risikohåndtering for virksomheter. Hun er utdannet jurist og har en mastergrad i sikkerhet fra Kings College London.

Are Bergerud
Are Bergerud
"Kurs i søknadsskriving"

Are Bergerud er arkitekt i BergerudUstad+, et nytt arkitektkontor som jobber mye med kulturprogram, festivaler og midlertidige konstruksjoner. Han er også arrangør og en del av arrangørfelleskapet Trondheim Konsertkollektiv.

Fra 2014 til 2020 var han daglig leder i Musikkontoret Tempo, hvor han blant annet var med å starte prosjekter som samlokaliseringen Musikkbyen Trondheim og nettsiden musikkontoret.no. Ved siden av dette har Are gjort mye forskjellig innen arrangørfeltet. Som produsent og arrangør, har Are vært involvert i mer enn 600 konsertproduksjoner.

Helge Brekke
Helge Brekke
"Fotokurs for arrangører!"

Helge Brekke er kjent som en av Norges største konsertfotografer. Siden han startet på Kvarteret og Hulen i Bergen i 2006, har han etablert seg som fast inventar hos blant annet Øyafestivalen og Munchmuseet, og porteføljen inneholder alt fra Witch Club Satan og Stevie Van Zandt, til Åse Kleveland og Sasha Velour. Siden 2017 har han jobbet fulltid som frilansfotograf med fotostudio i Oslo sentrum, og tar oppdrag høyt og lavt for både kulturbransjen og næringslivet.

Limita Lunde
Limita Lunde
"Møt advokatene"

Limita Lunde er senioradvokat i Ræder Bing, og har bred erfaring fra musikkbransjen. Hun jobber med de fleste problemstillinger som er relevante for kulturarrangører, blant annet arbeidsrett, opphavsrett, selskapsrett og tvisteløsning. I tillegg bistår hun med forhandlinger knyttet til kontraktsinngåelser knyttet til arrangementsdrift, som for eksempel bookingkontrakter, oppdragskontrakter og kontrakter innen teknisk leveranse. Limita har jobbet tett med NKA både gjennom hennes jobb som daglig leder og bookingansvarlig på Parkteatret Scene og tidligere som del av NKAs styre.

Nora Dyrvik
Nora Dyrvik
"Rom for kultur: Kampen om kvadratmeterne"

Nora Dyrvik er prosjektrådgiver i Kulturrom med fokus på etablering av kulturlokaler i eksisterende bygg. Med bakgrunn som arkitekt og aktiv deltaker i kulturfeltet, fungerer hun som en naturlig brobygger mellom kultur- og byggebransjen. Nora utvikler håndboken Kultur i eksisterende bygg – et praktisk verktøy som bygger bro mellom kulturaktørenes behov og byggfaglige krav. Nora er også engasjert som produsent for Arrangørkonferansen 2025 hos Norske Kulturarrangører.

Monica Ifejilika
Monica Ifejilika
"Inkluderende scenerom"

Monica Ifejilika er seniorrådgiver ved Kulturdirektoratet. Hun har særlig ansvar for direktoratets rolle som nasjonal koordinator for mangfold, inkludering og deltakelse i kultursektoren. Hun har bred erfaring fra kunst- og kulturfeltet både i organisatorisk sammenheng, men også som artist.

Jørgen Knudsen
Jørgen Knudsen
"Inkluderende scenerom"

Jørgen Knudsen er udannet kjemiingeniør, kunsthistoriker og teaterviter. Sentralt i kunstnerisk virke er som medvirkende i kunstnerkollektivet Baktruppen. Her ble det skapt mange forestillinger som utfordret det etablerte kunstsyn. Han har ellers komponert musikk til mange teater og danseforestillinger.

I perioden 2011-2015 arbeidet han som festivalleder for DanseFestival Barents i Hammerfest, deretter som scenekunstkonsulent i Kulturrådet. Fra 2021 ble denne stillingen endret til seniorrådgiver. Siden 2022 har Knudsen vært teatersjef ved Black Box teater.

Mari Beate Sannes
Mari Beate Sannes
"Kraften i fellesskapet"

Mari Beate Sannes er utdannet kulturarbeider festivalkoordinator på Notodden Blues Festival. Sentralt i arbeidet hennes står sosial bærekraft, gode konsertopplevelser og miljø. Mari har bakgrunn som arrangør fra blant annet Kroa i Bø, Telemarkfestivalen, Viko i Bø og Notodden Bluesklubb.

Jesper Brodersen
Jesper Brodersen
"Framtidens publikummere!"

Jesper tok sine første skritt inn i musikkbransjen for 25 år siden, da han startet som frivillig på spillestedet Voxhall i Aarhus. Parallelt med litteratur- og kulturstudiene ved Aarhus Universitet drev han sitt eget plateselskap (2001–2011), jobbet med management for band og var ansvarlig for booking på SPOT Festival – Danmarks svar på by:Larm – fra 2005 til 2007. Siden 2011 har han vært ansatt som booker på Folken i Stavanger, hvor han i 2021 også overtok rollen som daglig leder. I tillegg var han i flere år involvert i booking av Mablis-festivalen i Stavanger, fram til 2023.

