Det er dyrtid og prisen på artisthonorarer har økt kraftig, men ønsket og iveren til å skape magiske opplevelser for publikum slutter aldri.
– 2024 var et minneverdig arrangørår og landets arrangører slutter ikke å imponere. De bidrar til storslåtte opplevelser, engasjement, fellesskap, bolyst og er en hjørnestein i samfunnet. Selv i dyrtid, med økende artisthonorarer og hard konkurranse om publikum jobber arrangørene hver dag for å levere magiske opplevelser til sitt publikum. Konkurransen til tross ser vi stadig at det dukker opp nye og spennende samarbeid mellom ulike arrangører og organisasjoner som skaper innovative løsninger sammen, og som også bidrar til at mange får til mer innenfor allerede små marginer, sier Nyaling Saidy Kiil i Norske Kulturarrangører.
Også i år er det god geografisk spredning blant finalistene, hvor vi blant annet må sjøveien med Rootscruice Havila (nominert til Årets nykommer) og Kongsberg Jazzfestival er nominert til både Årets inspirasjon og øyeblikk. I Trondheim vil Stiftelsen Trondheim kammermusikkfestival konkurrere mot kollegaene i Kosmorama Trondheim internasjonale filmfestival om tittelen Årets festival. Oslo er også sterkt representert i kategorien Årets helsårsarrangør hvor tre av fem arrangører holder til i hovedstaden: Cosmopolite Scene, SALT og Melahuset.
Hylles av kollegaer
Arrangørprisen har siden 2001 blitt delt ut til de beste i arrangør-Norge. Det er en kollegapris, hvor det er bransjen selv som skal stemme frem hvem som skal gå seirende ut. En fagjury har plukket ut finalistene som i dag er klare. Frem til 5. mai skal bransjen stemme frem hvem som er Årets festival, Årets helårsarrangør, Årets nykommer og Årets inspirasjon for 2024. Prisen Årets øyeblikk skal også kåres, og her kan alle være med å stemme.
I 2022 presenterte Norske Kulturarrangører en ny pris. Årets inspirasjon deles ut til en arrangør som har gjennomført et prosjekt, tiltak eller konsept som har vært til inspirasjon for andre arrangører. Tidligere har festivalen Tons of Rock vunnet med holdningskampanjen Tons of Love og Márkomeannu og Riddu Riđđu med støttekonserten for Fosen-samene og Fosen-aksjonistene på Riksscenen i Oslo.
I år er følgende arrangører finalister:
Årets inspirasjon:
Over to dager, med åtte konserter i Fredrikstad, arrangerer St.Croix-huset GRL PWR Festivalen. Festivalen jobber aktivt for å være et eksempel på hvordan man kan skape endring og være en bidragsyter til en mer kjønnsbevisst bookingkultur. I sitt fjerde år har festivalen fått en posisjon og blitt lagt merke til, og har blitt en arena hvor kvinnelige musikere får mulighet til å vise seg frem og et nettverk. De er en inspirasjon for andre aktører i bransjen i tiltak for å øke fokuset på kjønnsbalanen i norsk booking, og lykkes stort med dette.
Stoppested Verden og deres arbeid med integrering. Festivalen viser hvordan de kan bruke deres unike posisjon, og kunst og kultur, som en inngang til integreringsarbeidet. Samarbeidet med lærings- og kvalifiseringssentre i Hamarregionen bidrar til styrket identitet og integritet for flyktninger og innvandrere i regionen. Festivalen bygges sammen med deltakere fra læringssentrene, og som igjen har gitt spennende kunstneriske samarbeid og tilhørighet.
Oslo Open med deres tilgjengelighetsarbeid. Festivalen jobber med mange ulike atelierer hvor det er ulik grad av tilgjengelighet. Gjennom økt kunnskap og formidling, gratis guidede turer for rullestolbrukere, blinde og svaksynte og turer på norsk og engelsk, er de en inspirasjon i sitt arbeid for å gjøre kunsten tilgjengelig for alle.
Stiftelsen Kongsberg Jazzfestival og deres samarbeid med Fontenehuset Kongsberg. Samarbeidet startet i det små i 2016 og er i dag en av hjørnesteinene i festivalen. Følelsen av å høre til, være med på noe viktig, oppleve mestring, konserter og den gode festivalstemningen i fellesskap med andre, er ingen selvfølge. Gjennom dette samarbeidet har de fått til nettopp dette, og det er fruktbart for begge parter. Festivalen får cirka 40 frivillige som rigger, dekorerer, har ansvarlige for en av utendørsarenaene med mer.