Lars Meinich Bjørnstad Andersen
Lars Meinich Bjørnstad Andersen
"Power BI i praksis"

Lars Meinich Bjørnstad Andersen er partner og leder for Data & AI i PwC, med lang erfaring innen hvordan man kan bruke data til å ta bedre og mer informerte beslutninger. Lars brenner for hvordan teknologi kan være med på å forenkle arbeidsprosesser og hvordan data AI kan gjøre hverdagen for organisasjoner litt enklere. Han har jobbet med data, innsikt og AI både i privat og offentlig sektor, og leies ofte inn for å være en strategisk sparringspartner for toppledere i arbeid med hvordan virksomheter kan lykkes med å skape verdi gjennom smart bruk av data.

Thommy Mikkelsen
Thommy Mikkelsen
"Digital sikkerhet – ditt ansvar som bruker og som virksomhet"

Thommy Mikkelsen er en ledende IAM/IGA-arkitekt med over 25 års erfaring fra både offentlig og privat sektor. Han har levert pionérprosjekter innen identitets- og tilgangsstyring (IAM) og Identity Governance, med ansvar for løsninger som håndterer flere millioner identiteter. Thommy har bred erfaring som løsningsarkitekt, prosjektleder og rådgiver, og jobber i dag som sikkerhetsrådgiver i Advania. 

André Wenneck Titland
André Wenneck Titland
"Fremtidens publikummere!"

André Wenneck Titland er en norsk kulturleder med bakgrunn innen studentkultur, arrangementsledelse og festivalavvikling. Han har siden 2021 vært daglig leder for både Det Norske Studentersamfund og Chateau Neuf AS, hvor han har spilt en sentral rolle i å styrke økonomien og videreutvikle tilbudene til studentkulturhuset Chateau Neuf.

Inger-Johanne Borch Rove
Inger-Johanne Borch Rove
"Parterapi - bransjen går til psykolog!"

Inger-Johanne Borch Rove er psykolog og startet nylig opp psykologpraksisen Borch Rove i samarbeid med bransjeselskapet Etna – en tjeneste spesielt tilpasset utøvere og aktører innen kunst, kultur og idrett. Hun har lang klinisk erfaring og har gjennom podkaster, foredrag og workshops jobbet målrettet med å formidle kunnskap om psykisk helse i yrkesaktive liv. 

Jan Kenneth Transeth
Jan Kenneth Transeth
"Parterapi - bransjen går til psykolog!"

Jan Kenneth Transeth er kulturentreprenør og arrangør fra Kristiansand. Jan har over 35 års erfaring i bransjen – som musiker, plateselskapsdriver, manager, og de siste 20 årene som arrangør og promoter i Dirty Old Town. Dirty Old Town står blant annet bak over 200 arrangementer årlig, i tillegg til festivalen Ravnedalen Live. 

Joakim Aadland
Joakim Aadland
"Curva - from awareness to action"

Joakim Aadland er daglig leder i Balansekunst  - en landsdekkende medlemsforening for kulturvirksomheter som jobber for et likestilt og mangfoldig kulturliv. Med bakgrunn fra arrangørfeltet har han særlig erfaring fra festivaldrift og kulturledelse, blant annet som daglig leder for festivalen Regnbuedagene i Bergen gjennom ti år. 

Tommy Payne
Tommy Payne
Fremtidens publikummere

Tommy Payne har jobbet innen høyere utdanning siden 2013 med særlig fokus på studentenes studie - og læringsmiljø, og leder nå Avdeling for Studentoppfølging på Høyskolen Kristiania. Han har grunnutdanning i psykologi og master i organisasjon og ledelse. Han har også erfaring som arrangør, blant annet som Høyskolen Kristianias prosjektleder for studiestartfestivalen Into Campus på Youngstorget i Oslo med 8 – 10.000 besøk i løpet av fadderuken.

Emilie Dyrøy
Emilie Dyrøy
Fremtidens publikummere

Som en del av Crue samarbeider Emilie Dyrøy med artister og arrangører over hele landet for å optimalisere billettsalg gjennom strategi, kreativitet og digitale løsninger. Hun er opptatt av å bygge tydelige merkevarer og skape vekst gjennom detaljorientert og helhetlig markedsføring. Med erfaring fra både promotør-, arrangør- og festivalsiden gjennom Bergen Live, samt internasjonalt innen ticketing hos AXS (AEG) i USA og Europa, har hun innsikt fra flere sider av bransjen – noe som gir et helhetlig perspektiv på både salg, merkevare og publikum.

Unnur Sande
Unnur Sande
"Grasrota eller sjefen - hvor kommer de grønne tiltakene fra?"

Unnur Sande har bakgrunn fra ulike områder i film- og kinobransjen. Mens hun arbeidet i Arthaus – stiftelsen for filmkunst startet hun i 2013 arbeidet med å etablere en arena for kvalitetsfilm og ny dramatikk i Oslo. Hun ble daglig leder for Vega Scene Utvikling fra 2014 til 2018, og for Vega Scene siden dørene åpnet i 2018.

Henrik Baugstø
Henrik Baugstø
"Grasrota eller sjefen - hvor kommer de grønne tiltakene fra?"

Henrik Baugstø er Head of Sustainability i Live Nation. Han startet i Live Nation september 2021. Med over 30 års erfaring fra kulturbransjen, inkludert roller som tour manager og produksjonsleder i Norge og i utlandet, jobber han nå med å realisere selskapets strategi for å gjøre festivalproduksjon mer miljøvennlig. Gjennom bruk av landstrøm, batterisystemer og miljøstasjoner reduserer Live Nations festivaler utslipp og øker graden av resirkulering – med mål om å skape mer bærekraftige festivaler. 

Nanna Løkka
Nanna Løkka
"Grasrota eller sjefen - hvor kommer de grønne tiltakene fra?"

Nanna Løkka er seniorforsker på Telemarksforskning. Hun leder forskergruppa for kulturpolitikk og kulturliv og har forsket på kulturpolitikk og kultursektoren gjennom mange år. De siste årene har hun blant annet forsket på bærekraftig omstilling i kultursektoren.

Mia Frogner
Mia Frogner
"Grasrota eller sjefen - hvor kommer de grønne tiltakene fra?"

Mia Frogner er bærekraftsansvarlig i Kulturdirektoratet og leder direktoratets arbeid med klima og miljø både internt og ovenfor kultursektoren. Hun er tidligere leder for bærekraft i Øyafestivalen.

Rikke Haakenstuen
Rikke Haakenstuen
"Inkluderende scenerom"

Rikke Haakenstuen leder teamet som jobber med markedsføring og kommunikasjon på Sentralen i Oslo. Hun har jobbet på Sentralen i straks ti år, i ulike stillinger. Sentralen har siden juni 2024 samarbeidet med Det Norske Kammerorkester om å arrangere RELÆXT-konserter. Alle konsertene har blitt utsolgt. Rikke har vært involvert i å etablere prosjektet på Sentralen siden start, og å sørge for at konsertene følger RELÆXT-konseptet. Hun er ansvarlig for å utarbeide de visuelle guidene, og har også bidratt til å utarbeide informasjonen, sjekklistene og rutinebeskrivelsene som hjelper arrangører å arrangere RELÆXT-opplevelser på Sentralen. Hun sitter nå i det nasjonale RELÆXT-rådet.

Saya
Saya
"Curva - from awareness to action"

Saya is a multipotential artistic force, music researcher and anti-racist activist. Born in Santiago de Compostela, with Palestinian roots and based in Porto, she stands out as a multi-genre DJ influenced by the cultural and artistic universes around her. Trained as a Pharmacist, VDJ and Sound Technician, and in Music Business at Arda Academy, she combines her work as a DJ and activist with production, curatorship and artistic expressions such as photography, videography and sound experimentation with field recordings. With a strong commitment to cultural activism, she develops an inclusive vision applied to curatorship and often participates in talks, interviews and workshops on anti-racism, decolonial practices and DJing.

Stian Slotterøy Johnsen
Stian Slotterøy Johnsen
"Frivillighet i endring"

Stian Slotterøy Johnsen er generalsekretær i Frivillighet Norge. Han har arbeidet i frivillig sektor siden 2001, først som webredaktør i Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner. Fra 2006 har han vært ansatt i Frivillighet Norge, hvor han har jobbet med interne politiske prosesser, utredning og kommunikasjon. Frivillighetsregisteret, momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner og skattefradragsordningen for gaver er blant de politiske sakene han har jobbet med. Han er hovedansvarlig for Frivillighet Norges arbeid med kommunal frivillighetspolitikk, og vår oppfølging av Frivillighet Norge og KS sin samarbeidsavtale ”Plattform for samspill og samarbeid mellom frivillig og kommunal sektor”.

Kristin Langseth
Kristin Langseth
"Frivillighet i endring"

Kristin er frivilligansvarlig for byfesten Elvefestivalen og har en utdanning i kulturledelse fra Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har vært engasjert som frivillig på festivaler siden hun var 12 år, men det var i rollen som frivilligkoordinator ved Kroa i Bø at interessen for frivillig arbeid virkelig ble vekket. I dag kombinerer hun frilansarbeid og roller innen service og koordinering ved flere kulturinstitusjoner, samtidig som hun tar en mastergrad i kulturstudier.

Konferansested 24.–25. oktober!

Arrangørkonferansen 2025 finner sted på Union Scene, Grønland 60, Drammen.

59.744115,10.192516,17

Partnere

Eksterne leverandører

Vi sender ut oppdatert og nyttig informasjon ca. 12 ganger i året.