Den ideelle foreningen Den gjenfundne tid med deres kammermusikkfestival Reconciliation. Festivalen kombinerer kunst og vitenskap, og inviterer både kunstnere og forskere til å delta. Deres visjon styres av FNs Agenda 2013 og FNs bærekraftsmål, og de prioriterer aktivt barn og unge da de er fremtidens borgere. Festivalen er en demonstrasjon av styrken til frivillige, som viser at kunst og vitenskap kan skape glede mangfold og å bygge sterke forbindelser mellom mennesker.
Årets helårsarrangør
- Folken (Stavanger)
- Melahuset (Oslo)
- Terminalen Byscene (Ålesund)
- Cosmopolite Scene (Oslo)
- SALT (Oslo)
Årets festival
- Førdefestivalen
- Stiftelsen Trondheim kammermusikkfestival
- Parkenfestivalen (Bodø)
- Eggstockfestivalen (Bergen)
- Kosmorama Trondheim internasjonale filmfestival
Årets nykommer
- Rootscruise Havila
- Drammen Kulturhus
- Lydmyr – Goldie (Oslo)
- Rabalderfestivalen i Tromsø
- Vrøvl (Volda/Oslo)
Årets øyeblikk
- Trondheim kammermusikkfestival – Fargespill Trondheim. Foto Kristian Wanvik
- Dirty Old Town. Foto: Lisa Mari Bynes
- Terminalen Byscene. Foto: Georgi Nikolov
- SALT. Foto: André Nesheim
- Stiftelsen Kongsberg Jazzfestival. Foto: Thomas Hegna
LES MER OM ALLE FINALISTENE HER
Stem på deres favoritt
Nå er det opp til arrangørkolleger å stemme frem en vinner blant finalistene i kategoriene Årets helårsarrangør, Årets festival, Årets inspirasjon og Årets nykommer. Det som gjør Arrangørprisen ekstra gjev er at det er kolleger fra hele landet som stemmer frem vinneren. Dette gir et kvalitetsstempel, og en anerkjennelse fra landets arrangører. Det er kun medlemmer av Norske Kulturarrangører (NKA) som kan avlegge stemme og hvert medlem kan kun avlegge én stemme i hver kategori. Stem på deres favoritter innen 5. mai.
Publikumsprisen
I kategorien Årets øyeblikk er det publikum som stemmer frem sin favoritt. Hvilket bilde er det som fanger det magiske øyeblikket best? Her kan finalistene mobilisere publikum i egne kanaler for å sanke flest mulig stemmer. Sjekk ut alle bidragene og stem på din favoritt:
Årets fagjury
Norske Kulturarrangører har med seg relevante bransje- og fagpersoner i utvelgelsesprosessen. Det siles ut fem finalister i hver kategori. Deretter er det opp til arrangørkolleger å stemme frem sine favoritter. I kategorien Årets øyeblikk er det publikum som stemmer frem sin favoritt. Årets fagjury har bestått av:
Mia Frogner er bærekraftsansvarlig for klima og miljø i Kulturdirektoratet. Tidligere har hun vært leder for bærekraft i Øyafestivalen, og har skrevet tre bestselgende bøker om bærekraftig mat. Hun er også lokalpolitiker på Nesodden.
Tatiana Palanca, kjent som artisten Miss Tati, er også dj og kurator for konseptet Klubb Diaspora – inspirert av klubbkulturen i Lisboa (Portugal) og Luanda (Angola). Eventene startet i Bergen i 2018 og har siden den gang vokst seg inn i klubbhjerter og føtter over hele landet.
Fredrik Forssman har lang erfaring innen musikkbransjen fra blant annet Blå, Rockefeller og Megafon booking/management. Han var en av prosjektlederne bak realiseringen av Tvibit – en kreativ hub i Tromsøs gamle brannstasjon. Fredrik er i dag faglig ansvarlig for Musikkontoret Nord, det regionale musikkontoret for Nord-Norge.
Audun Vinger Johanssen er redaktør, kritiker og programleder, i Dagens Næringsliv, i tillegg Jazznytt. Han er aktiv som programleder og moderator innen kulturfeltet og driver scenesamtaleserien Jazznytt18 og bloggen Now's The Time sammen med Filip Roshauw.
Fagjury for Årets øyeblikk
Til å sile ut fem finalister i kategorien Årets øyeblikk har vi med oss et knippe fagpersoner med spisskompetanse innen både foto og arrangementer i utvelgelsesprosessen. Juryen har bestått av Håvard Nesbø, Maria Rogersdotter og Helge Brekke.